عوارض لیپوماتیک و پیکرتراشی

4.3

خلاصه مطالب در زمینه عوارض لیپوماتیک و پیکرتراشی:

» عوارض لیپوماتیک با ناحیه جراحی مرتبط است

» عوارض لیپوماتیک و پیکرتراشی

» امکان بازگشت چربی بعد از لیپوماتیک

» لیپوماتیک ناموفق

» آمبولی در لیپوماتیک

» هماتوم در لیپوماتیک

» علائم عفونت در لیپوماتیک

» اثر عوامل خارجی در عوارض لیپوماتیک

» تخصص پزشک در جلوگیری از عوارض لیپوماتیک

» لیپوماتیک برای چه کسانی نامناسب است؟

» جلوگیری از عوارض لیپوماتیک

عوارض لیپوماتیک و پیکرتراشی» عوارض لیپوماتیک با ناحیه جراحی مرتبط است.

جراحی لیپوماتیک نوعی جراحی زیبایی است که اغلب در شکم، ران، باسن، گردن، چانه، بازو و پشت کمر استفاده می‏ شود. خطر عوارض لیپوماتیک معمولا با ناحیه جراحی، مهارت جراح و مراقبت‏ های لازم مرتبط است.

» عوارض لیپوماتیک و پیکرتراشی

عوارض لیپوماتیک زمانی اتفاق می افتد که در یک مرکز معتبر و تحت نظر جراح متخصص انجام نشود. عوارض جانبی که ممکن است در طول عمل پیش بیاید شامل زخم یا جراحت داخلی، آسیب دیدن اعصاب و شوک می‏ گردد. آمبولی، لخته شدن خون در ریه ‏ها، بروز عفونت، هماتوم (خون‏ریزی داخلی)، تورم و نکروز سلول‏ها (مرگ سلولی) ممکن است بعد از عمل لیپوماتیک ایجاد شود.همچنین ممکن است بدن فرد به داروهای بی ‏حسی (لیدوکایین) و بیهوشی واکنش منفی نشان دهد. بهتر است قبل از انجام هرکاری با پزشک متخصص مشاوره کنید و با آگاهی کامل تصمیم بگیرید.

» امکان بازگشت چربی بعد از لیپوماتیک

در صورت رعایت نکردن مراقبت ‏ها و توصیه پزشک، از عوارض جانبی که در طولانی مدت ظاهر می ‏شوند می ‏توان به برگشت چربی ها اشاره کرد. اگر این برگشت چربی دور قلب یا ریه‏ ها اتفاق بیفتد بسیار خطرناک است.

» لیپوماتیک ناموفق

گاهی ممکن است در اثر مشاهده نشدن نتیجه مورد انتظار فرد دچار افسردگی گردد.

» آمبولی در لیپوماتیک

آمبولی به عنوان مرگ خاموش در بین پزشکان شناخته می ‏شود. این عارضه در اثر لخته شدن رگ ‏های محیطی ناحیه جراحی ایجاد می ‏گردد و در کل بدن گسترش می ‏یابد. هنگامی که این لخته شدن خون به مغز، قلب و ریه‏ ها می ‏رسد عملکرد آن‏ها را مختل می ‏کند. بعد از لیپوماتیک ممکن است مقداری از چربی ‏های تخریب شده وارد عروق خونی شوند و آن‏ها را مسدود کنند. در نتیجه خطر آمبولی در لیپوماتیک افزایش می ‏یابد.

» هماتوم در لیپوماتیک

هماتوم بر اثر خون‏ریزی و یا لخته شدن خون در ناحیه جراحی به وجود می ‏آید. تغییرات فشار شریانی و یا سرفه کردن شدید پس از جراحی احتمال بروز هماتوم را افزایش می‏ دهد.

» علائم عفونت در لیپوماتیک

عفونت زخم جراحی بر اثر وجود باکتری در آن ناحیه بروز می ‏کند. این باکتری ‏ها ممکن است در حین عمل لیپوماتیک یا بعد از عمل وارد زخم جراحی شوند. علائم عفونت مانند تب، درد، قرمزی و تورم پس از چند روز قابل مشاهده می ‏باشد.

عوارض لیپوماتیک و پیکرتراشی» اثر عوامل خارجی در عوارض لیپوماتیک

عوامل خارجی باعث نکروز یا مرگ سلولی می‏ شوند. این عوامل شامل جراحت، عفونت، سرطان، آنفارکتوس، سموم و التهاب می‏شود. نکروز سلولی انواع مختلفی دارد: نکروز انعقادی – نکروز فیبرینویید – نکروز چرب.

» تخصص پزشک در جلوگیری از عوارض لیپوماتیک

اگر پزشک جراح در زمینه لیپوماتیک متخصص نباشد ممکن است ضربات شدید میله کانولا از لایه چربی عبور کند و به عروق خونی و عضلات آسیب برساند.

» لیپوماتیک برای چه کسانی نامناسب است؟

لیپوماتیک برای افرادی که مشکلات پزشکی مزمن مانند کم‏ خونی، دیابت و قلبی- عروقی دارند توصیه نمی‏ شود.

» جلوگیری از عوارض لیپوماتیک

قبل از انجام جراحی لیپوماتیک حتما مراکز جراحی و کلینیک ‏های معتبر را از سایت نظام پزشکی کشور چک کنید. متخصص جراح خود را با آگاهی انتخاب کنید و نمونه کارهای قبل و بعد مراجعه‏ کنندگان را بررسی نمایید. تمام جراحی ‏های زیبایی با مشورت و تصمیم‏ گیری صحیح با موفقیت به انجام می‏ رسند. در نتیجه نگران عوارض لیپوماتیک و اتفاقات هولناک نباشید.