ترک های پوستی

پوست و زیبایی
0
(0)

ترک های پوستی (استریا) چیست و چگونه درمان می شوند؟

خلاصه مطالب در زمینه ترک های پوستی

» علائم ترک های پوستی

» چه عواملی استریا را تشدید می کند؟

» چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به ترک های پوستی هستند؟

» چه درمان های خانگی برای کاهش استریا وجود دارد؟

ترک های پوستی

علائم ترک های پوستی

معمولا ترک های پوستی به صورت یک دسته خطوط موازی بر روی پوست تشکیل می شوند. رنگ و بافت تشکیل دهنده این خطوط با رنگ و بافت پوست خود فرد متفاوت است. رنگ های آن شامل بنفش، صورتی یا خاکستری روشن می باشد. وقتی ترک های پوستی را با سر انگشتان خود لمس کنید ممکن است حالت یک برش یا فرورفتگی را حس کنید. گاهی اوقات ناحیه استریا دچار سوزش و خارش می شود.

ترک های پوستی چه مواقعی ایجاد می شود؟

ترک های پوستی در دوران بارداری و با تغییرات وزن افزایش می یابند. در دوران بارداری برای اینکه جا برای جنین باز شود پوست تا جایی که امکان دارد در نواحی مختلف از شکم کشیده می شود. اکثر دختران در زمان بلوغ علائم استریا را مشاهده می کنند. در بعضی موارد این علائم از بین می روند و گاهی نیز گسترش می یابند. ترک های پوستی در هر ناحیه ای از بدن ایجاد می شود اما در نواحی شکم، سینه، ران، بازو و باسن رایج تر هستند.

چه عواملی استریا را تشدید می کند؟

هنگامی که میزان کورتیزون در بدن زیاد می شود سطح استریا در نواحی مختلف بدن گسترش می یابد. کورتیزون هورمونی است که در حالت نرمال از غدد فوق کلیوی ترشح می شود. وجود این هورمون باعث از دست رفتن خاصیت ارتجاعی و شل شدن پوست می گردد. پزشک متخصص به سادگی می تواند ترک های پوستی را از دیگر اختلالات داخلی تشخیص دهد.

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به ترک های پوستی هستند؟

  • تمامی خانم ها
  • کسانی که پوست روشنی دارند
  • وجود ژنتیک استریا
  • تغییرات وزن ناگهانی
  • استفاده از داروهای حاوی کورتیکواستروئید

چه درمان هایی برای ترک های پوستی وجود دارد؟

معمولا درمان های موجود به طور کامل و صد درصد استریا را از بین نمی برند. این درمان ها از گسترش ترک های پوستی جلوگیری می کنند و در بعضی موارد مقدار آن را کاهش می دهند.

مصرف کرم رتینوئید (حاوی ویتامین A) باعث تولید کلاژن در ناحیه مورد نظر می شود. کلاژن به بهبود خاصیت ارتجاعی پوست کمک می کند. بهتر است هنگامی که استریا صورتی یا قرمز رنگ است از این کرم استفاده کنید. ممکن است این کرم باعث تحریک و خارش پوست شود. در زمان بارداری مصرف این کرم ممنوع می باشد. درمان های لیزری مانند فرکشنال CO2 و یا یولیزر در تحریک پوست برای تولید کلاژن و الاستین نیز بسیار موثر هستند. همچنین لایه برداری از سطح پوست و از بین رفتن سلول های مرده به بهبود بافت پوست و رفع ترک های آن کمک می کند.

مرطوب نگه داشتن پوست برای کاهش خارش و سوزش ترک های پوستی مناسب است. تاثیر تغذیه مناسب، کنترل تغییرات وزن و ورزش بیشتر از مصرف کرم می باشد. در دوران بارداری نیز مراقب وزن خود باشید. سعی کنید بیشتر از محدوده لازم باعث اضافه وزن خود نشوید.

چه درمان های خانگی برای کاهش استریا وجود دارد؟

با توجه به اینکه خلاص شدن از استریا به راحتی امکان پذیر نمی باشد باید صبر و شکیبایی زیادی در استفاده از روش های خانگی داشته باشید.مواد غذایی حاوی ویتامین A مانند هویج و سیب زمینی را در برنامه تغذیه روزانه خود افزایش دهید. از ماسک شکر برای نواحی که دچار استریا شدند استفاده کنید. مواد تشکیل دهنده این ماسک شامل یک فنجان شکر، یک چهارم فنجان روغن بادام یا روغن نارگیل و چند قطره آب لیموی تازه می شود. اسکراب مخلوط شده را به مدت 8 تا 10 دقیقه بر روی ترک های پوستی خود بزنید. این کار را چندین بار در هفته زمانی که در حمام هستید انجام دهید. هر بار بعد از حمام مقداری ژل آلوئه ورای طبیعی بر روی پوست خود بمالید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

با انتخاب ستاره ها به مطلب امتیاز دهید!

میانگین رضایت کاربران 0 / 5. تعداد رای: 0

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید!

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا