پی آر پی (PRP) یا پلاکت درمانی چیست؟

خدمات زیبایی و جوان سازی
4.7
(29)

خلاصه مطالب در زمینه پی آر پی (PRP) یا پلاکت درمانی چیست؟

» پی آر پی PRP چیست؟

» پلاکت چیست؟

» عملکرد پی آر پی PRP چگونه است؟

» پی آر پی مو چیست؟

» جوان سازی پوست با PRP

» پی آر پی چشم چیست؟

» مراقبت قبل از پی آر پی

» مراقبت های بعد از پی آر پی

» موارد منع پی ‏آر پی PRP

پی آر پی (PRP) یا پلاکت درمانی چیست؟» پی آر پی PRP چیست؟

• کلمه PRP مخفف کلمه PLASMA RICH PLATELET یعنی پلاسمای غنی شده از پلاکت است. به زبان ساده تر می توان بیان کرد که : روش درمانی PRP (پی آر پی) به شکل طبیعی است  و در آن از فاکتور های رشد و سلول های بنیادی بدن برای رشد مو و ترمیم پوست استفاده می شود.یعنی اگر به طور معمول و متوسط پلاکت طبیعی خون 200/000 عدد در میکرولیتر است، در PRP  این تعداد به 1/000/000 می رسد. این روش علاوه بر اینکه پیوند مو ها را حفظ می کند، به ضخیم تر شدن موها نیز کمک خواهد کرد.

• خون انسان عمدتاً از گلبول‌های قرمز (RBC)، گلبول‌های سفید (WBC) و پلاسما تشکیل شده است.پی آر پی (پلاسمای خون غنی شده با پلاکت)؛ پلاسمای خون است که با دو تا سه برابر پلاکت‌های بیش از حد معمول غنی شده است. این پلاسما همچنین شامل مواد دیگری نظیر پلاکت مشتق شده عامل رشد (PDGF)، عامل رشد اندوتلیال عروقی (VEGF)، عامل رشد تبدیلی (TGF) و سایر پروتئین‌های فعال زیستی ( برای بهبود زخم و رشد مو مفید است)  نیز می باشد.

» پلاکت چیست؟

پلاکت‏ها سلول‏های خونی کوچکی هستند که به لخته شدن خون کمک می ‏کنند تا خونریزی متوقف شود. اگر یکی از عروق خونی آسیب ببیند، سیگنال ‏هایی به پلاکت‏ ها فرستاده می ‏شود تا به محل صدمه وارد شوند. آن‏ها یک پلاگین (لخته) را برای رفع آسیب ایجاد می‏ کنند. پلاکت ‏ها همانند گلبول‏ های سفید و قرمز در مغز استخوان ساخته می ‏شوند. وقتی پلاکت ‏ها ساخته می ‏شوند، وارد جریان خون می گردند و 8 تا 10 روز زندگی می ‏کنند. تعداد پلاکت‏های طبیعی بدن بین 150.000 تا 450.000 پلاکت در هر میکرولیتر خون است.

»عملکرد پی آر پی PRP چگونه است؟

• در چندین سال اخیر پلاکت درمانی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. پی ‏آرپی در سه مرحله انجام می‏ شود. خونی که از دست شما گرفته شده است، داخل دستگاه سانتریفیوژ قرار می‏ گیرد تا پلاکت‏ ها از خون جدا شوند. بخشی از پلاسما که پلاکت‏ های بسیاری دارد دوباره به پوست تزریق می‏ شود. کل عملیات حدود 45 دقیقه تا یک ساعت طول می‏ کشد. متخصصان پوست از تزریق پلاکت به منظور جوان‏سازی، بهبود زخم‏ ها در مناطق صورت، گردن، سر و سینه، دست ها  بدن و همچنین برای درمان ریزش مو استفاده مورد استفاده می‏ کنند.

•  از دیگر کاربردهای این روش می توان به کاهش چین‏ وچروک، بهبود اسکارهای عمیق و لیفت پوست اشاره کرد. متخصصان ارتوپدی از پی ‏آر پی برای تسریع بهبودی ورزشکاران پس از آسیب استفاده می‏ کنند.

» پی آر پی مو چیست؟

• ابتدا نمونه‌ای از خون شخص گرفته شده و به کمک فرآیند سانتریفیوژ، فاکتورهای رشد آن جدا و برای تزریق آماده می‌شوند. سپس با نظر پزشک، بی‌حس کننده موضعی برای پوست سر مورد استفاده قرار خواهد گرفت تا در موقع تزریق PRP کمترین دردی حس نشود.

• برای درمان ریزش مو و پرپشت کردن موها استفاده از روش درمانی PRP  برای رشد فولیکول های مو می باشد که به موجب آن نواحی تاسی به مرور کمتر شده و تراکم مو افزایش می یابد.

• با استفاده از این پلاسمای خون غنی شده با پلاکت ها همراه با پروتئین های لازم برای رشد مو، فولیکول های تازه پیوند زده شده را تحریک به رشد می گرداند و مکمل بسیار موثری در کنار کاشت مو می باشد که موجب ضخیم شدن و پرپشت شدن بیشتر موها می گردد. همچنین باعث سالمتر و بزرگتر شدن فولیکول‌های کوچک شده‌ی مو می‌شود، که موهایی قوی‌تر تولید خواهند کرد.

پی آر پی مو چیست؟» جوان سازی پوست با PRP

• PRP باعث تحریک رشد سلول در ناحیه تزریق می‏ شود و به بدن کمک می‏ کند تا بدون استفاده از مواد شیمیایی خود را درمان کند. در این روش هیچ واکنش حساسیتی وجود ندارد زیرا پلاسما از بدن خود فرد به دست می‏ آید. فاکتورهای رشدی که پس از تزریق پی ‏آرپی آزاد می‌شوند باعث تحریک تشکیل کلاژن، تشکیل رگ‌های خونی جدید و سازماندهی دوباره‌ی سلول‌ها و بافت‌ پوست می‏ شود.

• این درمان روشی کاملا طبیعی و بی خطر بوده و در واقع تقویت کننده و تحریک کننده ی سلول های طبیعی پوست و مو می باشد. لذا برای رفع جای اسکار جراحی، آکنه، سوختگی و زخم موثر می باشد.

» پی آر پی چشم چیست؟

• درمان تیرگی، گودی و پف زیر چشم یکی از بهترین کاربردهای PRP بوده و شاید اگر اغراق نباشد با یک بار PRP در ناحیه چشم، ترمیم، سلول سازی و بافت سازی در این ناحیه شروع شده و به طور فوق العاده ای باعث پرشدن گودی زیر چشم و از بین رفتن تیرگی و چروک های این ناحیه می گردد.

» مراقبت قبل از پی آر پی

• یک هفته قبل از پی آر پی مصرف چای، کافئین و دیگر مکمل ‏ها را کاهش دهید.

» مراقبت های بعد از پی آر پی

•  پس از درمان به روش پی‏ آرپی ممکن است پوست کمی متورم و کبود شود که بعد از چند روز برطرف می‏ گردد. تعداد جلسات درمانی که پزشک توصیه کرده است را کامل کنید. در معرض نور مستقیم آفتاب قرار نگیرید. تا 24 ساعت بعد از تزریق PRP پوست آرایش نکنید.

•  اثرات تزریق پلاسمای غنی از پلاکت را می‏ توان تا 18 ماه بعد نیز مشاهده کرد.

» موارد منع پی ‏آر پی PRP

افرادی که هپاتیت C، ایدز، سرطان خون، سرطان پوست، دیابت کنترل نشده، عفونت، اختلالات انعقاد خون و مشکلات قلبی و عروقی دارند نباید از پلاکت‏ های خون آن‏ها برای تزریق استفاده کرد زیرا نتایج مطلوبی نخواهد داشت.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

با انتخاب ستاره ها به مطلب امتیاز دهید!

میانگین رضایت کاربران 4.7 / 5. تعداد رای: 29

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 پرسش و پاسخ

  1. سلام میشه برای فرم دهی وافتادگی سینه ها ازپی آرپی استفاده کرد آیا تاثیری داره..ممنون میشم جواب بدین

    1. سلام وقت بخیر
      این روش به تنهایی نمی تواند برای لیفت سینه استفاده شود. اما گردش خون را در این ناحیه افزایش داده و چین و چروک‌ها و زخم‌ها را تا حدودی برطرف می‌کند.

دکمه بازگشت به بالا