عوارض عمل بینی و راه های جلوگیری از عوارض عمل بینی

جراحی
5
(2)

قبل از انجام هرگونه جراحی زیبایی باید از مزایا و معایب آن آگاه باشیم. باید در نظر بگیریم که آیا می توان با خطرات احتمالی عمل مقابله کرد یا خیر. در جلسه مشاوره با پزشک حتما اطلاعات لازم درباره عوارض عمل بینی را پرس و جو کنید. معمولا انتظارات فرد از عمل با تکنیک پزشکی مطابقت ندارد. در این حالت شما باید به جراح خود اعتماد کنید تا بتواند با در نظر گرفتن همه جوانب شما را به خواسته مطلوبتان برساند.

عوارض عمل بینی

خطرات و عوارض عمل بینی

از جمله خطرات و عوارض عمل بینی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • واکنش آلرژیک به بیهوشی
  • ابتلا به عفونت
  • باقی ماندن جای زخم و بخیه
  • از بین رفتن حس لامسه در پوست بینی و اطراف آن
  • اختلال تنفسی
  • نتیجه نامطلوب و ظاهر نامناسب بینی
  • تغییر رنگ پوست و ایجاد کیست
  • تورم و کبودی
  • خون ریزی (فرد هر از چند گاهی مدام دچار خون دماغ می شود)
  • نیاز به ترمیم و جراحی مجدد

نحوه تشخیص تنگی دریچه بینی

عدم اختلال در تنفس مهم ترین دغدغه جراحی بینی می باشد. مشکلات تنفسی به دلیل کوچک و باریک شدن دریچه و راه تنفس بوجود می آید. برای اینکه متوجه شوید که آیا دریچه بینی مشکل دارد یا خیر می توانید بینی خود را مانند وقتی که می خواهید فین کند در دست بگیرید و کمی آن را رو به بالا به سمت پیشانی بکشید. اگر تنفس شما در این حالت بهبود پیدا کند مشکل از راه تنفسی بینی است اگر تفاوتی نداشت دریچه بینی شما عملکرد مناسبی دارد. این عارضه توسط جراحی مجدد قابل درمان است.

عوارض عمل بینی

خون ریزی بعد از عمل بینی

معمولا خون ریزی بینی بعد از عمل به دلیل برش ایجاد شده در استخوان بین دو حفره بروز می کند. می توانید در آینه سر خود را رو به بالا خم کنید و نوک بینی را تکان دهید اگر حفره بین دو سوراخ را مشاهده کردید ابتلا به خون دماغ شدن های گهگاهی و مداوم طبیعی است. این نوع عمل باعث خشکی بافت درون بینی شده و با یک تحریک کوچک مانند عطسه کردن خون ریزی اتفاق می افتد. این حالت نیز با جراحی مجدد قابل اصلاح می باشد.

آیا از بین رفتن حس لامسه در بینی یکی از عوارض عمل بینی است؟

یکی از عوارض عمل بینی از بین رفتن احساس لامسه و بروز حالت کرختی بعد از عمل است که تقریبا شایع نیز هست. اکثر افرادی که دچار این مشکل می شوند بعد از گذشت یک الی دو سال بهبود می یابند. بازگشت حس لامسه به گذر زمان نیاز دارد. گاهی بی حسی فقط در یک طرف بینی و در بعضی موارد در هردو طرف ایجاد می گردد. بعد از کاهش تورم بینی و تکمیل بهبودی بافت پوست حس لامسه نیز به مرور قوت می گیرد.

تورم بعد از عمل بینی و روش درمانی آن

بعد از جراحی بینی دو نوع تورم اتفاق می افتد.

تورم اولیه

از عوارض عمل بینی تورمی است که بعد از آن به دلیل ضربه و شکاف ایجاد شده بر روی بینی بروز می کند که با کبودی همراه هست و به آهستگی از بین می رود. میزان این تورم در افراد مختلف متفاوت است. همچنین با توجه به نوع عمل تورم اولیه و موقتی کم و زیاد می شود. نوع دیگری از تورم به دلیل حبس و تجمع مایعات در زیر پوست پیش می آید. استفاده از کمپرس یخ به کاهش تورم کمک می کند.

نوع دوم تورم

نوع دوم تورم یکی دیگر از عوارض عمل بینی است که تا چندین ماه همراه بینی باقی می ماند. در هنگام عمل استخوان و غضروف ها تغییر می کنند و یا غضروف پیوندی اضافه می شود. بعد از آن پوست باید خود را با فرم جدید مطابقت دهد. به همین دلیل مایعات در زیر پوست روی غضروف جمع می گردد. میزان نازکی پوست بینی بر مقدار این تورم تاثیرگذار است. هرچه ضخامت پوست بیشتر باشد میزان تورم بینی هم افزایش می یابد. برای اینکه دوره تورم بینی کوتاه تر شود مصرف نمک را کاملا محدود کنید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

با انتخاب ستاره ها به مطلب امتیاز دهید!

میانگین رضایت کاربران 5 / 5. تعداد رای: 2

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 پرسش و پاسخ

دکمه بازگشت به بالا