مراقبت های مهم بعد از عمل بینی

جراحی
4
(10)

فردی که به تازگی بینی خود را جراحی کرده است دچار تغییراتی در فرم استخوان و غضروف بینی می شود که با زخم و بخیه همراه می باشد.بعد از عمل بینی باید بینی در حالت ثابت قرار بگیرد و فشاری بر آن وارد نشود.

کاهش کبودی بعد از عمل بینی

در طول روز می توانید از کمپرس یخ برای کاهش تورم و کبودی اطراف بینی و زیر چشم ها استفاده کنید. تورم خود بینی به مرور در طول سه ماه کاهش می یابد. در این مورد باید صبور باشید تا نتیجه اصلی جراحی را مشاهده کنید. گاهی برای کمک به کاهش تورم کورتیزون تزریق می شود.

مراقبت های مهم بعد از عمل بینی

استفاده از پماد ترمیم کننده بعد از عمل بینی

استفاده از پماد ترمیم کننده برای زخم بخیه ضروری است. تا زمان بهبود زخم ها باید از این پماد مصرف کنید. همچنین روند بهبودی تسریع می یابد و به پوست رطوبت رسانی می شود. بهتر است سه بار در روز پماد ترمیم کننده را در ناحیه مورد نظر استفاده نمایید.

شستشوی بینی بعد از عمل

دو روز بعد از عمل می توانید با محلول آب نمک بینی خود را بشویید. شستشو با محلول سالین (آب نمک) به بررفع کردن خشکی مسیر هوایی و داخل بینی کمک می کند. این روش حداقل تا سه ماه باید انجام شود.

مراقبت های روزهای اول پس از عمل بینی

در دو روز اول تخلیه شدن مخاط بینی به همراه خون طبیعی است. گاز استریل برای جذب همین مایعات در زیر بینی قرار می گیرد. به طور مرتب طبق توصیه جراح گاز استریل را تعویض کنید. به هیچ وجه فین نکنید. در اولین مراجعه بعد از عمل بینی شما تحت نظر پزشک شست و شوی داده می شود.

مراقبت های هفته اول بعد از عمل جراحی بینی

در هفته اول تا جایی که می توانید قدم بزنید و راه بروید. از دویدن و ورزش های ملایم خودداری کنید. از بلند کردن وسایل سنگین و یا حتی کودک خود پرهیز نمایید. بدن و سر خود را خم نکنید.

مراقبت های بعد از عمل بینی

نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی

در هفته اول بهتر است از دو بالشت در زیر سر خود استفاده کنید و حتما به پشت دراز بکشید. مراقب باشید در خواب غلت نزنید. برای جلوگیری از این اتفاق می توانید از دو بالشت در کنار پهلوها قرار دهید تا مانع از حرکت شما شود.

استفاده از عینک بعد از عمل

استفاده از عینک طبی و یا آفتابی تا زمانی که پزشک تعیین کند ممنوع است.

تاثیر نور آفتاب بر روند بهبودی بینی

تا سه ماه از بینی خود در برابر نور مستقیم خورشید مراقبت کنید. نور آفتاب روند بهبودی را کند می کند و باعث ایجاد سوختگی و لک بر روی پوست بینی می گردد. استفاده از ضدآفتاب SPF30 و بالاتر برای جلوگیری از این اتفاق بسیار مناسب است.

در چند روز اول احساس بویایی فرد کمی ضعیف می شود اما دوباره به حالت طبیعی برمی گردد.

تغذیه بعد از عمل بینی

در این زمان از خوردن غذاهایی که نیاز به جویدن زیاد دارند اجتناب کنید. مایعات زیاد بنوشید تا اثر بیهوشی و جراحی بهبود یابد.

نوع بخیه ها پس از عمل جراحی بینی

اگر بخیه ها جذبی باشند در طول یک هفته از بین خواهند رفت. اگر نیاز به کشیدن بخیه باشد پزشک در ویزیت اول بعد از جراحی بخیه ها را درمی آورد.

دلیل استفاده از ناحیه غضروفی گوش در جراحی بینی

در بعضی موارد جراح از ناحیه غضروفی گوش برداشت می کند تا به بینی فرم بدهد. در این حالت زخم و بخیه گوش نیز باید مورد مراقبت و درمان قرار بگیرد. استفاده از پماد ترمیم کننده روزی سه بار برای التیام زخم گوش الزامی است. پانسمان گوش در اولین ویزیت بعد از عمل برداشته می شود. تعویض پانسمان به توصیه پزشک انجام شود، در غیر این صورت الزامی نیست.

داروهای بعد از عمل جراحی بینی

داروهای تجویز شده (مسکن، آنتی بیوتیک و دگزامتازون) را طبق دستور پزشک تا زمان بهبودی کامل مصرف کنید. در بعضی موارد توصیه می شود تا یک ماه از قرص های مولتی ویتامین نیز مصرف شود.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

با انتخاب ستاره ها به مطلب امتیاز دهید!

میانگین رضایت کاربران 4 / 5. تعداد رای: 10

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید!

دکمه بازگشت به بالا