درمان خانگی جوش صورت با جدیدترین روش

جوش صورت
4.1

درمان خانگی جوش صورت چگونه انجام می شود؟ داشتن پوستی شاداب و صاف از جمله فاکتورهای زیبایی صورت و بهبود اعتماد به نفس است. ولی دلائل بسیاری هستند مانند تغییرات هورمونی در زمان بلوغ، ژنتیک فرد و … که باعث ایجاد آکنه و جوش می شوند. ابتدایی ترین اقدامی که این افراد برای رهایی از جوش صورت انجام می دهند، استفاده از درمان های خانگی و داروهایی است که به بازگرداندن سلامت به پوست کمک می کنند. برای آشنایی بیشتر با درمان خانگی جوش صورت  با ما در کلینیک تخصصی پوست و مو آتریسا همراه باشید.

درمان جوش صورت با اصلاح رژیم غذایی

داشتن تغذیه مناسب از جمله عواملی است که به درمان جوش صورت بسیار کمک می کند. مصرف ترکیبی از ریز‌مغذی‌ها، کربوهیدرات ها و پروتئین‌ها در رژیم غذایی روزانه شما به سلامت پوست شما کمک فراوانی می کند. اسید های چرب امگا ۳ و امگا۶ در بدن تولید نمی شوند و باید از طریق رژیم غذایی و یا مصرف مکمل ها تامین گردند. به همین علت یکی از مهم ترین سوال های کسانی که به جوش صورت مبتلا هستند این است که برای درمان جوش صورت چه چیزی بخوریم؟

منابع غنی از اسید های چرب امگا ۳ و امگا۶

منابع غنی این دو نوع اسید آمینه، دانه کتان آسیاب شده، قزل آلا، گردو و ماهی ساردین هستند. روغن ماهی هم دارای این دو نوع اسید چرب است که به صورت موثری خطر ابتلا به آکنه را کاهش می دهند. بعلاوه افرادی که آکنه و جوش روی پوستشان دارند، باید حتما مصرف چربی و قند را محدود نمایند. چون رژیم غذایی ای که شامل اینگونه مواد باشد موجب می شود تولید سبوم پوست افزایش یابد. مواد خوراکی ای که باید در رژیم غذایی این افراد محدود گردد، شامل این موارد است:

• نان سفید
  • نوشابه گازدار قندی
  • کیک
  • دونات
  • شیرینی
  • فست فود
  • غذاهای کنسروی

ولی خوراکی هایی که باید با این مواد جایگزین شوند و شاخص گلیسیمی آن ها پایین است، شامل این موارد می شود:

• میوه و سبزیجات تازه
  • حبوبات
  • آجیل
  • غلات

یکی از علل بروز جوش و آکنه تغییرات هورمونی فرد است. شیر و محصولاتی که لبنی هستند هورمون هایی مانند IGF-1 دارند که با بوجود آوردن تغییرات هورمونی باعث ایجاد آکنه می شوند. با وجود اینکه به یقین نمی توان گفت از جمله مضرات شیر ایجاد آکنه است. ولی توصیه می شود افرادی که با مصرف محصولات لبنی میزان آکنه و جوش بیشتری روی پوست خود مشاهده می کنند از مصرفشان پرهیز کنند.

تامین پروتئین بدن و بازسازی و ترمیم پوست هم باید از طریق، گوشت گوساله، گوشت مرغ و تخم مرغ انجام شود.

درمان خانگی جوش صورت با ایجاد تغییر در سبک زندگی

داشتن استرس با توجه به عملکردی که سیستم ایمنی بدن دارد باعث تغییر سطح هورمون های بدن، افزایش سبوم و التهاب پوست می گردد و در نتیجه باعث ایجاد جوش و آکنه می شود. علاوه بر این، با تاثیری که روی باکتری های روده دارد قادر است باعث ایجاد التهاب در بدن شود.

درمان جوش صورت با  چای سبز

از موثرترین درمان های گیاهی برای برطرف کردن جوش صورت، استفاده از چای سبز است. چون دارای آنتی اکسیدان است و با تقویت سیستم ایمنی بدن عواملی که بیماری زا هستند را از بین خواهد برد.

آنتی اکسیدان موجود در چای سبز به کاهش تولید سبوم کمک شایانی می کند. به همین علت چای سبز را بهترین درمان خانگی جوش صورت، به خصوص برای پوست چرب می دانند.  پلی فنول موجود در چای سبز باکتری ای که عامل ایجاد آکنه و جوش است را از بین می برد و التهاب پوستی را کم می کند.

درمان خانگی جوش صورت با آبلیموی تازه

برای درمان خانگی جوش های ریز صورت می توانید از آبلیموی تازه که یک میکروب کش قوی است استفاده نمایید.  پوستتان را روشن می کند و می تواند چربی پوست را از منافذ آن خارج نماید. همچنین منافذ پوست را ببندد. پیش از خواب یک تکه پنبه را به آب لیمو آغشته نمایید. سپس روی پوست صورتتان بمالید و تا صبح آن را نشویید.

دقت کنید که استفاده از این شیوه برای افرادی که پوست حساسی دارند، توصیه نمی گردد.

درمان خانگی جوش صورت با ماسک عسل

هزاران سال است که از عسل به عنوان ماسک برای درمان پوست استفاده شده است. این ماده حاوی آنتی اکسیدان بسیاری می باشد که در پاکسازی منافذ باز پوست تاثیر فراوانی دارد. همچنین خاصیت آنتی باکتریال عسل باعث رفع آلودگی ها و ترمیم جوش های فعال می گردد. در قدیم به هنگام پانسمان زخم ها از عسل به عنوان التیام دهنده استفاده می شد. باید عسل را بر روی پوست تمیز بزنید. بدون شک عسل بهترین تقویت کننده برای پوست و مو است

درمان جوش با استفاده از سیر

بسیاری از پزشکان طب سنتی از سیر برای درمان عفونت ها و تقویت توانایی بدن استفاده می کردند. سیر خاصیت ضد التهابی دارد و باعث کاهش تورم جوش ها می گردد. با اضافه کردن سیر به وعده های غذایی روزانه می توان بعد از مدتی تاثیر آن را بر پوست مشاهده کرد. برای درمان خانگی جوش می توان سیر له شده را مستقیم بر روی آکنه قرار داد اما کمی احساس سوزش خواهید داشت. علاوه بر جوش های ملتهب و قرمز، سیر برای درمان جوش های سرسیاه نیز مناسب است.

درمان خانگی جوش با رزماری

عصاره گیاه رزماری حاوی مواد شیمیایی و ترکیباتی است که خاصیت آنتی اکسیدانی، ضد باکتریایی و ضد التهابی دارد. بنابراین جوش هایی که بر اثر باکتری بوجود می آیند با رزماری برطرف خواهند شد.

استفاده از یخ

از آنجایی که معمولا یخ باعث کاهش تورم، خارش، درد و قرمزی می شود، گذاشتن یخ برروی آکنه نیز باعث تسریع روند بهبودی آن می گردد. تقریبا روزی سه بار در روز به مدت 10 دقیقه یخ را روی نواحی ملتهب قرار دهید. از دیگر مزایای یخ می توان به افزایش گردش خون اشاره کرد که در بهبود وضعیت پوست بسیار تاثیرگذار است.

درمان خانگی جوش صورت با روغن‌های گیاهی

یکی از درمان های موثر جوش صورت که به راحتی استفاده می گردد، روغن های گیاهی هستند.

درمان جوش صورت با روغن درخت چای

روغن درخت چای، از جمله ترکیبات گیاهی است که دارای خاصیت ضد میکروبی و ضد التهابی است. می تواند جوش های صورت و آکنه را درمان کند. بعلاوه، می تواند با کنترل عفونت های قارچی سلامت پوست را بازگرداند. این روغن درمان موثر آکنه و التهاب است.

البته چون این روغن غلیظ است بهتر است پیش از استفاده آن را رقیق نمایید و بعد روی پوستتان بمالید.

نحوه‌ی استفاده از روغن درخت چای:

به این منظور باید از این روغن غلیظ با نسبت 1 به 9 استفاده کنید و با آب آن را مخلوط نمایید. سپس با استفاده از یک قطره چکان تنها چند قطره از آن را روی پوست خود بریزید. یا با پنبه آغشته به روغن روی پوستتان بمالید. برای مدت دو الی سه دقیقه پوست خود را با روغن ماساژ بدهید تا به طور کامل جذب پوستتان گردد.

پس از دو ساعت پوستتان را شستشو دهید و از مرطوب کننده استفاده نمایید.

درمان جوش صورت با روغن فندق جادوگر

این نوع فندق (ویت هازل)، از گیاهان دارویی در آمریکای شمالی است که از برگ و پوست آن برای تهیه روغن استفاده می گردد. این گیاه دارای مقادیر بالایی از تانن است که می تواند التهاب و باکتری ها را به شکل بسیار موثری از بین ببرد.

نحوه‌ی استفاده از روغن فندق جادوگر :

یکی از روش های استفاده از این روغن به این شکل است که با پنبه آن را روی پوست صورت خود بزنید و برای چند دقیقه ماساژ بدهید.

در روش دوم شما می توانید کمی از پوست فندق جادوگر را درون یک قابلمه کوچک بریزید. سپس آن را بجوشانید. پس از یک ربع مایع را صاف نمایید و بگذارید سرد شود و شب ها به صورتتان اسپری نمایید.

درمان جوش صورت با روغن نارگیل

این روغن دارای ترکیباتی است که برای برطرف شدن قرمزی، باکتری ها و التهاب پوست موثر است. بعلاوه، روغن نارگیل قادر است باعث بهبودی جای زخم هایی شود که دلیل ایجادشان آکنه است. برای استفاده از این روش ابتدا پوست خود را با شوینده شستشو دهید. سپس چند قطره از آن را روی پوستتان بریزید و مالش دهید. سپس چند ساعت صبر کنید. پوستتان را شستشو دهید و خشک کنید.

درمان خانگی جوش صورت با بخور دادن

بخور دادن پوست صورت باعث خارج شدن مواد سمی و زائد می شود. با اینکار دیگر چربی و مواد زائد زیر پوستتان جمع نمی شود و جوش نمی زنید. استفاده از این روش بسیار ساده است. کافی است ظرف بزرگی را از آب داغ پر کنید و صورتتان را برای 15 دقیقه روی آن نگه دارید تا پوستتان در تماس نزدیک با این بخار قرار بگیرد.

اما دقت کنید که آب خیلی داغ نباشد که پوستتان بسوزد و بعد از تمام شدن کار صورتتان را بشویید و از مرطوب کننده استفاده نمایید.

درمان خانگی جوش صورت با اسکراب

بسیاری هستند که مشکلشان این است برای درمان جوش صورت چکار کنند؟ از جمله ساده ترین راه ها استفاده از اسکراب یا لایه بردار پوست است. لایه برداری از پوست باعث پاک شدن سلول های مرده پوست می شود و منافذ باز پوست را مسدود می کند. در نتیجه بجز کلاژن سازی پوست ظاهر آن هم بهتر خواهد شد و زیبایی شما را دو چندان خواهد کرد.

تهیه اسکراب خانگی، به سادگی انجام می شود و نیاز به هزینه بالا و صرف زمان زیادی ندارد.

طرز تهیه‌ی اسکراب خانگی:

برای تهیه اسکراب مقداری شکر و یا نمک را با روغن نارگیل ترکیب نمایید و آن را روی پوست صورتتان بزنید. مدت زمانی که باید اسکراب روی پوست بماند 20 دقیقه است. پس از آن پوست را بشویید و با یک مرطوب کننده یا روغن گیاهی پوست صورتتان را ماساژ بدهید.

از بین بردن جوش در یک شب

از سرکه کمک بگیرید

پیش از خواب با یک شوینده ملایم صورت خود را شستشو دهید. شوینده ای که دارای اسکراب و ماده پاک کننده باشد. تا بتواند سلول های مرده سطح پوست صورت شما را از بین ببرد زیرا جمع شدن این سلول ها خود عامل اصلی ایجاد آکنه است.

2قاشق غذاخوری از سرکه سیب را با یک قاشق غذاخوری آب مخلوط کنید. سپس یک گوش پاک کن را به این محلول آغشته نمایید. روی جوش ها بمالید. سرکه سیب قادر است تا باکتری های مولد آکنه و سلول های مرده پوست را از بین می برد. بنابراین، میزان قرمزی جوش تا حدی کاهش پیدا می کند و التهاب جوش را از بین می رود.

پیش از اینکه به رختخواب بروید مقدار کمی کرم ضد آکنه روی جوش ها بزنید. چنین کرمی باید دارای بنزوئیل پروکساید باشد تا سلول های مرده را بردارد و جوش ها را خشک کند.

قطره ضدقرمزی چشم، می تواند به شما کمک کند درصورتیکه شما کرم ضد آکنه ندارید. به جای آن از این قطره استفاده کنید. این قطره قرمزی جوش را کاهش می دهد ولی هیچگونه تاثیری در بهبودی جوش ها ندارد.

بعد از تمیز کردن صورتتان، با حوله صورتتان را خشک نمایید. سپس سرکه سیب را با نسبت یک به سه با آب ترکیب نمایید. یک تکه پنبه را داخل مخلوط بزنید. بعد روی نواحی آسیب دیده پوستتان بمالید. بعد از 10 الی 15 دقیقه می توانید آن را بشویید. سپس از تونر مناسب پوستتان استفاده کنید. این کار را 2 الی 3 دفعه در روز تکرار نمایید.

از دیگر درمان های خانگی جوش صورت می توان به روغن زیتون، یخ ، ماست، خمیر دندان،  ژل آلوئه‌ ورا و سیر اشاره کرد.

از بین بردن جوش برای همیشه

برای ممانعت و پیشگیری از ایجاد باکتری ها روی پوست صورت، که موجب ایجاد آکنه می شوند. باید حتما لوازم آرایشی، پد ها و برس خود را به طور مرتب با آب و صابون بشویید.

برس ها را پیش از استفاده دوباره، به طور کامل خشک کنید. این معیار مهمی برای رفع جوش ها برای همیشه به شمار می رود.

اصلاح موهای زائد صورت

یکی از علل موثر در ایجاد التهاب صورت و آکنه، اصلاح موهای صورت با کرم موبر و یا بند انداختن است. یقینا نمی توان برای همیشه با موهای صورت کنار آمد. باید آن ها را اصلاح کنیم. درنتیجه پیشنهاد ما به شما این است که به کلینیک تخصصی پوست و مو آتریسا مراجعه کرده و از خدمات لیزر موهای زائد استفاده نمایید.

پماد گیاهی برای جوش صورت

بهترین پماد برای جوش صورت حاوی چه ترکیباتی است؟

اولین موردی که باید پیش از خرید داروی های ضد آکنه و ضد جوش در نظر بگیرید این است که آیا دارو مناسب با نوع، علت و شدت جوش های شما هست یا خیر. در مرحله بعد باید ترکیبات موجود در هر دارویی که می خواهید مصرف کنید را بدانید که مناسب جوش های شما باشد. ما در زیر یکسری از این پماد ها را آورده ایم:

نام پماداثر بخشی
بنزوئیل پراکسیداز بین بردن باکتری‌های مولد آکنه
اسید سالیسیلیکپاکسازی پوست صورت از سلول‌های مرده پوست
رتینوئیدها (گروهی از مواد مشتق‌شده از ویتامینA)کاهش التهاب و پیشگیری از ایجاد جوش صورت
اسید آزلائیکضد باکتری و از بین‌برنده تیرگی  جوش های قدیمی از پوست صورت
اسیدهای آلفا هیدروکسیلایه برداری شیمیایی سطحی پوست صورت