انواع رنگ پوست و تشخیص آن طبق جدول فیتزپاتریک

پوست و زیبایی
3.8
(36)

دسته بندی تایپ پوستی و تشخیص رنگ پوست بر اساس جدول فیتزپاتریک انجام می شود. می توان تفاوت رنگ های پوستی را در هنگام خرید کرم پودر مناسب متوجه شد. این جدول کلیه تایپ های پوستی را در یک دسته بندی علمی قرار می دهد. طبق این تقسیم بندی مشخص می شود که پوست هر فرد تا چه اندازه ای برنزه می شود و چه طول موجی از لیزر موهای زائد برای آن مناسب است. به همین دلیل فاکتور مهمی برای جلوگیری از سوختگی و آسیب پوستی می باشد. با یاد گرفتن نوع رنگ پوست خود می توانید بهترین نوع ضد آفتاب را برای خود انتخاب کنید.

انواع رنگ پوست و تشخیص آن جدول فیتزپاتریک

تایپ های مختلف پوستی بر اساس رنگ 6 دسته هستند. ممکن است رنگ پوست شما ما بین یکی از گروه ها باشد.

تایپ پوستی اول:

رنگ پوست قبل از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب کاملا سفید و روشن است. رنگ چشم آبی روشن، خاکستری روشن یا سبز روشن می باشد. رنگ موها متمایل به قرمز و یا بلوند روشن هستند. در مقابل نور خورشید همیشه دچار لک و سوختگی می شود. این نوع پوست ها هرگز برنزه نمی شوند و فقط بر اثر سوختگی پوسته پوسته می گردند.

تایپ پوستی دوم:

رنگ پوست قبل از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب روشن است. رنگ چشم آبی، خاکستری و سبز می باشد. رنگ طبیعی موها کاملا بلوند است. در هنگام قرار گرفتن در معرض نور آفتاب دچار لک، سوختگی و پوسته پوسته می شود. احتمال برنزه شدن این نوع پوست پایین است.

تایپ پوستی سوم:

رنگ پوست قبل از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب حالت بژ و یا رو به زردی دارد. رنگ چشم فندقی یا قهوه ای روشن است. رنگ طبیعی موها بلوند تیره و یا قهوه ای روشن می باشد. در مقابل نور آفتاب این رنگ پوست گاهی برنزه می شود اما باید در برابر لک و سوختگی بسیار مراقبت کند.

تایپ پوستی چهارم:

رنگ پوست قبل از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب قهوه ای روشن می باشد. رنگ طبیعی موها و چشم ها قهوه ای تیره است. در هنگام قرار گرفتن در معرض نور آفتاب به ندرت دچار لک می شود و به راحتی نوع اول نمی سوزد.

تایپ پوستی پنجم:

رنگ پوست قبل از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب قهوه ای تیره می باشد. رنگ طبیعی موها و چشم ها قهوه ای تیره متمایل به مشکی است. این نوع پوست در مقابل نور خورشید لک نمی شود و بدون سوختگی برنزه می گردد.

تایپ پوستی ششم:

رنگ پوست قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب قهوه ای تیره است. رنگ طبیعی مو و چشم ها قهوه ای تیره رو به مشکی می باشد. این نوع پوست ها هرگز دغدغه لک شدن و سوختگی در برابر نور مستقیم خورشید را ندارند و به راحتی برنزه می گردد.

انواع رنگ پوست

چه لیزری برای چه نوع تایپ پوستی مناسب است ؟

افرادی که مشخصات تایپ پوستی اول و دوم را دارند بیشتر از بقیه در معرض انواع بیماری های پوستی قرار می گیرند. در نتیجه باید مراقبت های بیشتری انجام دهند.

قدم اول مراقبت ها انتخاب لیزر مناسب مطابق پوست شما می باشد. افراد دارای پوست روشن باید از لیزر الکساندرایت بهرمند شود و افرادی که پوست تیره دارند باید از لیزر ND -YAG استفاده کنند. اپراتورهای لیزر رنگ پوست هر فرد را طبق  جدول فیتزپاتریک تقسیم بندی می کنند و لیزر مرتبط با آن را به کار می برند.

جدول فیتزپاتریک

جدول تایپ پوستی و تشخیص رنگ پوست 
 تایپ پوستی رنگ پوست رنگ موها رنگ چشم توضیحات
1 سفید یا صورتی کمرنگ بلوند آبی،خاکستری،سبز همیشه می سوزد هیچ گاه برنزه نمی شود
2 سفیدکمرنگ یا صورتی بژ بلوندتیره یا فندقی آبی اکثرا می سوزد خیلی کم امکان برنزه شدن دارد
3 بژ یا قهوه ایی تیره قهوه ای تیره قهوه ای تیره اکثرا برنزه می شود امکان سوختن آن هم وجود دارد
4 بین قهوه ایی متوسط و روشن مشکی قهوه ای برنزه می شود و در صورت مراقبت نکردن می سوزد
5 بین قهوه ایی متوسط و تیره مشکی قهوه ای-مشکی همیشه برنزه می شود و امکان سوختن آن خیلی کم است
6 قهوه ایی تیره تا مشکی مشکی مشکی همیشه برنزه می شود ، هیچ گاه نمی سوزد
 
  • تایپ پوستی اول و دوم حتما باید از لیزر الکساندرایت استفاده نمایند.
  • تایپ پوستی سوم در حالت عادی می تواند از لیزر الکساندرایت کند اما در صورتی که آفتاب بگیرد و مقدار کمی برنزه شود باید حتما تحت طول موج ND -YAG لیزر موهای زائد انجام دهد.
  • تایپ پوستی چهارم، پنجم و ششم صد درصد ND -YAG هستند و هرگز نباید تحت تاثیر لیزر الکساندرایت قرار بگیرند زیرا پوست آن ها دچار آسیب جدی می شود.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

با انتخاب ستاره ها به مطلب امتیاز دهید!

میانگین رضایت کاربران 3.8 / 5. تعداد رای: 36

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 پرسش و پاسخ

    1. سلام وقت بخیر
      در این مقاله در رابطه با اکثریت افراد گفته شده و اینکه در ایران تایپ پوستی 3 و 4 وجود دارد.

    1. سلام وقت بخیر
      تغییر رنگ پوست بدن نسبت به زمان کودکی موضوعی طبیعی است. این اتفاق در اغلب مواقع به دلیل نور خورشید، مشکلات کبدی، تغییرات هورمونی و … حاصل می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا