دلایل افتادگی پوست + بهترین روش های درمان

پوست و زیبایی
4.9
(7)

همانطور که پوست ما پیر می شود، ساختار آن نیز تغییر می کند. در دهه 40 سالگی، اکثر ما دچار کاهش حجم، افتادگی و چین و چروک های عمیق می شویم که دلیل آن می تواند ترکیبی از عوامل درونی و محیطی باشد. این افتادگی پوست فقط مختص صورت نیست بلکه پوست بدن نیز پتانسیل شل شدن و افتادگی را دارد.

اکنون اگر سوالی مثل : چه عواملی باعث افتادگی پوست می شوند؟ راه درمان این مشکل چیست؟ دارید، ما در این مقاله به بررسی و راهکارهای درمان آن خواهیم پرداخت.

دلایل افتادگی پوست

دلایل افتادگی پوست

افرادی که وقت زیادی را در باشگاه برای کاهش وزن سپری می کنند، با شل شدگی پوست و افتادگی آن کاملا آشنا هستند. افتادگی پوست چه در صورت و چه در بدن به علت از بین رفتن چربی، کلاژن و الاستین اتفاق می افتد. به نظر می رسد این حالت بیشتر برای افراد سن بالا به وجود می آید؛ اما در افراد جوانی که تغییرات کاهش وزن زیادی داشته اند نیز این حالت بروز می کند. مصرف برخی داروها موجب از دست رفتن خاصیت الاستیک پوست می شود.

پوستی که سفت و محکم باشد بعد از کشیده شدن بلافاصله به حالت اولیه خود باز می گردد. وقتی پوست این حالت ارتجاعی خود را از دست بدهد آویزان می شود.

اثر افزایش سن در شلی پوست

افزایش سن باعث از بین رفتن دو پروتئین مهم (الاستین و کلاژن) در بدن می شود. کلاژن توسط فیبروبلاست ها تشکیل می شود. عوامل درونی و بیرونی بر تولید این دو پروتئین تاثیرگذار هستند. عوامل درونی، کاهش تولید کلاژن و عوامل بیرونی قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش، آلاینده های موجود در هوا، دود سیگار، نور مستقیم آفتاب، تغذیه نامناسب، نوشیدن الکل و سبک زندگی ناسالم است.

آسیب اضافه وزن به پوست بدن

داشتن اضافه وزن در طولانی مدت می تواند به کلاژن و الیاف الاستین در پوست آسیب برساند. در نتیجه به خاصیت الاستیک پوست نیز صدمه وارد می شود. همچنین کاهش وزن شدید به یکباره باعث افتادگی کامل پوست می شود. شما باید طبق یک برنامه منظم و تحت نظر پزشک به مرور زمان لاغر کنید. نکته حائز اهمیت این است که سن تصمیم گیری به کاهش وزن بسیار مهم است. اگر در سنین پایین‌تر و جوانی اقدام به کاهش وزن کنید احتمال افتادگی شدید پوست کمتر می شود.

تاثیر بارداری در افتادگی پوست

شل شدن پوست و افتادگی آن در دوران بارداری نیز اتفاق می افتد. خانم هایی که چند قلو باردار هستند بیشتر دچار افتادگی می شوند. در این حالت سن مادر در میزان آویزان شدن پوست نیز تاثیرگذار است.

افتادگی پوست در اثر بیماری

برخی بیماری های نادر موجب افتادگی و آویزان شدن پوست می شوند.

  • یکی از این بیماری ها گرانولوماتوز است. مبتلایان به این بیماری دچار لاغری پوست بر روی آرنج و زانوها می شوند.
  • دیگر بیماری که باعث شل شدن پوست می شود، سندرم ایلرز-دانلوس است. این سندرم بر اثر یک اختلال در بافت همبند ایجاد می شود و ارثی است؛ همچنین بدن این افراد نقص تولید کلاژن دارد.
دلایل افتادگی پوست

افتادگی پوست در چه نواحی شایع است؟

این عارضه می تواند در همه نقاط بدن به وجود بیاید؛ اما در بعضی نواحی مانند پلک، غبغب، بازوها و شکم بسیار شایع است.

درمان خانگی افتادگی پوست

درمان این عارضه با روش های خانگی بسیار چالش برانگیز و گاهی دشوار است؛ اما راهکارهای جراحی و غیرجراحی بسیاری برای رفع این مشکل وجود دارند.

نکات درمان خانگی این عارضه :

یکی از نکات مهم این است که ناحیه و مقدار افتادگی پوست به چه مقدار است. اگر مقدار افتادگی کم باشد با راهکارهای خانگی مانند ورزش مداوم درمان می شود. حرکات ورزشی (پیلاتس) برای عضله سازی و سفت شدن ماهیچه ها به کار می رود. در کنار ورزش می توانید از مکمل های کلاژن ساز مصرف کنید. کرم، لوسیون و سرم هایی که حاوی رتینول هستند به بهبود خاصیت ارتجاعی پوست کمک می کنند.

روش های رایج درمان افتادگی پوست

درمان افتادگی پوست از روش های غیر جراحی و کم تهاجمی تا تهاجمی ترین به شرح زیر است :

  • محصولات مراقبت از پوست
  • امواج رادیویی و اولتراسوند
  • انواع روش های تزریقی
  • لیزر درمانی
  • جراحی

درمان افتادگی با محصولات مراقبت از پوست

روزانه از محصولات مراقبت از پوستی که دارای ترکیبات خاصی برای درمان و اصلاح کاهش حجم و شل شدن پوست هستند، استفاده کنید. این محصولات می توانند شامل کرم ها و لوسیون های سفت کننده، آنتی اکسیدان ها، ضد آفتاب و مکمل های دارویی و ویتامین، مثل کلاژن باشند که می توانند سرعت پیری را کاهش دهند یا از آن جلوگیری کنند.

تاثیر عمیق امواج اولتراسوند بر پوست

امواج اولتراسوند، امواج صوتی با فرکانس بالا است که به اعماق پوست شما نفوذ می کند تا موجب افزایش تولید کلاژن شود. برخی از افراد به تنهایی به یک جلسه از این درمان نیاز دارند، در حالی که برخی دیگر نیاز به جلسات متعدد دارند. از دستگاه های شناخته شده ای که از این امواج استفاده می کند، می توان به هایفوتراپی اشاره کرد.

دلایل افتادگی پوست

امواج فرکانس رادیویی یا (Radio Frequency)

این امواج مشابه اولتراسوند عمل می کند و تفاوت آن در مکانیسم کاهش چربی است. دستگاه های فرکانس رادیویی از سطوح ایمن امواج الکترومغناطیسی با فرکانس پایین برای تولید گرما استفاده می کند. این گرما به عمق لایه های پوست نفوذ می کند و با ایجاد سلول های جدید پوست، باعث افزایش تولید کلاژن و الاستین می شود که در نتیجه افتادگی پوست را برطرف می کند.

انواع روش های تزریقی برای رفع شلی پوست

  • فیلر
  • بوتاکس
  • مزوژل
  • مزوتراپی
  • پی آر پی

اثر فیلر در رفع شلی پوست

فیلرها یکی از بهترین روش های درمانی برای رفع افتادگی پوست هستند؛ زیرا می توان از آن ها برای اصلاح ساختار صورت و بازگرداندن طبیعی هیالورونیک اسید پوست و از بین بردن چین و چروک استفاده کرد. بسیاری از افراد این تزریق ها را انتخاب می کنند؛ چون نتایج و اثرات آن فوری است و زمان بهبودی بسیار کم است و ماندگاری کوتاه مدت تری نسبت به سایر روش ها دارد. در ضمن، بیشتر فیلرها اثر پر کنندگی و حجم دهی ناحیه مورد نظر را دارند؛ در صورتی که برخی از آن ها در کنار این مزیت، اثر جوانسازی نیز دارند، مانند ژل الانسه.

درمان افتادگی پوست با لیزر

درمان افتادگی پوست با لیزر

استفاده از لیزرهای تهاجمی که منجر به لایه برداری سطح پوست و تحریک آن برای افزایش کلاژن سازی می شود بهترین راهکار برای درمان افتادگی پوست و جوانسازی صورت است. برای درمان شل شدن پوست و افتادگی بدن از روش های جراحی مانند لیپوماتیک می توان بهره مند شد.

سفت کردن پوست از طریق لیفت با نخ

در این روش از نخ های خاصی استفاده می شود که با تولید کلاژن، کار لیفتینگ و حجم دهی را انجام می دهند. یکی از مزایای این روش نسبت به جراحی، مدت زمان دوره نقاهت آن است که پس از اتمام درمان، می توانید بدون هیچ محدودیتی به فعالیت های عادی خود بازگردید تا زمانی که بدن شروع به بهبود خود می کند.

تاثیر جراحی لیفت صورت

لیفت صورت یک روش جراحی و تهاجمی است که در آن پزشک پوست اضافی و افتاده را بر می دارد و پوست را به حالت اولیه خود باز می گرداند و به گونه ای پوست را می کشد. این روش تحت بیهوشی عمومی انجام می شود و می تواند شامل لیفت پوست گردن نیز باشد. لیفت صورت کامل، به معنای برش طولانی از خط ابرو شما تا گردی صورتتان است که معمولا تا خط رویش مو شما امتداد می یابد؛ اما جراح در مینی لیفت صورت از برش های کوتاه تری استفاده می کند و به زمان بهبودی کمتری نیاز دارد.

بهترین روش درمان افتادگی پوست کدام است؟

هر چه یک تکنیک تهاجمی تر باشد، نتیجه چشمگیر‌تر خواهد بود؛ اما تکنیک های تهاجمی خطر عوارض جانبی بالاتری نیز دارند، می توانند منجر به عفونت شوند و معمولا برگشت پذیر نیستند. پس، هنگام مشاوره با پزشک متخصص، حتما این موارد را در نظر بگیرید و سعی کنید انتظارات خود را متناسب با میزان علائم پیری بالا ببرید.

اگر علاقه مند به انجام هر کدام از این روش ها هستید و می خواهید بهترین نتیجه را داشته باشید، می توانید با ما به شماره 45856-021 تماس حاصل فرمایید یا با کلیک بر روی لینک درخواست رزرو وقت آنلاین، منتظر تماس مشاوران ما در اسرع وقت باشید.

سوالات متداول افتادگی پوست و روش درمان

استفاده از محصولات ضد پیری پوست را از چه زمانی شروع کنم؟

اغلب توصیه می شود که استفاده از محصولات ضد پیری و افتادگی پوست را از اواخر دهه 20 یا 30 سالگی شروع کنید؛ اما انتخاب محصولات مناسب نوع پوست بسیار مهم است.

اولین نشانه های افتادگی پوست چیست؟

اولین نشانه های افتادگی پوست، به وجود آمدن خطوط ریز و سطحی در صورت است. علائم دیگر شامل از دست رفتن حجم گونه ها، گودی زیر چشم، پایین رفتن گوشه لب ها، ایجاد پوست اضافی و افتاده زیر چانه یا گردن و … می شود.

آیا نوشیدن آب به جلوگیری از افتادگی پوست کمک می کند؟

بله، هیدراته بودن نقش اساسی در سلامت پوست دارد. مطمئن شوید که حداقل روزی 8 لیوان آب می نوشید.

علت افتادگی پوست گردن چیست؟

افتادن و شل شدن پوست گردن در نتیجه ضعیف شدن عضلات گردن و از دست دادن کلاژن ایجاد می شود. این امر خاصیت ارتجاعی پوست شما را برای سفت ماندن با افزایش سن کاهش می دهد. دلیل دیگر، گروهی از عضلات نازک گردن به نام نوار های پلاتیسما است. این ها با از دست رفتن قدرت عضلانی گردن، بیشتر دیده می شوند.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

با انتخاب ستاره ها به مطلب امتیاز دهید!

میانگین رضایت کاربران 4.9 / 5. تعداد رای: 7

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید!

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا