3.7

خلاصه مطالب در زمینه درمان موهای زیر پوستی:

» علت برگشت مو در بدن

» راه شناسایی موهای زیر پوستی از جوش ‏های زیرپوستی

» دلایل فرو رفتن مو در پوست

» راه های پیشگیری از مو برگشتی

» برای درمان موهای زیر پوستی چه باید کرد

علت برگشت مو در بدن

برگشت مو زمانی اتفاق می‏ افتد که موهای تراشیده شده، برعکس رو به داخل پوست رشد می ‏کنند. این مشکل باعث ایجاد التهاب، درد و برآمدگی‏ های کوچک در ناحیه اصلاح مو می‏ گردد. این عارضه بسیار شایع است و بهترین راه درمان موهای زیر پوستی و خلاص شدن از فولیکول چنین موهایی (لیزر موهای زائد) می ‏باشد.

راه شناسایی موهای زیر پوستی از جوش ‏های زیرپوستی

برجستگی ‏های کوچک، جامد و گرد – ضایعات کوچک، پر از چرک و تاول – تیرگی پوست – درد – خارش.

اگر گاهی اوقات برگشت مو به داخل پوست برای شما پیش می ‏آید نگران نباشید. زمانی باید به پزشک مراجعه کنید که این فرآیند مداوم تکرار شود.

دلایل فرو رفتن مو در پوست

ساختار مو و جهت رشد آن نقش اصلی در این زمینه دارند. فولیکول موهای فرفری و حالت دار رشد موها را به جهات مختلف متمایل می ‏کند. وقتی موها در حالت خشک تراشیده می ‏شوند موهای زیر پوستی تشدید می‏ گردد. کشیدن پوست هنگام اصلاح و تراشیدن موها برخلاف جهت از عوامل بروز این مشکل هستند.

هنگامی که مو به داخل پوست وارد می‏ شود، بدن آن را به عنوان عامل خارجی شناسایی کرده و عفونت می‏ کند. از عوارض و خطرات موهای زیر پوستی می ‏توان به عفونت باکتریایی، تیره شدن پوست (هایپرپیگمنتاسیون) و کلوئید (زخم‏ های دائمی) اشاره کرد.

راه های پیشگیری از مو برگشتی

•  قبل از اصلاح موها پوست خود را با آب گرم و یک پاک کننده ملایم صورت بشویید..
  • چند دقیقه قبل از اصلاح از یک کمپرس گرم یا کرم و یا ژل برای نرم شدن موها استفاده کنید.
  • چند دقیقه قبل از تراشیدن موها کرم اصلاح یا ژل کننده روغن بزنید تا موها نرم شود. یا یک کمپرس گرم استفاده کنید.
  • ژیلت را بعد از هر بار استفاده کاملا بشویید.
  • بعد از اصلاح موها از لوسیون استفاده کنید.

برای درمان موهای زیر پوستی چه باید کرد

پزشک بلافاصله پس از مشاهده پوست می‎تواند برگشت موها را تشخیص دهد. حتما پماد و کرم‏ های لایه ‏بردار تجویز می‏ شود. داروهای حاوی رتینوئید در پاک‏سازی سلول‏های مرده پوست کمک می‎کنند. کرم ‏های استروئیدی برای درمان التهاب به کار می‏ روند. برای بیرون درآوردن موها خراش‏ های کوچکی در سطح پوست ایجاد می ‏شود که برای جلوگیری از عفونت زخم‏ ها باید آنتی بیوتیک مصرف شود.

احتمالا سوالاتی که پزشک از شما در رابطه با عارضه موهای زیر پوستی خواهد پرسید شامل موارد زیر می ‏گردد:

• آیا این علائم همیشگی است یا بعضی اوقات پیش می‏ آید؟
  • چند بار در هفته موها را اصلاح می‏ کنید؟
  • از چه روشی برای اصلاح موها استفاده می‏ کنید؟