علل بروز آکنه (جوش) و آشنایی با روشهای جلوگیری و درمان آن

↵ نواحی بروز جوش و آکنه در بدن نکات بسیار مهمی از سلامتی را بیان می­ کند.

∴ با وجودی که در گذشته تصور می­ شد آکنه نشان از وجود آلودگی یا تجمع پوست مرده در آن ناحیه است ولی روند دائمی یا افزایشی آن نشان دهنده فاکتورهای ژنتیکی یا بنیادی ­تر در بدن انسان است.

• از طرف دیگر آکنه ­های بزرگ یا عمیق و ماندگار،  معمولی نیستند و می­ توانند علائمی از بیماری خاصی باشند. همچنین می­ توانند آغاز بیماری خاصی یا هشداری برای شما باشند. تغییر در سبک زیست می ­تواند جلوی بروز آکنه را گرفته و یا روند آن را کند و خفیف کند.

↵ طبق یک مقاله اخیر از Providr، علم پزشکی موارد مختلفی در مورد محل آکنه به ما می ­آموزد :

• بر اساس این گزارش، علل بروز آکنه و جوش  در نیمه پایین بدن، از جمله پاها و باسن­، به احتمال زیاد توسط لباس­های تنگ و غیر قابل نفوذ برای عبور هوا ایجاد می­ شود، که جلوی تعادل رطوبت و گردش هوا را در آن ناحیه پوست می­ گیرد.  اگر لباس زیر و یا شلوار را به یک لباس با پارچه قابل نفوذتر و گشادتر تغییر دهید، در یک هفته یا بیشتر بهبود قابل مشاهده ای خواهید یافت. اگرچه این امکان وجود دارد که مشکل در اثر وجود رژیم غذایی نامتعادلی باشد که روزانه مصرف می­ کنید.

علل بروز آکنه (جوش) و آشنایی با روشهای جلوگیری و درمان آن• علل بروز آکنه در دستها، سطح پوست سر یا پیشانی اغلب ناشی از انباشت روغن یا عرق است و بهترین راه برای آن تغییر لباس، کلاه، روسری و لوازم آرایشی شماست.

• بروز آکنه در ناحیه گردن یا فک بیشتر احتمال دارد که منعکس­ کننده اختلال در عملکرد غده فوق کلیوی یا وجود قند(شکر) بیش از حد در رژیم غذایی باشد. جوش یا آکنه در امتداد شانه ممکن است نشان­ دهنده استرس بیش از حد باشد، در حالی که شیوع آن در اطراف معده نشان­ دهنده­ عدم تعادل قند خون ناشتا در بدن فرد است.
• وجود جوش و آکنه در پشت ممکن است ناشی از استرس یا اختلال سیستم گوارشی یا عصبی باشد. آکنه در قفسه سینه نیز می­ تواند از مسائل مربوط به گوارشی، رژیم غذایی نامناسب یا به علت مصرف بیش از حد غذاهای تند(دارای ادویه ­جات زیاد) یا نوشیدنی­ های خیلی سرد باشد.

در نهایت، بروز آکنه در آرنج ممکن است ناشی از کمبود ویتامین یا همچنین می­تواند ناشی از یک بیماری پوستی بی­ ضرر به نام کراتوز پیلاریس باشد.

علل بروز آکنه (جوش) و آشنایی با روشهای جلوگیری و درمان آن↵ درمان طبیعی آکنه

• آکنه یکی از رایج ترین اختلالات التهابی پوست است که تنها بیش از 80 درصد از افراد در طول نوجوانی را تحت تاثیر قرار می ­دهد که همچنین ممکن است در بزرگسالی نیز رخ دهد.

علل بروز آکنه (جوش) و آشنایی با روشهای جلوگیری و درمان آن• تحقیقات اخیر نشان داده است که عمدتا به نظر می رسد که آکنه یک اختلال (واکنشی به تولید پادتن­ های مضر) بیشتر شبیه آلرژی ها است تا اینکه در اثر تجمع ساده سلول­های مرده­  باشد. یکی از دلایل اصلی بروز آکنه واکنش ایمنی بدن در مقابل نفوذ باکتری­ها به عمق پوست می­ باشد.

• این واکنش باعث ایجاد سلولهای تسکین دهنده التهاب پوست می­ شود و محیط اطراف آن را تشکیل می دهد. هنگامی که این اتفاق می افتد، غدد سباسه (Sebaceous gland )ترکیبات التهابی را تولید می­ کنند.

√ خبر خوب!!

•یافته­ های جدید علمی نشان می­ دهد که غذاهای خاص مانند شکلات یا غذاهای چرب تاثیر آنچنانی در بروز آکنه ندارند.

• کارشناسان توصیه می کنند که افرادی که به دنبال جلوگیری از آکنه یا درمان آن هستند، رژیم غذایی متعادل و کم قند را در کل مواد غذایی مانند آجیل، حبوبات، میوه ها، سبزیجات، ماهی و گوشت قرمز مصرف کنند. در بعضی موارد، لبنیات و سایر غذاها ممکن است علائم افراد را تشدید کند. دفتر خاطرات غذایی می تواند یک ابزار خوب برای کشف محرک های خاص افراد در بروز آکنه باشد.

علل بروز آکنه (جوش) و آشنایی با روشهای جلوگیری و درمان آن

برچسب ها