بررسی کامل جوانسازی پوست با لیزر

خدمات زیبایی و جوان سازی
4
(6)

توسعه فناوری لیزر، انقلابی در پزشکی محسوب می‌شود. فناوری لیزر در درمان‌های پزشکی و زیبایی به‌صورت گسترده به کار گرفته می‌شود. یکی از کاربردهای این فناوری، به‌کارگیری آن در جوانسازی و زیبایی پوست است. برای آشنایی بیشتر با جوانسازی پوست با لیزر با ما در ادامه همراه باشید.

جوانسازی پوست با لیزر

جوانسازی پوست با لیزر چطور کار می‌کند؟

می‌دانید که پوست از چند لایه تشکیل شده است. لایه سطحی پوست اپیدرم است و لایه زیرین، درم نام دارد. برای تحریک تولید کلاژن، به دستکاری درم نیاز داریم و به همین دلیل، لیزر این بخش از پوست را هدف قرار می‌دهد.

دستگاه امواج لیزر را به‌صورت نامنظم به سطح پوست می‌تاباند و به این ترتیب لایه بیرونی پوست خراش پیدا می‌کند. با از بین رفتن لایه بیرونی، درم تحریک می‌شود و به لطف سیستم ایمنی، همین مسئله موجب تحریک رشد و افزایش کلاژن در پوست خواهد شد.

نقش کلاژن در شادابی پوست

کلاژن یکی از مهم‌ترین عوامل حفظ نشاط پوست است که می‌تواند به دلایل متعددی تحت تاثیر قرار بگیرد. افزایش سن، آلودگی محیطی، تابش خورشید، مصرف سیگار، نوشیدن الکل و تغییرات هورمونی از عواملی هستند که می‌توانند سطح کلاژن پوست را کاهش دهند.

کاهش سطح کلاژن پوست به معنای کاهش نشاط و شادابی آن و ایجاد خطوط چین و چروک در صورت است. لیزر درمانی یکی از روش‌های موثر در بازگرداندن سطح کلاژن به میزان نرمال محسوب می‌شود که می‌تواند درصد زیادی از چروک‌های پوست را صاف کند یا لک‌های پوستی را از بین ببرد.

چه فصلی برای جوانسازی پوست با لیزر مناسب است؟

در اصل پزشکان فصل پاییز و زمستان را بهترین زمان شروع درمان های لیزری می دانند زیرا نور خورشید دشمن اصلی این درمان می باشد. پوست تحت درمان با لیزر تا یک سال پس از انجام کار همچنان حساس به نور خورشید است.

انتخاب روش مناسب برای جوانسازی پوست با لیزر

انجام روش های مختلف لیزری برای کاهش چین و چروک ها و سفت شدن پوست تایید شده و استاندارد می باشند. اما به دلیل اینکه لیزرها کارهای متنوعی انجام می دهند و کاربردهای متفاوتی دارند، انتخاب روش مناسب را سخت تر می کند.

قبل از اینکه هر تصمیمی در جهت جوانسازی پوست انجام دهید ابتدا سیگار را ترک کنید. حتما در رابطه با هدف خود از درمان با پزشک متخصص مشورت نمایید تا بهترین گزینه را پیش روی شما بگذارد. انتخاب روش مناسب به عوامل متعددی مانند سن، عمق چین و چروک ها و نوع پوست فرد بستگی دارد.

انواع لیزر که در جوانسازی پوست کاربرد دارند

برای حفظ آرامش و راحتی فرد قبل از درمان از بی حسی استفاده می شود. از لیزرهای مناسب برای این روش اربیوم گلس (یولیزر) و CO2 فرکشنال را می توان نام برد.

جوانسازی پوست با لیزر

CO2 فرکشنال

تکنولوژی CO2 فرکشنال از انرژی نوری با پالس کوتاه (معروف به اولتراپالس) یا پرتوهای نور مداوم استفاده می کند. در این روش لایه نازکی از سطح پوست که سلول های مرده هستند با حداقل آسیب از بین می روند.

ونوس ویوا

همچنین برخی لیزرهایی که موجب لایه برداری و بهبود چین و چروک های پوست می شوند مانند ونوس ویوا بسیار تاثیرگذار هستند. هنگامی که نور لیزر به سطح پوست تابانده می شود، به لایه های عمقی آن نفوذ می کند و با ایجاد حفره های بسیار ریزی سیستم ایمنی بدن را فعال می سازد.

یولیزر

یولیزر با ایجاد زخم های بسیار کوچک در سطح پوست باعث تحریک آن به کلاژن سازی و ترمیم مجدد می گردد. در نتیجه خطوط سطحی پوست پس از چند جلسه بهبود می یابند.

نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که انتظار نداشته باشید که با یک جلسه به نتیجه دلخواه خود برسید. هرچه عمق چین‏ و چروک ‏ها بیشتر باشد تعداد جلسات بیشتری نیاز است. با توجه به روش درمانی که انتخاب می کنید ممکن است تا سه چهار روز دوره نقاهت داشته باشید و مراقبت های لازم را انجام دهید.

جوانسازی پوست با لیزر

جوانسازی پوست با لیزر برای کدام نواحی مناسب است؟

با روش جوانسازی پوست با لیزر می توان چین و چروک های اطراف چشم، دهان و پیشانی را درمان کرد. همچنین در صورت درخواست فرد می توان تحت نظر پزشک متخصص برای نواحی مختلف بدن نیز استفاده نمود.

مراقبت‌های قبل از لیزر پوست

  • اجازه دهید تصمیم‌گیری در نوع درمان پوستی بر عهده پزشک شما باشد.
  • قبل از انجام کار در مورد سوابق پزشکی و داروهایی که مصرف می‌کنید با پزشک خود صحبت کنید.
  • رژیم غذایی متعادلی داشته باشید.
  • به میزان مصرف آب توجه کنید.
  • حداقل دو هفته قبل از لیزر از کشیدن سیگار خودداری کنید.
  • اگر از داروهای ضدانعقاد مانند آسپرین استفاده می‌کنید، با مشورت پزشک مصرف دارو را موقتا متوقف کنید.

مراقبت‌های بعد از جوانسازی پوست با لیزر

  • در ساعات اولیه بعد از لیزر نباید پوستتان را بشویید
  • به‌صورت مدوام به پوست خود آبرسانی کنید
  • از لوازم آرایشی و شوینده‌های قوی استفاده نکنید
  • به‌صورت مداوم از ضدآفتاب استفاده کنید
جوانسازی پوست با لیزر

چه کسانی می توانند جوانسازی پوست با لیزر انجام دهند؟

  • افرادی که با افزایش سن، دچار چین و چروک در صورت شده‌اند
  • کسانی که لک‌های تیره ناشی از پیری دارند
  • افرادی که سابقه بیماری زمینه‌ای ندارند
  • کسانی که پوست نرمالی دارند و پوستشان مستعد آکنه یا بیش از اندازه چرب نیست

چه کسانی نباید از درمان لیزر برای جوانسازی استفاده کنند؟

  • افردی که رنگ پوست آنها تیره است.
  • کسانی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند.
  • افرادی که دارای پوست نازک و حساسی هستند.

عوارض جوانسازی پوست با لیزر

جوانسازی پوست با لیزر مانند سایر روش های زیبایی و درمانی ممکن است عوارضی داشته باشد و انجام آن در مراکز تخصصی توسط افراد مجرب احتمال این عوارض را کاهش می دهد، این عوارض شامل موارد زیر است:

درد:

درد متداول‌ترین عارضه‌ای است که حین درمان با لیزر تجربه خواهید کرد. بسته به نوع درمان، نوع پوست و آستانه تحمل، سطوح متفاوتی از درد را تجربه خواهید کرد اما در هر صورت پزشک قبل از درمان از بی‌حس‌کننده‌های موضعی برای پوست استفاده می‌کند تا شدت دردی که تحمل می‌کنید به کمترین حد ممکن برسد.

خارش، قرمزی و تورم:

به دلیل ماهیت و روش درمانی جوانسازی پوست با لیزر، قرمز شدن پوست پس از عمل طبیعی است. از دیدن قرمزی یا تورم در صورتتان نگران نشوید و اجازه دهید که پوستتان با گذشت زمان روند اصلاح و ترمیم خود را بازسازی کند.

حساسیت به نور:

هر نوع آسیب و زخم در پوست، آن را مستعد آسیب در برابر نور خورشید خواهد کرد. به همین دلیل حتما بعد از کار از قرار گرفتن در تابش مستقیم نور آفتاب خودداری و حتما از ضدآفتاب استفاده کنید.

سایر عوارض:

  • احتمال تغییر در رنگ پوست؛ این مورد بیشتر در افرادی که پوست تیره دارند رخ می‌دهد.
  • عفونت
  • اسکار
  • ایجاد آلرژی یا تشدید آن
  • بازگشت ضایعات پوستی

نکته آخر در زمینه جوانسازی پوست با لیزر

تعدد تکنیک‌ها و درمان‌های جوانسازی پوست با لیزر می‌تواند برای بسیاری از افراد گیج‌ کننده باشد و قدرت تصمیم‌گیری درباره انتخاب بهترین روش را از آن‌ها بگیرد. باید بدانید که بهترین کار ممکن در این شرایط این است که تصمیم‌گیری درباره روش درمانی را به پزشک خود واگذار کنید و براساس اصولی که پیشنهاد می‌دهد جلو بروید تا بهترین نتیجه ممکن را بگیرید. شما می‌توانید برای دریافت مشاوره با کارشناسان ما در کلینیک آتریسا تماس بگیرید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

با انتخاب ستاره ها به مطلب امتیاز دهید!

میانگین رضایت کاربران 4 / 5. تعداد رای: 6

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید!

دکمه بازگشت به بالا