انواع بیماری پوستی که رایج هستند

» آبله مرغان

» ملاسما

انواع بیماری پوستی» انواع بیماری پوستی که رایج هستند

اختلالات پوستی از نظر علائم و شدت با یکدیگر متفاوت هستند. این بیماری های پوستی گاهی موقتی هستند گاهی دائمی، همچنین ممکن است با درد همراه باشند. بعضی از اختلالات پوستی بر اثر عوامل محیطی و بعضی دیگر به دلیل ژنتیک ایجاد می شوند. در این مطلب می خواهیم لیستی از انواع بیماری پوستی که رایج هستند را مرور کنیم.

» آکنه

آکنه یک بیماری پوستی رایج است که معمولا بر روی صورت، گردن، شانه ها، قفسه سینه، پشت و کمر ظاهر می شوند. آکنه به شکل های مختلفی مانند جوش سرسیاه، چرکی و کیست های دردناک نمایان می شود. اگر آکنه به درستی درمان نشود تا سال های زیادی فرد را درگیر می کند و در نهایت فرورفتگی ها و لک از خود به جای می گذارد.

» تبخال

برخی افراد همراه با سرماخوردگی دچار تبخال می شوند. تبخال به شکل یک برآمدگی قرمز، ملتهب، دردناک و پر از مایع است و در اطراف لب به وجود می آید. معمولا قبل از بیرون زدن تبخال احساس سوزش در اطراف لب وجود دارد. به دنبال آنفولانزا، تب شدید و تورم غدد لنفاوی تبخال نیز تشدید می گردد.

» تاول

برآمدگی که حاوی مایعی آبکی و شفاف است. تاول ممکن است کوچکتر از 1 سانتی متر و یا بزرگتر از آن باشد. تاول به صورت تکی یا به تعداد زیاد ایجاد شود. همچنین این بیماری پوستی در تمامی نقاط بدن رخ می دهد.

» بیماری پوستی کهیر

گاهی واکنش بدن نسبت به حساسیت ها به صورت کهیر بروز می کند. کهیر ظاهری مانند جوش ملتهب و گسترده دارد که خارش ایجاد می کند. کهیر به طور پراکنده تمام نواحی بدن را درگیر می کند.

» کراتوز اکتینیک

در قسمت هایی از بدن که در معرض آفتاب مستقیم قرار دارد (دست ، بازو ، صورت ، پوست سر و گردن) ظاهر می شود. معمولاً به رنگ صورتی است اما می تواند یک پایه قهوه ای، برنزه یا خاکستری داشته باشد. اندازه کراتوز اکتینیک کمتر از 2 سانتی متر می باشد.

» بیماری پوستی روزاسه

یک بیماری پوستی مزمن است که خود به خود محو می شود و دوباره عود می کند. غذاهای تند، نوشیدنی های الکلی، نور خورشید، استرس و باکتری های روده (هلیکوباکتر) در عود کردن روزاسه تاثیرگذار هستند. روزاسه چهار نشانه دارد: جوش صورت، حساسیت، قرمزی و خشکی پوست.

» آلرژی پوستی

این مشکل بر اثر برخورد پوست با ماده حساسیت زا طی چند دقیقه یا چند ساعت بروز می کند. یکی از این مواد لاتکس و برخی مواد شوینده می باشد. آلرژی پوستی یک وضعیت اورژانسی است که باید فورا به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

» ملانوما

جدی ترین شکل سرطان پوست ملانوما نامیده می شود. بیماری پوستی ملانوما به شکل خال ظاهر می گردد. خال های غیرطبیعی که در نقاط مختلف بدن وجود دارند. لبه این خال ها نامنظم، نامتقارن و چند رنگ است. این خال ها با گذشت زمان بزرگتر می شوند.

» اگزما

التهاب پوستی همراه با چرب شدن و خارش پوستی اگزما نامیده می شود. گاهی اگزما با نام پزشکی درماتیت آتوپیک نیز شناخته می شود. این بیماری با پوسته پوسته شدن ناحیه آسیب دیده همراه است. همچنین اگزما در ناحیه پوست سر باعث ریزش مو می گردد.

» بیماری پوستی پسوریازیس

این عارضه به شکل لکه های سفید یا نقره ای بر روی پوست ظاهر می گردد. معمولاً روی پوست سر، آرنج، زانوها و کمر ایجاد می شود. پسوریازیس علائم و نشانه های متفاوتی دارد.

» لوپوس

از نشانه های بیماری لوپوس می توان به خستگی، سردرد، تب، تورم و درد مفاصل اشاره کرد. همچنین لوپوس باعث قرمز شدن پوست گردن و صورت به خصوص در ناحیه گونه و روی پل بینی می شود. نور مستقیم خورشید قرمزی و التهاب این عارضه را تشدید می کند.

» آبله مرغان

آبله مرغان نوعی بیماری پوستی عفونی است که از طریق ویروس منتقل می شود و مسری است. تا زمانی که تاول ها خشک نشوند احتمال انتقال آن بسیار زیاد است.

» ملاسما

یک دیگر از انواع پوستی شایع است که باعث ایجاد لکه های تیره روی صورت، گردن، سینه و بازوها می شود. ملاسما بیشتر برای خانم های باردار و افرادی که رنگ پوست تیره تری دارند اتفاق می افتد. به جز تغییر ناگهانی رنگ پوست علائم خاص دیگری ندارد. در بعضی موارد ممکن است خود به خود از بین برود.