میکرونیدلینگ چیست + کاربردها و مزایا

خدمات زیبایی و جوان سازی
5
(3)

میکرونیدلینگ درمانی محبوب برای حل انواع مشکلات پوست به حساب می‌آید. این تکنیک می‌تواند در درمان طیف وسیعی از مشکلات پوستی و جوانسازی آن موثر باشد. در این مقاله تلاش کردیم تا تمام اطلاعاتی که درمورد میکرونیدلینگ و مزایای آن نیاز دارید، با شما به‌اشتراک بگذاریم. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه، با ما تا انتهای این مقاله در کلینیک تخصصی پوست و مو آتریسا همراه شوید.

میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ چیست؟

میکرونیدلینگ یا درمان القای کلاژن، روش زیبای با حداقل تهاجم است. پزشک در این روش با کمک سوزن‌های بسیار ظریف و ریز، خراش‌های سطحی و کنترل‌شده‌ای در پوست ایجاد می‌کند. بروز چنین خراش‌هایی پوست را به تولید کلاژن وادار می‌کند. در نتیجه، مدتی پس از درمان، متوجه بهبود محسوس کیفیت پوست خواهید شد. پوست پس از میکرونیدلینگ با افزایش تولید کلاژن و الاستین، مستحکم، صاف‌تر و بهتر خواهد شد.

انواع میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ هم می‌تواند به‌صورت خانگی و هم در کلینیک اجرا شود. طبیعتا درمان‌های کلینیکی که زیر نظر پزشک اجرا می‌شوند، عمیق‌تر و اثرگذارتر هستند. همچنین می‌توان این تکنیک را با سایر درمان‌های پوستی ترکیب کرد تا به نتیجه‌ای موثرتر دست یافت. موارد زیر از معروف‌ترین تکنیک‌های میکرونیدلینگ محسوب می‌شوند:

میکرونیدلینگ های خانگی (درمارولر)

درمارولرها دستگاه‌هایی با سوزن‌های ریز کوچکی هستند که می‌توانند به شما در اجرای میکرونیدلینگ به‌صورت شخصی و خانگی کمک کنند. غلتک این دستگاه‌ها به بیش از 190 سوزن مجهز هستند و با حرکت آن روی صورت، کار خود را انجام می‌دهند.

میکرونیدلینگ های درماپن

درماپن ها دستگاه‌هایی هستند که در کلینیک‌های پوست و مو، مورد استفاده قرار می‌‌گیرند. این دستگاه‌ها شبیه به قلم الکترونیک طراحی شده‌اند و سوزن‌های داخل آن با شروع حرکت روی سطح پوست، به بالا و پایین حرکت می‌کنند. سرعت حرکت سوزن‌های درماپن بسیار زیاد و برخلاف درمارولرها می‌توان عمق اثرگذاری‌ آن‌ها را هم تنظیم کرد. پزشک می‌تواند کوکتل‌های مزوتراپی و سایر کوکتل‌های تقویتی پوست را به این درمان اضافه کند تا تاثیر بهتری روی پوست داشته باشد.

میکرو نیدلینگ آر اف

آر اف میکرونیدلینگ یا میکرونیدلینگ آر اف، یکی دیگر از انواع دستگاه‌های مورد استفاده در این تکنیک محسوب می‌شود. این دستگاه با ارسال پالس‌های به‌خصوص الکتریکی به پوست، با ترکیب خراش‌های سطحی و امواج الکترومغناطیسی، دست به ایجاد تغییرات مثبت در پوست خواهد زد.

میکرونیدلینگ بی بی گلو

احتمالا شما هم نام میکرونیدلینگ بی بی گلو یا پوست کره‌ای را شنیده باشید. این روش هم یکی از تکنیک‌های میکرونیدلینگ است که با کمک سوزن‌های مخصوص و تزریق رنگ‌هایی مانند کرم‌پودر یا رنگ‌های طبیعی، رنگ پوستتان را صاف و یکدست خواهد کرد.

تفاوت مزونیدلینگ و میکرونیدلینگ

 میکرونیدلینگ و مزونیدلینگ هر دو روش‌هایی کم‌تهاجمی برای بهبود کیفیت پوست و حل مشکلات آن به‌حساب می‌آیند اما میان این دو روش چند تفاوت اساسی وجود دارد:

  • میکرونیدلینگ صرفا برای آسیب و خراش به سطح پوست و با هدف تحریک تولیدکلاژن اجرا می‌شود. درواقع در این روش، هیچ کوکتل یا ویتامین وارد پوست نخواهد شد.
  • هدف مزوتراپی این است که بدون ایجاد خراش یا آسیب به پوست، صرفا با تزریق کوکتل‌های ویتامینی یا هیالورونیک اسید، موجب افزایش کیفیت آن شود.
  • درحالی‌که میکرونیدلینگ با دستگاه‌های مخصوص اجرا می‌شود، اجرای مزونیدلینگ به دستگاه خاصی نیاز ندارد و کوکتل صرفا با سوزن‌های ظریف وارد پوست خواهد شد.

میکرونیدلینگ چطور اجرا می شود؟

 معمولا جلسات میکرونیدلینگ پس از جلسه مشاوره و بررسی وضعیت پوست انجام می‌شوند. پزشک در جلسه مشاوره، درباره سابقه پزشکی‌تان و جراحی‌های زیبایی که داشته‌اید از شما خواهد پرسید. ممکن است برای اطمینان از بی‌خطر بودن این درمان زیبایی، از شما بخواهد که آزمایش‌های تکمیلی انجام بدهید.

در روز درمان، از کرم بی‌حسی برای بی‌حس کردن پوستتان استفاده خواهد کرد. سپس پوسستان استریل خواهد شد تا ریسک عفونت به حداقل ممکن برسد. سپس دستگاه میکرونیدلینگ روی پوستتان حرکت خواهد کرد تا کار درمان انجام شود.

طول جلسه، عمیق نفوذ سوزن و میزان جراحت به ناحیه تحت درمان، مشکل پوستی‌تان و تشخیص پزشک بستگی خواهد داشت. همچنین با موافقت شما و تشخیص پزشک، ممکن است درمان‌های مکمل برای افزایش اثربخشی جلسه کمک گرفته شود.

درنهایت بعد از اتمام کار می‌توانید به خانه برگردید و کارهای روزمره خود را از سر بگیرید. البته فراموش نکنید که حتما قبل از خروج از مطب، از کرم ضد آفتاب با spf بالای 30 استفاده کنید.

میکرونیدلینگ

کاربرد میکرونیدلینگ

  • اسکار آکنه: میکرونیدلینگ می تواند با تحریک تولید کلاژن و پر و صاف کردن نواحی حفره دار، ظاهر اسکار آکنه را به طور موثر بهبود بخشد. اگر به دلیل آکنه، ناهمواری‌هایی در پوستتان ایجاد شده است، می‌توانید از میکرونیدلینگ برای درمان کمک بگیرید.
  • اسکارهای جراحی: تقویت رشد کلاژن و بازسازی بافت اسکار، در نتیجه این عمل زیبایی، می‌تواند علاوه‌بر بهبودی اسکار آکنه، به بهبودی هر نوع اسکار ناشی از زخم و جراحی هم کمک کند. اگر اسکار ناحیه جراحی برایتان آزاردهنده است و ظاهر آن را نمی‌پسندید، می‌توانید به‌کمک میکرونیدلینگ آن را تا حدودی از دید مخفی کنید.
  • ترک‌های پوستی: میکرونیدلینگ می‌تواند با افزایش تولید کلاژن و الاستین، ظاهر ترک‌ها را بهتر خواهد کرد و باعث می‌شود ترک‌ها کمتر به چشم بیایند.
  • خطوط ریز و چین و چروک: با تحریک سنتز کلاژن، میکرونیدلینگ می تواند پوست را حجیم کند و ظاهر خطوط و چین و چروک را کاهش دهد.
  • منافذ بزرگ شده: میکرونیدلینگ می تواند با سفت کردن پوست اطراف و تنظیم تولید سبوم، ظاهر منافذ بزرگ شده را به حداقل برساند. اگر به دنبال راهی برای کاهش منافذ هستید، حتما این روش را امتحان کنید.
  • تقویت و تغییر شکل ابرو: اگر از ظاهر ابروهای خود ناراضی هستید، می‌توانید این روش را امتحان کنید. میکرونیدلینگ ابرو هم به پرپشت‌تر شدن ظاهر آن کمک می‌کند و هم باعث تغییر حالت حدودی ابروها خواهد شد.
  • بهبود هایپرپیگمنتاسیون: اگر درگیر هایپرپیگمنتاسیون هستید، می‌توانیم میکرونیدلینگ برای لک صورت را به شما پیشنهاد دهیم. این روش تا حدودی باعث برطرف شدن لکه‌های آفتابی، لکه‌های پیری و هایپرپگمنتاسیون خواهد شد.

مزایای میکرونیدلینگ

  • جوانسازی پوست،
  • کاهش اسکار و چین و چروک‌ها،
  • افزایش خاصیت ارتجاعی پوست،
  • افزایش توان جذب مواد مغذی مزونیدلینگ،
  • برطرف کردن ناهمواری رنگ پوست،
  • کاهش سایز منافذ.

عوارض میکرونیدلینگ

معمولا از میکرونیدلینگ به‌عنوان روشی کم‌تهاجمی و ایمن یاد می‌شود، اما امکان دارد که پس از درمان، شاهد عوارض زیر باشید:

  • قرمزی پوست؛ این عارضه نسبتا شایع است و پس از گذشت مدت کوتاهی برطرف خواهد شد.
  • تورم خفیف؛ اولین ساعات پس از درمان، امکان دارد که تورم خفیف را تجربه کنید. این حالت بین 24 تا 48 ساعت فروکش خواهد کرد.
  • پوسته پوسته شدن پوست: با شروع روند کلاژن‌سازی و بهبودی پوست، به‌صورت طبیعی ناحیه تحت درمان دچار خشکی خفیف و پوسته پوسته شدن خواهد شد. این حالت موقتی است و می‌توان با استفاده از مرطوب‌کننده‌های سازگار با نوع پوستتان، آن را برطرف کنید.
  • درد یا حساسیت خفیف؛ از آنجایی که این روش با آسیب جزئی به پوست همراه است، امکان دارد که ساعات ابتدایی پس از درمان، درد یا حساسیت خفیف را تجربه کنید. استفاده از کمپرس سرد و… می‌تواند این حالت را کنترل کند یا بهبود دهد.

ملاحظات قبل از میکرونیدلینگ

اگر در شرایط زیر قرار دارید، بهتر است میکرونیدلینگ را به زمانی دیگر موکول یا از روش‌های جایگزین استفاده کنید:

  • آکنه فعال؛ اگر جوش‌های صورتتان همچنن فعال است، توصیه می‌کنیم که تا درمان کامل، میکرونیدلینگ انجام ندهید. انی کار می‌تواند وضعیت آکنه‌های صورتتان را بدتر کند.
  • عفونت‌های پوستی؛ وجود هر زخم باز، عفونت پوستی و بثورات جلدی موجب می‌شود تا کاندیدای مناسبی برای این عمل زیبایی نباشید.
  • اسکار کلوئیدی؛ اگر مستعد بروز اسکار کلوئیدی هستید، نباید میکرویندلینگ انجام دهید، این کار درست مانند آکنه فعال، می‌تواند موحب تشدید مشکل پوستی‌تان شود.
  • اختلالات خونی؛ اگر از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنید یا مشکلات انعقاد خون دارید، بهتر است از هر عمل زیبایی که ریسک خونریزی دارد، دوری کنید.
  • بارداری و شیردهی؛ هنوز خطر این عمل زیبایی روی وضعیت بارداری یا شیردهی اثبات نشده است، اما ما توصیه می‌کنیم که در دوره بارداری و شیردهی، هیچ عمل غیرضروری را انجام ندهید.
میکرونیدلینگ

مراقبت های قبل از میکرونیدلینگ

مراقبت‌های قبل و بعد میکرونیدلینگ کمک می‌کند تا علاوه‌بر بهبود نتایج، از بروز عوارض آن جلوگیری کنید. نیازی به نگرانی نیست؛ شما می‌توانید با چند راهکار ساده، به‌خوبی از پوست خود قبل و بعد از میکرونیدلینگ مراقبت کنید. راهکارهای زیر از مواردی هستند که می‌توانید برای مراقبت از پوست خود به‌کار ببرید:

محافظت از پوست در برابر نور خورشید

 قرار گرفتن در معرض شدید خورشید می تواند به طور قابل توجهی نتایج میکرونیدلینگ را به خطر بیندازد. حداقل 2 هفته قبل از درمان از نور مستقیم خورشید اجتناب کنید. استفاده روزانه از کرم ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر را در برنامه روزانه خود بگنجانید تا از پوست خود در برابر اشعه‌های مضر UV محافظت کنید. پوست آفتاب سوخته برای میکرونیدلینگ مناسب نیست و قرار گرفتن در معرض نور خورشید پس از درمان می تواند منجر به هایپرپیگمانتاسیون و اختلال در بهبودی شود.

مدیریت داروهای رقیق‌کننده خون

اگر داروی رقیق‌کننده خون در لیست داروهای مصرفی‌تان قرار دارد، با پزشک خود در مورد امکان قطع موقت آنها قبل از عمل مشورت کنید. این استراتژی به کاهش خطرات خونریزی حین میکرونیدلینگ کمک خواهد کرد.

استفاده از محصولات ملایم مراقبت از پوست

 چند روز قبل از جلسه درمان، از استفاده از محصولات لایه بردار خشن، رتینول یا محصولات حاوی AHA (اسیدهای آلفا هیدروکسی) خودداری کنید. این‌دسته از محصولات می‌توانند پوست شما را تحریک و حین میکرونیدلینگ آن را حساس‌تر کنند. پاک کننده‌های ملایم و مرطوب کننده‌های بدون عطر را انتخاب کنید تا پوست‌شما آرام و برای درمان آماده شود.

ارائه سوابق پزشکی به متخصص پوست

از قبل با متخصص پوست در مورد سابقه پزشکی، داروهای فعلی و هر گونه نگرانی پوستی صحبت کنید. این کار به متخصص پوست درمورد تشخیص اینکه آیا میکرونیدلینگ روش مناسبی برای شما است یا خیر کمک می‌کند. همچنین به او اجازه می‌دهد تا برنامه درمانی را برای دستیابی به نتیجه دلخواه شما شخصی‌سازی کند.

مراقبت های بعد از میکرونیدلینگ

  • از محصولات مراقبت از پوست ملایم برای تمیز کردن پوست کمک بگیرید.
  • از پوست خود دربرابر نور خورشید محافظت کنید.
  • پوست خود را نخارانید و جای زخم را تحریک نکنید.
  • برای کاهش قرمزی و تورم، از کمپرس سرد کمک بگیرید.
  • در صورت مشاهده علائم عفونت، با پزشک صحبت کنید.
میکرونیدلینگ

چه کسانی نباید میکرونیدلینگ انجام دهند؟

اگر در شرایط زیر قرار دارید، بهتر است این عمل زیبایی را به آینده موکول یا از آن اجتناب کنید:

  • وجود زخم‌های باز،
  • بثورات جلدی،
  • آکنه فعال،
  • تبخال،
  • بارداری،
  • شیردهی،
  • بیماری‌های مربئط به مشکلات انعقادی،
  • بیماری‌های زمینه‌ای.

فیلم انجام میکرونیدلینگ:

انجام کلیه امرو به خدمات میکرونیدلینگ در کلینیک تخصصی پوست و مو آتریسا

شما می‌توانید برای دریافت خدمات مربوط به میکرونیدلینگ و سایر درمان‌های ترکیبی با این تکنیک، با کارشناسان ما در کلینیک تخصصی پوست و موی آتریسا تماس بگیرید. ما به شما کمک خواهیم کرد تا در بهترین زمان ممکن نوبت ویزیت پزشک را رزرو کنید. همچنین در صورت بروز هرگونه سوال یا ابهام، با ما در مرکز تماس ارتباط بگیرید و با کارشناسان مشورت کنید.

کاربرد میکرونیدلینگ چیست؟

شما می‌توانید از میکرونیدلینگ در جوانسازی پوست، رفع ترک‌های پوستی، کاهش سایز منافذ، برطرف کردن اسکار زخم و آکنه و درمان هایپرپیگسمنتاسیون کمک بگیرید.

آیا میکرونیدلینگ درد دارد؟

در حالت کلی؛ خیر. میکرونیدلینگ روشی بدون درد و با کمترین عارضه ممکن است اما شما می‌توانید برای پیشگیری از هر احساس ناخوشایند، قبل از درمان از کرم‌های بی‌حسی استفاده کنید.

قیمت میکرونیدلینگ چقدر است؟

هزینه میکرونیدلینگ پوست صورت براساس مرکز خدمات زیبایی، تخصص پزشک، وسعت ناحیه درمان و تعداد جلسات متغیر خواهد بود.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

با انتخاب ستاره ها به مطلب امتیاز دهید!

میانگین رضایت کاربران 5 / 5. تعداد رای: 3

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 پرسش و پاسخ

    1. سلام وقت بخیر
      هزینه و تعداد جلسات میکرونیدلینگ با نظر پزشک است چون اول باید معاینه و بررسی کنن باید حضوری تشریف بیارید پزشک بررسی کنن بهتون مشاوره میدن و هزینه و تعداد جلسات رو براتون مشخص میکنن

دکمه بازگشت به بالا