برنامه روزانه برای مراقبت از پوست

پوست و زیبایی
4.3
(38)

مراقبت از پوست به صورت روزانه چه فوائدی دارد؟ وقتی شما برنامه روزانه مراقبت از پوست داشته باشید متوجه خواهید شد که داشتن یک پوست عالی صرفا به ژنتیک مربوط نمی شود بلکه با انجام یک سری راهکارهای روزمره می توان پوست را به مرحله فوق العاده رساند. این عادت های روزانه در طولانی مدت تاثیر بسیار زیادی خواهند داشت. انجام این برنامه روزانه می تواند برای هر فرد متفاوت باشد. در زندگی پر سرعت ما، حفظ پوست سالم و درخشان اغلب در پشت سر قرار می‌گیرد. با این حال، مراقبت روزانه از پوست برای حفظ بهتر ظاهر پوست ضروری است. در این مقاله از کلینیک آتریسا، شما را از طریق یک روال روزانه مراقبت از پوست راهنمایی می‌کنیم که پوست شما را درخشان و سالم می‌کند.

مراقبت از پوست

چرا مراقبت روزانه از پوست مهم است؟

قبل از اینکه به جزئیات یک روتین مراقبت روزانه از پوست بپردازیم، بیایید بفهمیم که چرا این امر بسیار مهم است. پوست ما بزرگترین عضو بدن است و به عنوان یک سد محافظ در برابر عوامل خارجی مانند آلودگی، اشعه ماوراء بنفش و باکتری‌ها عمل می‌کند. یک روتین مراقبت از پوست مناسب به حفظ این مانع، جلوگیری از پیری زودرس و رفع مشکلات رایج پوست کمک می‌کند.

پاکسازی

اساس هر روتین مراقبت از پوست موثر، پاکسازی مناسب است. برای از بین بردن آلودگی، آرایش و چربی اضافی از یک پاک کننده ملایم مناسب برای نوع پوست خود استفاده کنید. پاکسازی باید دو بار در روز صبح و عصر انجام شود.

انتخاب پاک کننده مناسب

پاک کننده‌ای را انتخاب کنید که مناسب پوست شما باشد:

افرادی که پوست خشک‌ دارند: یک پاک کننده مرطوب کننده را انتخاب کنید.

کسانی که پوست غالبا چرب دارند: به سراغ شوینده‌های کف کننده یا ژل دار بروید.

افرادی که پوست‌های دارای حساسیت دارند: از پاک کننده‌های بدون عطر و ضد حساسیت استفاده کنید.

لایه برداری

لایه برداری کلید از بین بردن سلول‌های مرده پوست و بهبود گردش سلولی است. توصیه می‌شود 2 تا 3 بار در هفته لایه برداری کنید تا پوستی شاداب‌تر و جوان‌تر داشته باشید.

انواع لایه بردارها

دو نوع اصلی لایه بردار وجود دارد:

لایه‌بردارهای فیزیکی: حاوی دانه‌های کوچکی هستند که سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برند.

لایه بردارهای شیمیایی: این مواد از اسیدهایی مانند آلفا هیدروکسی اسید (AHA) یا بتا هیدروکسی اسید (BHAs) برای حل کردن سلول‌های مرده پوست استفاده می‌کنند.

تونینگ

تونینگ به تعادل سطح pH پوست کمک می‌کند و آن را برای مراحل بعدی روتین شما آماده می‌کند. یک تونر ملایم را با استفاده از یک پد پنبه‌ای یا انگشتان خود بمالید.

کاربرد سرم

سرم‌ها مملو از مواد قوی هستند که نگرانی‌های خاص پوست را برطرف می‌کنند. بسته به نیاز خود، سرم‌هایی با موادی مانند اسید هیالورونیک، ویتامین C یا رتینول انتخاب کنید.

سرم‌های هدفمند

هیدراتاسیون: سرم‌های اسید هیالورونیک رطوبت را قفل می‌کند.

روشن کننده: سرم‌های ویتامین C به کاهش لکه‌های تیره و افزایش درخشندگی کمک می‌کند.

ضد پیری: سرم‌های رتینول خطوط ریز و چین و چروک را هدف قرار می‌دهند.

مرطوب کننده

حفظ رطوبت پوست، صرف نظر از نوع پوست شما ضروری است. مرطوب‌کننده‌ای را انتخاب کنید که متناسب با نیاز پوست شما باشد.

  • مرطوب کننده روز

یک مرطوب کننده سبک و غیر کومدون زا با SPF برای استفاده در روز انتخاب کنید.

  • مرطوب کننده شب

برای ترمیم و شادابی پوست خود از یک مرطوب کننده کمی سنگین‌تر و آبرسان در شب استفاده کنید.

محافظت در برابر آفتاب

کرم ضد آفتاب بهترین دوست پوست شماست. صبح‌ها حتی در روزهای ابری از کرم ضد آفتاب با طیف وسیع با حداقل SPF 30 استفاده کنید.

روال عصر

در شب روی ترمیم پوست خود تمرکز کنید. بسته به نگرانی‌های پوستی خود، می‌توانید از درمان‌های اضافی مانند ماسک صورت یا درمان لکه‌های آکنه استفاده کنید.

مراقبت از پوست بصورت روزانه چگونه امکان پذیر است؟

قبل از اقدام به هرکاری باید در رابطه با مراقبت روزانه اطلاعاتی داشته باشید. اینکه این مراقبت ها در چند مرحله انجام می شود و هر مرحله چه کاربردی برای پوست دارد. مراقبت ها شامل پاکسازی پوست از آلودگی ها و رادیکال های آزاد، ایجاد تعادل و تسکین پوست و در نهایت رطوبت رسانی می شود. هدف از این برنامه روزانه رفع هرگونه مشکلات پوستی موجود و پیشگیری از بروز مسائل دیگر می باشد.

مراحل مراقبت روزانه

بهتر است این برنامه را دو بار در روز به هنگام بیدار شدن از خواب و همچنین شب ها هنگام رفتن به رختخواب انجام دهید.

شستشوی پوست

اولین و اساسی ترین مرحله با شستن صورت آغاز می گردد. پوست در معرض آلودگی های محیط و مواد آرایشی قرار می گیرد. برای اینکه بتوان از بروز جوش، رفع منافذ باز و خستگی پوست جلوگیری نمود باید به طور کامل صورت را بشوییم.

استفاده از پاک کننده برای مراقبت از پوست

یک پاک کننده مناسب پوست خود پیدا کنید. پاک کننده ها بدون اینکه پوست شما را خشک و یا چرب کنند مواد آلوده را از بین می برند. توجه کنید از پاک کننده های لایه بردار (اسکراب) فقط هفته ای یکبار استفاده شود. برای پاک کننده های روزانه باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

جدول پاک کننده های روزانه بر اساس تایپ پوستی 
تایپ پوستی نوع پاک کننده عملکرد ماده پاک کننده
1 پوست چرب و مستعد جوش پاک کننده مدل فومی مایع علاوه بر پاکسازی و رفع آلودگی ها، چربی پوست را کنترل می کند و بعد از استفاده نیاز به شستشو دارد.
2 پوست خشک و قرمز کرم پاک کننده معمولا این پاک کننده ها شامل گلیسیرین هستند و همزمان به پوست رطوبت رسانی می کنند. پس از استفاده نیاز به شستشو دارد.
3 پوست حساس روغن پاک کننده شاید استفاده از یک مایع روغنی برای پوست حس کامل پاکسازی را نداشته باشد اما این مایع روغنی تمام آلودگی ها را به خود جذب می کند.
4 پوست آسیب دیده و سن بالا کرم روغنی پاک کننده این ماده پس از استعمال بر روی پوست به صورت مایع در می آید و برای پاک کردن آرایش باید آن را با آب  شستشو دهید.
5 پوست معمولی مایع (آب) پاک کننده آب پاک کننده مانند آهنربا آلودگی ها را به خود جذب می کند و باعث خشکی پوست نمی شود. برخلاف پاک کننده های قبلی نیازی به شستشو ندارد.

استفاده از خانواده تونرها

برای مراقبت از پوست و ایجاد تعادل و تسکین پوست باید از خانواده تونرها استفاده کرد. تونرهایی که حاوی موادی مانند هیالورونیک اسید، گلاب، چای سبز، ویتامین E و C هستند برای تمامی پوست ها مناسب می باشند. اسیدهای آلفا و بتا هیدروکسی سلول های مرده که منافذ پوست را مسدود می کنند از بین می برد. اسید هیالورونیک پوست را آب رسانی می کند و مانع از ایجاد چین و چروک ها می شود. گلاب و چای سبز التهابات پوست را کاهش می دهند. وجود ویتامین ها نیز باعث از بین رفتن رادیکال های آزاد می گردد. نحوه استفاده از تونرها به صورتی است که حتما بعد از پاکسازی، یک پنبه آغشته به تونر را به آرامی روی پوست بکشید.

عملکرد مرطوب کننده ها در مراقبت از پوست

مهم ترین عملکردی که باید یک مرطوب کننده برای پوست داشته باشد آب رسانی و نرم کردن می باشد. مرطوب کننده ها از خروج آب در سطح پوست جلوگیری می کنند زیرا پوست به تنهایی قادر به حفظ رطوبت نمی باشد. همچنین میزان چربی لازم برای پوست را کنترل می نماید. مانند پاک کننده انتخاب مرطوب کننده نیز باید با توجه به خصوصیات پوست هر فرد باشد. هنگام خرید مرطوب کننده به موراد زیر دقت کنید:

جدول خرید مرطوب کننده اساس تایپ پوستی 
تایپ پوستی نوع مرطوب کننده عملکرد ماده مرطوب کننده
1 پوست چرب ژل مرطوب کننده ژل های مرطوب کننده بر پایه آب هستند و سریعا جذب پوست می شوند.
2 پوست معمولی یا مختلط لوسیون لوسیون ها کمی چرب تر از ژل ها هستند اما میزان جذب آن ها نیز بالا است.
3 پوست خشک کرم مرطوب کننده کرم مرطوب کننده روغنی و سنگین است و مدت طولانی تری روی پوست باقی می ماند.
4 پوست حساس و ملتهب بالم بالم ها نیز مشابه کرم مرطوب کننده هستند ولی بافت سنگین تری دارند و برای پوست های خشک نیز به کار می روند.

تفاوت کرم ها و تاثیر آنها

برای مراقبت از پوست بصورت روزانه باید توجه کرد که کرم های استفاده شده در روز و شب باهم متفاوت هستند. مواد ترکیبی کرم های روزانه به طوری تولید شده اند که در طول روز با هرگونه آلودگی و رادیکال های آزاد موجود در محیط مبارزه کنند و از پوست محافظت نمایند و در برابر نور خورشید مقاوم هستند. از طرفی دیگر کرم های شبانه بر روی ترمیم و رفع آسیب های پوستی کار می کنند و گردش خون در سطح پوست را بهبود می دهند.

نتیجه گیری

مراقبت روزانه از پوست یک کار لوکس نیست. این یک ضرورت است. با دنبال کردن مراحل ذکر شده در بالا، می‌توانید پوستی سالم‌تر و درخشان‌تر داشته باشید. به یاد داشته باشید که باید ثابت قدم باشید و فراموش نکنید که پوست شما منحصر به فرد است. روال خود را بر اساس نیازهای خاص آن تنظیم کنید. نتایج خود را نمایان می‌کنند.  به یاد داشته باشید، مراقبت روزانه از پوست سرمایه‌گذاری برای سلامت و ظاهر پوست شما است. این دستورالعمل‌ها را دنبال کنید. به خوبی در راه دستیابی به پوستی درخشان به شما کمک خواهد کرد.

سوالات متداول

چقدر طول می‌کشد تا نتایج یک روتین مراقبت روزانه از پوست را ببینید؟

نتایج می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، اما با مراقبت مداوم، معمولاً می‌توانید در عرض 4 تا 6 هفته شاهد بهبود قابل توجهی در بافت و ظاهر پوست خود باشید.

آیا می‌توانم در روزهای ابری از ضد آفتاب صرف نظر کنم؟

خیر، اشعه ماوراء بنفش می‌تواند در ابرها نفوذ کند، بنابراین استفاده از ضد آفتاب هر روز، صرف نظر از آب و هوا، ضروری است.

آیا لازم است از همه محصولات توصیه شده در روتین استفاده کنم؟

لازم نیست. شما می‌توانید روال خود را بر اساس نیازها و بودجه خاص خود تنظیم کنید. با این حال، پاکسازی، مرطوب کردن و محافظت در برابر آفتاب مراحل ضروری هستند.

برای پوست حساس چه کار کنیم؟

اگر پوست حساسی دارید، محصولات ملایم و بدون عطر را انتخاب کنید و قبل از اضافه کردن محصولات جدید به روتین خود، تست پچ انجام دهید.

آیا می‌توانم هر روز لایه‌برداری کنم؟

لایه‌برداری روزانه توصیه نمی‌شود، زیرا می‌تواند پوست شما را تحریک کند. 2-3 بار در هفته به طور کلی کافی است.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

با انتخاب ستاره ها به مطلب امتیاز دهید!

میانگین رضایت کاربران 4.3 / 5. تعداد رای: 38

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 پرسش و پاسخ

    1. سلام وقت بخیر
      بله می‌ونید انجام بدید ولی بهتره که از یک لایه بردار سبک و تحت نظر پزشک استفاده کنید.

دکمه بازگشت به بالا