خلاصه مطالب در زمینه کیست پوست اپیدرموئید

» کیست پوست اپیدرموئید چیست؟

»علائم کیست پوست اپیدرموئید

»چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

» علت ایجاد کیست های پوستی چیست؟

» عوارض کیست پوستی اپیدرموئید

» کیست پوست اپیدرموئید چیست؟

کیست های اپیدرموئید برجستگی های بزرگ و کوچک غیر سرطانی در زیر سطح پوست هستند. این کیست ها می توانند در هر نقطه ای از پوست به وجود بیایند، اما بیشتر در صورت، گردن و بالاتنه ظاهر می شوند.کیست پوست اپیدرموئید رشد کند و آهسته ای دارند و اغلب بدون درد هستند. بنابراین به ندرت برای فرد مشکل ایجاد می کنند. اما ظاهر نامناسب این عارضه در زیبایی چهره فرد تاثیر می گذارد و سریعا باید درمان شود. هنگامی که کیست ها دچار پارگی یا عفونت شوند فورا برای تخلیه و درمان به پزشک متخصص مراجعه کنید.

بسیاری از افراد کیست پوست اپیدرموئید را با کیست های چربی اشتباه می گیرند. این کیست ها با یکدیگر متفاوت هستند. بروز کیست های چربی کمتر اتفاق می افتد و جز مشکلات رایج نیستند. کیست های چربی از غدد موجود در زیر پوست تشکیل می شود و مایع چرب و روغنی ایجاد می کند که باعث چرب شدن پوست و مو می گردد.

»علائم کیست پوست اپیدرموئید شامل موارد زیر می باشد:

• یک برجستگی گرد در زیر پوست.
  • یک جوش سر سیاه که به مرکز کیست متصل است.
  • خارج شدن مایعی زرد رنگ که بوی بدی دارد.
  • التهاب، قرمزی، تورم و حساسیت.

»چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اکثر کیست های اپیدرموئید مشکل خاصی ایجاد نمی کنند ولی در مواردی که علائم زیر را مشاهده نمودید باید پزشک خود را مطلع کنید.

• هنگامی که کیست به سرعت رشد می کند.
  • کیست عفونت می کند و یا درد ناک می شود.
  • در نقاط غیرمعمول و آزاردهنده ای از بدن ایجاد گردد.

» علت ایجاد کیست های پوستی چیست؟

سطح پوست (اپیدرم) از یک لایه ی نازک و محافظ سلول های داخلی ساخته شده است.  اغلب کیست های اپیدرموئید زمانی شکل می گیرند که این سلول ها به عمق زیرین پوست نفوذ کنند و تکثیرشان از کنترل خارج شود. این رشد غیرطبیعی سلول ها ممکن است ناشی از آسیب دیدن فولیکول مو و یا غدد چربی در زیر پوست باشد. گاهی کیست بر اثر بسته شدن منافذ پوست به دلایل مختلف ایجاد می شود. خود سلول های اپیدرم دیواره های کیست را تشکیل می دهند و سپس پروتئین کراتین را به داخل آن ترشح می کنند. کراتین ماده ای ضخیم و زرد رنگ است که گاهی موقع درمان پزشک آن را از داخل کیست تخلیه می نماید.

» چه عواملی در ایجاد کیست پوستی اپیدرموئید تاثیرگذار هستند؟

دوران بلوغ، ابتلا به برخی از اختلالات ژنتیکی نادر و پوست آسیب دیده.

» عوارض کیست پوستی اپیدرموئید شامل موارد زیر می باشد:

• التهاب و تورم، کیست بدون عفونت نیز احتمال متورم شدن دارد. در این حالت پزشک تا زمانی که التهاب آن کمتر شود تخلیه را به تعویق می اندازد.
  • ترکیدن کیست، هنگامی که کیست می ترکد به حالتی مانند یک جوش عفونی تبدیل می شود و خطرناک است.
  • عفونت کیست باعث دردناک شدن آن می شود.
  • سرطان پوست، در موارد بسیار نادر تعدد کیست های اپیدرموئید منجر به سرطان پوست می گردند.

پزشکان متخصص معمولا کیست های پوستی را به خوبی تشخیص می دهند. اما برای اطمینان ممکن است بیوپسی (نمونه‏ برداری) انجام دهند. از روش های درمانی می توان به تزریق دارو به داخل کیست، تخلیه مواد داخل کیست، برش و جراحی جزئی (برداشت) کیست اشاره کرد.

در روش های خانگی نمی توان کیست را درمان نمود. هرگز خودتان اقدام به تخلیه کیست نکنید. ولی بهتر است با مراقبت هایی از ایجاد کیست جلوگیری کنید.

,

ارسال یک نظر