مقایسه ژل و بوتاکس

پوست و زیبایی
4.7
(27)

مقایسه ژل و بوتاکس در زمینه‌های زیبایی موضوع مهمی است که بسیاری از افراد در نظر گرفته و تصمیم می گیرند که یکی از این روش‌ها را انتخاب و استفاده کنند. در این مقاله از کلینیک آتریسا به این موضوع خواهیم پرداخت.

مقایسه ژل و بوتاکس

کاربردهای ژل و بوتاکس

امروزه گزینه های فراوانی برای برطرف کردن چین و چروک های صورت وجود دارد. تعداد زیاد محصولات و برندها انتخاب را برای افراد سخت کرده است. اما اکثر افراد محصولی را انتخاب می کنند که دوام و ماندگاری بالایی داشته باشد. تزریق بوتاکس و ژل (فیلر) هردو از روش های ماندگار و طولانی مدت هستند. برای بهبود و کاهش چین و چروک ها می توان از هردو مواد استفاده کرد اما تفاوت های بسیاری در عملکرد آن ها وجود دارد.

کاربرد و مزایای بوتاکس

بوتاکس از یک باکتری بدست می آید. بیش از دو دهه از این ماده در راستای درمان ضعف عضلات ناشی از اختلالات عصبی استفاده شده است. از بوتاکس به عنوان درمانی برای میگرن و کاهش تعریق نواحی مختلف بدن نیز استفاده می شود.

بوتاکس به خودی خود در انبساط ماهیچه تاثیرگذار است. به طوری که ناحیه مورد نظر ریلکس شده و چین و چروک ناشی از انقباض ماهیچه از بین می رود.

بوتاکس برای رفع چین و چروک های حرکتی به کار می رود. این چین و چروک ها بیشتر در اطراف چشم، دهان و بین ابروها بوجود می آیند و با افزایش سن بیشتر می شوند. تزریق بوتاکس حرکت عضلات این نواحی را محدود می کند، در نتیجه میزان چین و چروک های حرکتی تا حد قابل توجهی کاهش می یابد.

بوتاکس در عرض چند دقیقه به زیر پوست تزریق می شود اما برای مشاهده اثرگذاری آن به دو هفته زمان نیاز است.

اکثر افرادی که بوتاکس انجام داده اند از نتیجه آن راضی هستند و عوارض جانبی پس از تزریق در مدت زمان کوتاهی از بین خواهد رفت.

مقایسه ژل و بوتاکس

کاربرد و مزایای تزریق ژل

از تزریق فیلر برای زاویه سازی فک، حجم دهی به لب و گونه، درمان چین و چروک و خطوط ریز صورت استفاده می شود.

ماندگاری فیلرها بر اساس ماده سازنده آن ها از 6 ماه تا یک سال متغیر می باشد.

همانند بوتاکس، تزریق ژل نیز بعد از مدتی نیاز به تمدید دارد.

ژل ها با توجه به کشور سازنده، میزان ماندگاری و مواد تشکیل دهنده آن قیمت های متفاوتی دارند.

از ژل برای حجم دهی اندام هایی مانند سینه و باسن استفاده نمی شود.

عوارض جانبی در بوتاکس و ژل

ممکن است در هردو روش تزریق ژل و بوتاکس عوارض جانبی بروز کند در نتیجه باید این درمان ها را در مراکز معتبر، مورد تایید وزارت بهداشت و درمان و تحت نظر پزشک متخصص انجام دهید.

  • شایع ترین عوارض جانبی بوتاکس شامل تورم، کبودی و سردرد است. این عوارض معمولا خفیف هستند و در عرض چند روز خود به خود برطرف می شوند. بوتاکس به ندرت می تواند عوارض جانبی جدی تری، مثل افتادگی پلک یا ابرو های ناهموار داشته باشد.
  • شایع ترین عوارض جانبی فیلر شامل تورم، کبودی، درد و قرمزی است که بعد از گذشت چند روز برطرف می شود. عوارض جدی تر فیلر، شامل عفونت، گلوله شدن ژل، برآمدگی کوچک اطراف تزریق است.

گاهی ممکن است برای اینکه فردی به نتیجه مطلوب و مورد نظر خود برسد از هردو روش تزریق بوتاکس و ژل استفاده شود.

بهتر است قبل از انجام هرگونه اقداماتی با پزشک خود در رابطه با تغییراتی که می خواهید ایجاد کنید مشورت نمایید.

مقایسه ژل و بوتاکس

  • هزینه بوتاکس نسبت به فیلر کمتر است.
  • بوتاکس برای چین و چروک های ریزی که بر اثر کمبود کلاژن بوجود می آیند تاثیری نخواهد داشت. ولی ژل برای درمان چین و چروک و خطوط ریز صورت به کار می رود.
  • بوتاکس به عضلات صورت تزریق می شود و عضله را شل کرده و فعالیت آن را کند یا صفر می کند ولی فیلر ها برای پر کردن و حجم دهی زیر پوست به کار می روند؛ لذا کاربردهای متفاوتی دارند.
  • بوتاکس در نواحی فوقانی صورت استفاده می گردد و برای پیشگیری از چین و چروک های اطراف لب گونه و افتادگی پوست گونه نمی توان از آن استفاده کرد.
  • در مقایسه ژل و بوتاکس ماندگاری آن را می توان نام برد که ماندگاری بوتاکس نسبت به ژل کوتاه تر است . بعد از گذشت 4 تا 6 ماه نیاز به تمدید مجدد دارد.
مقایسه ژل و بوتاکس

کاندیدای مناسب تزریق بوتاکس و فیلر

هر دو این درمان ها می توانند برای بهبود ظاهر صورت و کاهش علائم پیری استفاده شوند. برای اینکه بدانید انجام بوتاکس و ژل برای شما مناسب است یا خیر، باید عواملی را در نظر بگیرید :

سن مناسب تزریق

همانطور که می دانید بوتاکس بیشتر برای درمان چین و چروک و خطوط ریز روی صورت استفاده می شود. به طور کلی این موارد در افراد بالای 40 سال رایج تر است، اگرچه افراد جوان نیز ممکن است از این روش برای رفع یا تاخیر در ایجاد چین و چروک استفاده کنند.

نوع پوست

هر دو بوتاکس و فیلر را می توان برای انواع پوست استفاده کرد. با این حال، افرادی که واقعاً پوست نازک یا حساس دارند، ممکن است بیشتر در معرض مواد جانبی مانند کبودی یا تورم باشند.

سوابق پزشکی

قبل از تزریق بوتاکس یا فیلر، باید اطلاعاتی راجع به سوابق پزشکی خود را در اختیار پزشک قرار دهید. برخی از شرایط مانند اختلالات خونریزی یا اختلال انعقاد خون، سابقه اسکار کلوئیدی و بیماری عصبی باعث می شود که برای انجام این درمان ها مورد مناسبی نباشید.

مراقبت های بعد از درمان ژل و بوتاکس

مراقبت مناسب پس از درمان بوتاکس و ژل، برای اطمینان از بهترین نتایج ممکن و کاهش خطر عوارض ضروری است. در اینجا نکاتی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید :

  • حداقل تا شش ساعت پس از درمان از لمس ناحیه تحت درمان خودداری کنید
  • تا 48 ساعت پس از تزریق از ورزش شدید، سیگار و محیط گرم خودداری کنید
  • برای کاهش تورم و کبودی روی ناحیه تحت درمان کمپرس سرد قرار دهید
  • به خوبی هیدراته بمانید و از قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید خودداری کنید

تصمیم گیری برای انجام

ژل و بوتاکس، روش های زیبایی محبوبی هستند که می توانند ظاهر فرد را بهبود بخشند. گرچه هر دو شامل تزریق مواد طبیعی یا مصنوعی هستند، اما اثرات متفاوتی بر روی پوست دارند. هنگام در نظر گرفتن هر یک از این روش ها، مهم است که قبل از تصمیم گیری، خطرات، هزینه و مدت زمان ماندگاری آن ها را بشناسید.

 تفاوت تزریق بوتاکس و ژل در یک نگاه:

تفاوت تزریق بوتاکس و فیلر

سوالات متداول مقایسه ژل و بوتاکس

انجام ژل و بوتاکس برای چه کسانی مناسب نیست؟

برای زنان باردار یا شیرده، افراد مبتلا به بیماری های خود ایمنی و کسانی که سابقه واکنش های آلرژیک شدید دارند، توصیه نمی شود.

زمان مناسب برای تزریق و ترمیم مجدد ژل لب، چه زمانی است؟

وقتی که هنوز بین 30 – 25 درصد از فیلر لب تزریق شده قبلی در لب های شما وجود دارد، به پزشک خود مراجعه کنید و اقدام به تزریق مجدد کنید.

آیا می توانم پس از ژل لب آرایش کنم؟

آرایش کردن بعد از انجام ژل توصیه نمی شود و ممنوع است. حداقل پس از گذشت یک هفته مجاز به انجام آرایش هستید.

نحوه خوابیدن بعد از بوتاکس به چه شکل است؟

لازم به ذکر است که تا 4 ساعت بعد از تزریق بوتاکس از دراز کشیدن و خوابیدن خودداری کنید. در چند روز اول اصلا به حالت دمر نخوابید و حتما به پشت دراز بکشید تا از ایجاد ناهمواری در زیر پوست جلوگیری شود. حتی نباید به پهلو نیز دراز بکشید.

آیا غذا خوردن پس از تزریق ژل لب مشکلی ایجاد می کند؟

بعد از تزریق ژل لب، باید از غذاهای ساده که نیاز به جویدن ندارند استفاده کرد که فشار و حرکت زیادی به دهان وارد نشود.

فیلم مقایسه ژل و بوتاکس:

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

با انتخاب ستاره ها به مطلب امتیاز دهید!

میانگین رضایت کاربران 4.7 / 5. تعداد رای: 27

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 پرسش و پاسخ

    1. سلام وقت بخیر
      خوشحالیم که این مطلب برای شما مفید بود. ممنون از وقتی که گذاشتید.

دکمه بازگشت به بالا