علت سفیدی روی ناخن ها ( لوکونیشیا )

پوست و زیبایی
4.4
(502)

سفیدی روی ناخن یا لوکونیشیا حالتی است که بر روی ناخن های دست و پا ایجاد می شود. این حالت بسیار رایج و بی ضرر است. اکثر افراد حداقل یک بار در زندگی چنین وضعیتی را روی ناخن های خود مشاهده می کنند. حتی افزایش این نقاط سفید نشانه ای از وضعیت پزشکی خطرناک نمی باشد. فقط باید به فکر درمان و از بین بردن عامل بروز آن ها باشید.

سفیدی روی ناخن ( لوکونیشیا )

دلایل سفیدی روی ناخن ها

از دلایل مختلفی که باعث ایجاد لکه های سفید روی ناخن می شوند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

واکنش آلرژیک:

داشتن حساسیت نسبت به مواد لاک و لاک پاک کن می تواند موجب ایجاد این نقاط سفید شود. استفاده از ناخن مصنوعی و هرگونه موادی که در طولانی مدت سطح ناخن ها را بپوشاند می تواند عامل بوجود آمدن نقاط سفید گردد.

عفونت قارچی:

یک نوع قارچ به نام اونیکومایکوزیس سطحی سفید رنگ که مخصوص ناخن است؛ ناخن های پا را تحت تاثیر قرار می دهد. از نشانه های اولیه ابتلا به این قارچ لکه های سفید روی ناخن های پا می باشد. عفونت قارچی از سطح ناخن به پوست زیر آن نفوذ می کند و گسترش می یابد. در نهایت ناخن های پا پوسته پوسته، ضخیم و شکننده می شوند.

آسیب و ضربه به ناخن:

آسیب و ضربه به پایه ناخن باعث ایجاد سفیدی روی ناخن ها می شود. این نقاط بعد از رشد ناخن و با بالاتر آمدن قابل مشاهده هستند. به دلیل اینکه رشد ناخن ها مدت زمان زیادی را لازم دارد ممکن است آسیب وارد شده را به خاطر نداشته باشید.

برخی از این صدمات اثر خود را تا 4 هفته نشان نمی دهند. از آسیب های متداولی که به ناخن ها وارد می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد: لای در ماندن انگشت، افتادن وسیله ای سنگین بر روی انگشت، ضربه خوردن توسط چکش، اصابت انگشت با میز یا تخت، انجام مداوم مانیکور و فشاری که به ناخن در حین مانیکور وارد می شود.

کمبود مواد معدنی در بدن:

در صورت کمبود مواد معدنی و یا ویتامین ها این لکه های سفید روی ناخن پدیدار می شوند. بیشترین تاثیر به کمبود کلسیم و روی ارتباط دارد.

از دیگر علت های نادر برای وجود لکه سفید رنگ بر روی ناخن ها می توان عوامل زیر را نام برد:
  • بیماری قلبی
  • پایین بودن سلامت عمومی بدن
  • نارسایی کلیه
  • پسوریازیس یا اگزما
  • ذات الریه
  • مسمومیت با آرسنیک

فردی که خبر از ابتلا به هر یک از این موارد دارد می تواند لکه های سفید روی ناخن ها را از علائم بیماری خود بداند. همچنین با مراجعه به پزشک می توان در کنار ذکر علائم مهم تر به این نقاط سفید رنگ نیز اشاره کرد تا به تشخیص پزشک کمک کرد.

سفیدی روی ناخن ( لوکونیشیا )

اندازه و شکل لکه ها

برای بعضی افراد ممکن است این سفیدی ها به شکل یک نقطه کوچک باشد و برای دیگر افراد این سفیدی ظاهری بزرگتر و کشیده تر داشته باشد. گاهی سفیدی روی ناخن و در بعضی مواقع به طور همزمان روی چندین ناخن ایجاد شوند. شایع ترین علت ابتلا به لوکونیشیا آسیب و صدمه رسیدن به پوست زیر ناخن است. آسیب بر اثر ضربه و زخم شدن پوست این ناحیه به وجود می آید. همچنین انجام پدیکور، مانیکور و استفاده دائم از ژل و مواد اکریلیک به ناخن ها صدمه می زند.

شکل لکه های سفید روی ناخن بستگی به عوامل ایجاد آن دارد:

شکل لکه های ایجاد شده در هریک از این موارد متفاوت است. برای مثال اگر لکه ایجاد شده بر اثر آسیب و ضربه وارد شده به وجود آمده باشد، یک نقطه سفید بزرگ در وسط ناخن مشاهده می شود. این در حالی است که واکنش آلرژیک باعث ایجاد چندین نقطه بر روی یک ناخن می گردد.

اگر احساس کردید که سفیدی روی ناخن ها دائمی هستند و بیش از دو یا سه ناخن دیده می شود بهتر است به پزشک مراجعه کنید. معمولا تشخیص پزشک با آزمایش خون، تجویز قرص های ویتامین و داروی ضد قارچ همراه است.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

با انتخاب ستاره ها به مطلب امتیاز دهید!

میانگین رضایت کاربران 4.4 / 5. تعداد رای: 502

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 پرسش و پاسخ

  1. با سلام
    من رو هر ده تا ناخون دستم لکه های سفید دارم و خیلیم لکه های درشتی هستن بنظرتون به دکتر مراجعه کنم؟

دکمه بازگشت به بالا