راهنمای کامل انواع کامپوزیت دندان + عکس

زیبایی دندان
5
(1)

انواع کامپوزیت دندان کدام‌اند؟ کامپوزیت دندان از جمله پرکاربردترین مواد در کلینیک‌های دندانپزشکی است. با این وجود انتخاب می‌تواند گیج کننده باشد. این ماده برای اهداف مختلفی از جمله ترمیم حفره‌های کلاس III، IV و V در دندان‌های قدامی، حفره های کلاس I، II و V در دندان‌های خلفی و همچنین اصلاح ناهنجاری‌های دندان ها در شکل، موقعیت و … استفاده می‌شود.

طبقه‌بندی کامپوزیت‌های دندانی بر اساس کاربرد آن‌ها

کامپوزیت های دندانی قدامی

کامپوزیت‌های دندانی‌ که در بخش قدامی استفاده می‌شوند باید از کیفیت و زیبایی بالایی برخوردار باشند که نتایجی عالی را به دنبال داشته باشند. به این منظور باید بافت سطحی آن تا حد امکان شبیه مینای دندان باشد. تا بتواند نور را به همان شیوه‌ای که مینای طبیعی دندان منعکس می‌کند، انعکاس بدهد. 

کیت کامپوزیت زیبایی وکو آماریس  Amaris Voco

کامپوزیت آماریس وکو خواص برتری دارد که به شما کمک می‌کند به ترمیم‌های باکیفیتی در بخش قدامی دست یابید.

  • کامپوزیت لایت کیور بسیار زیبا
  • فلورسانس طبیعی
  • ثبات رنگ بالا

برای ترمیم‌های زیبایی قدامی کلاس III، IV  و V استفاده می‎‌شود. بعلاوه برای ونیرهای کامپوزیت مستقیم و غیرمستقیم در بخش قدامی مورد استفاده است.

کامپوزیت دندان خلفی

کامپوزیت‌های دندانی خلفی، به جای اینکه به زیبایی دندان الویت بدهند، مقاومت در برابر نیروهای جونده را در اولویت قرار می‌دهند. البته این به بدان معنا نیست که آن ها زیبایی شناسی دندان را به طور کامل کنار می‌گذارند.

هم اکنون، تولیدکنندگان محصولات دندانپزشکی مواد خیلی پیچیده ای را تولید می‌کنند که هر دو کیفیت را ارائه داده است: زیبایی و مقاومت.

کیت کامپوزیت تری ام فیلتک 3M Filtek P60

کیت 3M P60  به احتمال زیاد یکی از بهترین نمایندگان کامپوزیت ها در بخش مقاومت است و حداقل انقباض پلیمریزاسیون را دارد. این در واقع یک کامپوزیت میکروهیبرید است. برای ترمیم‌های خلفی طراحی شده است، با انقباض پلیمریزاسیون کم. در سه رنگ: A3، B2 و C2.

کامپوزیت های دندانی جهانی

کامپوزیت های یونیورسال در ترمیم دندان‌های قدامی و خلفی بکار می‌روند. از موادی هستند که به شیوه خاصی، خواص کامپوزیت های قدامی و خلفی را با هم ترکیب می‌کنند.

این دسته مواد به صورت معمول سایه‌های رنگ کمتری دارند و بعضی هم دارای تمامی سایه های متفاوت هستند و سایر آن ها دارای یک سایه‌اند. به اصطلاح کامپوزیت‌های تک سایه‌ای هستند که می‌توانند با هر سایه دندانی ترکیب شوند.

به طور کلی، کامپوزیت‌های یونیورسال کار را راحت‌تر می‌کنند، زیرا می‌توان از آن‌ها در دندان‌های جلو و عقب با سایه‌های متنوعی استفاده کرد که زیبایی بسیار خوبی را ارائه می‌کنند.

یونیورسال کامپوزیت میکروهیبرید ویدو

کامپوزیت جهانی میکروهیبرید ویدو یک ماده ترمیم کننده درجه یک است. با بار معدنی 76 درصد، سختی و مقاومت زیادی در برابر سایش دارد.

  • کیفیت اپالسانس و فلورسانس.
  • میکروهیبرید
  • انقباض پلیمریزاسیون کم
  • موجود در 12 رنگ
  • مدل سازی ساده

کامپوزیت های سیال دندانی،هم در اواخر سال 1996 وارد بازار شدند و تا به الان در فهرست بلندبالایی از کابردهای بالینی از جمله پیت و فیشور سیلانت هستند. خواص مکانیکی که دارد فقط برابر 60 الی 90 درصد کامپوزیت های معمولی است. ولی در شیوه‌های کم‌تهاجمی دندانپزشکی کاربرد دارد.

کامپوزیت فلو ایبل ایوفلو تتریک ایوکلار

کامپوزیت فلو ایبل ایوفلو تتریک ایوکلار از جمله پرفروش‌ترین کامپوزیت‌ها در اروپا به شمار می‌رود. تطبیق پذیری بالایی دارد و همچنین دارای رادیوپاسیتی بیش از 360 درصد است.  برای حفره‌های کوچک مانند ترمیم‌های کلاس V مناسب است. بعلاوه می‌تواند به عنوان پوشش در حفره های کلاس I و II استفاده شود.

ترکیبی از 3 نوع ذره است: پرکننده‌های نانو، رنگدانه‌های رنگی نانو و نانو اصلاح کننده ها. بعلاوه دارای ویژگی‌های زیر است:

  • کامپوزیت بسیار پایدار
  • سطوح براق و صاف

کامپوزیت های دندانی بالک فیل  Bulk Fill

این نوع کامپوزیت دندان، پیشرفتی جدید به حساب می‌آید و به کامپوزیت هایی اطلاق می‌شود که آن ها را می‌توان در فواصل 4 الی 5 میلی متر با تکنیک تک بلوک یا یک لایه و بدون محدودیت در درجه پلیمریزاسیون و با هدف تسهیل فرآیند اعمال کرد.

کامپوزیت نانو پرکننده

دارای مونومرهایAFM  و  AUDMAاست که انقباض پلیمریزاسیون و همچنین تنش‌های بعدی را کاهش می‌دهد.

  • سازگاری و مدل سازی ساده.
  • موجود در 5 رنگ، A1 ، A2، A3،B1  و C2
  • طیفی وسیع از برنامه های کاربردی.

انواع کامپوزیت ips

کامپوزیت آی پی اس یا کامپوزیت IPS، نوعی کامپوزیت دندان آماده است. پس از اعمال تغییراتی در اندازه و عرض دندان و تراش زدن آن می‌توان این نوع ونیر کامپوزیت را به کمک چسبی مخصوص روی سطح خارجی دندان چسباند. با این شیوه ظاهر دندان زیبا، درخشان و جذاب می‌شود. مزیتی که این نوع ونیر دارد در قیاس با انواع دیگر کامپوزیت دندان، اضافه کردن ذرات سرامیکی است.

کامپوزیت آی پی اس نوعی لمینت سرامیکی است که از موادی همچون زیرکونیوم و سیلیکات ساخته شده و طول عمر و ماندگاری بیشتری هم دارد و کمتر تغییر رنگ می‌دهد. بعلاوه با لثه سازگاری بیشتری دارد و از مقاومت بالایی برخوردار است.

انواع کامپوزیت ونیر

ونیر کامپوزیت از جمله شیوه‌های زیبایی در دندانپزشکی است. به طور معمول برای زیبایی دندان های جلو به کار می‌رود. ونیر کامپوزیت‌ها را می‌توان به عنوان یک لایه از مواد همرنگ با دندان به شمار آورد که برای زیبایی دندان‌ها به کار می‌رود. ونیر کامپوزیت با مواد مختلفی ساخته می‌شود که نوع ونیر انتخابی شما تاثیر بسزایی بر زیبایی دندان‌ها دارد.

انواع کامپوزیت صنعتی

تفاوت انواع کامپوزیت و آلیاژ

کامپوزیت و آلیاژ تفاوت‌ها و شباهت‌های بسیاری با هم دارند. ولی با پیشرفت فناوری، هم اکنون کامپوزیت از آلیاژ بسیار محبوبتر است. در ادامه بعضی از خصوصیات و تفاوت هایی که این دو با هم دارند را شرح خواهیم داد:  

  • آلیاژها فقط از فلزات ساخته می‌شوند، ولی کامپوزیت‌ها را با مواد غیر فلزی هم می‌توان اجرا کرد.
  • برای جدا کردن مواد کامپوزیت از روش فیزیکی استفاده می‌شود. اما در جدا کردن آلیاژ باید حتما از روش شیمیایی استفاده کرد.
  • کامپوزیت ها در دسته بندی محصولات ناهمگن قرار دارند.
  • بصورت معمول کامپوزیت ها رسانا نیستند، ولی در بعضی موارد توانایی رسانایی اندکی دارند. آلیاژها اما رساناهای خیلی قوی گرما و الکتریسیته اند.
  • آلیاژها دمای ذوب متفاوتی دارند، اما کامپوزیت‌ها در نقاط مشخصی ذوب می‌شوند.

بهترین نوع کامپوزیت دندان

برای کامپوزیت دندان برندهای مختلفی وجود دارد که از بهترین نوع آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گرادیا دایرکت Gradia Direct
  • جیانیال Geanial
  • کوراری Kuraray( برند ژاپنی)
  • بیسکو Bisco
  • کازمادنت Cosmedent  ۳M  (برند آمریکایی)
  • سارمکو (برند سوئیسی)

نتیجه گیری

برای انتخاب بهترین برند، از دندانپزشک خود مشورت بخواهید. انواع برندهای دیگر هم وجود دارند. اما بهترین برندهای کامپوزیت دندان، اسامی ای هستند که در بالا آوردیم. برای کامپوزیت دندان های خود به شما پیشنهاد می‌کنیم با مشاوران ما در کلینیک آتریسا ارتباط بگیرید تا در اسرع وقت و با بهترین تجهیزات دندان هایتان را کامپوزیت کنید.

منبع

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

با انتخاب ستاره ها به مطلب امتیاز دهید!

میانگین رضایت کاربران 5 / 5. تعداد رای: 1

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید!

دکمه بازگشت به بالا