انواع رژیم‏ های غذایی

تناسب اندام
5
(1)

خلاصه مطالب در زمینه انواع رژیم ‏های غذایی :

» انواع رژیم ‏های غذایی

» رژیم کتوژنیک یکی از انواع رژیم‏ های غذایی معروف

» چگونه رژیم کتوژنیک بگیریم

»غذاهایی که در رژیم کتوژنیک نباید بخوریم؟

» رژیم گیاهخواری

» رژیم گیاهخواری چیست

» رژیم مدیترانه ‏ای

» نمونه رژیم مدیترانه ای

انواع رژیم‏ های غذایی» انواع رژیم ‏های غذایی

در میان بسیاری از رژیم‏ های غذایی متنوع انتخاب رژیم مناسب دشوار است. در ادامه توضیحات و معرفی برخی از رژیم‏ های غذایی معروف و کاربردی جهان آورده شده است تا بتوانید با شناخت بهتری رژیم خود را انتخاب کنید.

اگرچه کاهش وزن مهم‏ترین دلیل شروع یک رژیم غذایی خاص است اما دلیل اصلی به وجود آمدن رژیم‏ های غذایی اصلاح سبک تغذیه افراد می‏ باشد.حتما خورد و خوراک خود را برای سلامت بودن بدن انتخاب کنید.

» رژیم کتوژنیک یکی از انواع رژیم‏ های غذایی معروف

قطعا این روزها در بین اطرافیان خود نام رژیم کتو را شنیده ‏اید.

رژیم کتو چیست؟ کتو یک رژیم کوتاه مدت برای کاهش وزن است که شامل کربوهیدرات کم و چربی بالا می ‏باشد. در این رژیم تقسیم کالری به این صورت شکل می ‏گیرد: 70%-75% چربی، 20%-25%پروتئین و 5%-10% کربوهیدرات.

حتما با خود تعجب کردید که چگونه این حجم از چربی باعث لاغری می‏ شود. پاسخ اینجاست که در این روش بدن به جای سوزاندن کربوهیدرات (گلوکز)، چربی (کتون) بیشتری می‏ سوزاند. هنگامی که کربوهیدرات بیشتری مصرف می‏ کنید بدن انسولین تولید می‏ کند. انسولین باعث می‏ شود سلول‏های چربی به جای انتقال به کبد و تولید انرژی در بدن ذخیره شوند. وقتی شما کربوهیدرات کمتری میل کنید سطح انسولین خون کاهش می ‏یابد و بدن وارد حالت کتوزیس می ‏شود. حالت کتوزیس باعث آزاد شدن آب داخل سلولی شده و چربی به عنوان سوخت بدن می ‏سوزد.

 

رژیم کتوژنیک یکی از انواع رژیم‏ های غذایی معروف» چگونه رژیم کتوژنیک بگیریم

برای عملکرد بهتر این رژیم باید در طول شبانه ‏روز به مقدار زیادی آب بنوشید و میزان کربوهیدرات دریافتی را به حداقل برسانید تا چربی‏ های انباشته شده در بدن شروع به تجزیه شدن کنند. در نهایت پس از رعایت این رژیم خواب راحت و با آرامش خواهید داشت. یک نکته بسیار مهم در رژیم کتو وجود دارد: مصرف پتاسیم، منیزیم و سدیم را فراموش نکنید! برای تامین این مواد مورد نیاز بدن می ‏توانید از مکمل‏ ها استفاده نمایید.

برای دریافت چربی ‏های لازم از کره، پنیر پیتزا، خامه، روغن زیتون و روغن نارگیل استفاده کنید. تخم مرغ و غذاهای دریایی پروتئین لازم برای بدن را تامین می ‏کنند. سبزیجاتی که سبز پررنگ هستند مانند اسفناج و دیگر سبزیجاتی که بر روی زمین نمی‏ رویند همچنین میوه‏ هایی مانند تمشک و توت فرنگی کربوهیدرات بسیار کمی دارند.

»غذاهایی که در رژیم کتوژنیک نباید بخوریم؟

مواد غذایی که باید از مصرف آن‏ها پرهیز کنید شامل پاستا، ماکارونی، سیب‏ زمینی، برنج، نان و غلات می‏ گردد. میوه‎هایی مانند موز، انگور و انبه کربوهیدرات بالایی دارند. همچنین شیر، کیک، شکلات و چیپس به هیچ‎وجه میل نکنید.

» رژیم گیاهخواری

تفاوت اصلی در رژیم گیاهی و گیاهخواری در رابطه با محصولات حیوانی است. کسانی که رژیم گیاهخواری دارند از گوشت و غذاهای دریایی استفاده نمی ‏کنند. اما رژیم گیاهی فقط برپایه‏ ی محصولات زراعی است و هیچ‏ گونه تولیدات حیوانی را مصرف نمی‏ کنند مانند: گوشت، غذاهای دریایی، لبنیات، تخم‏ مرغ و حتی عسل! اگرچه به نظر می رسد که رژیم گیاهی سخت‏ تر از رژیم گیاهخواری می ‏باشد اما رعایت کردن این رژیم و دسترسی به آن خیلی بهتر است.

» رژیم گیاهخواری چیست

این نوع  رژیم مزایای خاص خود را دارد. خطر ابتلا به دیابت و مشکلات قلبی عروقی در افرادی که پیرو رژیم گیاهی و گیاهخواری هستند بسیار بسیار کمتر از دیگر افراد می‏ باشد. اگر شما بر اساس باور و اعتقادات درونی خود در این مسیر قرار می گیرید باید بدانید که برقراری تعادل بین مواد غذایی دریافتی مورد نیاز بدن در رژیم‏ های غذایی امر بسیار مهمی است. پرهیز از برخی مواد غذایی باعث می شود عناصری مانند کلسیم، زینک، ویتامین د و ب12 در بدن کاهش یابند.

انواع رژیم‏ های غذایی» رژیم مدیترانه ‏ای

رژیم مدیترانه ای یکی دیگر از انواع رژیم‏ های غذایی است که بیشتر یک الگوی تغذیه ای است تا بایدها و نبایدهای غذایی.

رعایت رژیم مدیترانه ‏ای برای سلامت قلب بسیار مفید است. این رژیم اصول اولیه تغذیه سالم را با غذاهای سنتی و روش‏های آشپزی مدیترانه ‏ای ترکیب می ‏کند. علاقه به این سبک زندگی از زمانی شروع شد که بیماری عروق کرونری در کشورهای مدیترانه ‏ای مانند یونان و ایتالیا بسیار کمتر از دیگر کشورهای جهان شناسایی شده بود و با انجام تحقیقاتی مشخص شد که از رژیم‏ های غذایی بسیار مناسب، برای کاهش خطرات احتمالی قلبی عروقی رژیم مدیترانه‎ای است. همچنین توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) به عنوان یک الگوی غذایی سالم و پایدار تایید شده است.

» نمونه رژیم مدیترانه ای

رژیم مدیترانه ‏ای غنی از سبزیجات، میوه‏ ها، غلات سبوس‏دار، نخود، لوبیا، آجیل و روغن زیتون است. با توجه به موارد ذکر شده می‏ توان تشخیص داد که این رژیم بر پایه‏ ی گیاهان و سبزیجات است نه گوشت.

  • مصرف روزانه: سبزیجات، میوه ‏ها، غلات کامل و چربی‏ های سالم. روزانه 7 تا 10 وعده میوه و سبزیجات میل کنید. از چربی‏ های سالم مثل روغن زیتون یا کنجد در غذاها استفاده شود.
  • مصرف هفتگی: ماهی، مرغ، لوبیا و تخم‏ مرغ. هفته ‏ای دو بار ماهی بخورید. مرغ را جایگزین گوشت قرمز کنید.
  • کاهش مصرف گوشت قرمز لبنیات. مصرف لبنیات کم چرب مثل ماست یونانی بهتر است.
  • یکی دیگر از عناصر مهم رژیم مدیترانه‏ ای به همراه خانواده غذا خوردن است. این کار باعث لذت بردن از لحظات وعده غذایی می‏ شود.

کسانی که این رژیم را شروع می‏ کنند پس از مدتی دیگر نمی‏ توانند این روش را تغییر دهند زیرا از سبک زندگی با رژیم مدیترانه‏ ای راضی هستند.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

با انتخاب ستاره ها به مطلب امتیاز دهید!

میانگین رضایت کاربران 5 / 5. تعداد رای: 1

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید!

دکمه بازگشت به بالا