شیردهی بعد از عمل پروتز سینه

جراحی
5
(2)

ممکن است دغدغه بعضی از خانم ها برای عمل پروتز سینه این باشد که آیا شیردهی بعد از عمل پروتز سینه ممکن است؟ در پاسخ باید گفت بله، اکثر خانم ها بعد از جراحی پروتز سینه قادر به شیردهی هستند و مشکلی برای آن ها پیش نمی آید.

شیردهی بعد از عمل پروتز سینه به چه شرایطی بستگی دارد؟

شیردهی بعد از عمل پروتز سینه به شرایط اصلی پستان ها قبل از جراحی و چگونگی برش آن ها بعد از جراحی بستگی دارد. پروتز سینه بر مقدار شیر تولید شده در سینه ها اثر می گذارد. اما مواد تشکیل دهنده و ترکیبات موجود در شیر مادر تغییری نمی کند.

در بعضی موارد خانم ها نگران تاثیر منفی شیردهی بر پروتزها می شوند. طبیعی است به علت تغییرات هورمونی اندازه و فرم سینه ها بعد از بارداری و شیردهی تغییر کنند. شیر دادن بر روی پروتزها اثری ندارد اما شکل ظاهری سینه ها تغییر خواهد کرد.

شیردهی بعد از عمل پروتز سینه

در چه صورتی پروتز سینه بر شیردهی تا ثیرگذار است؟

معمولا پروتزها در پشت غدد تولید کننده شیر یا زیر عضلات سینه قرار داده می شوند. به همین علت خود پروتز برای غدد مشکلی ایجاد نمی کند. عاملی که به قابلیت شیردهی فرد آسیب می رساند، ناحیه، عمق و اندازه برش جراح می باشد.

راه های جلوگیری از عوارض جراحی پروتز سینه بر شیر دهی

  • برای جلوگیری از بروز عوارض پروتز سینه بر شیر دهی باید مراقب بود که به منطقه تیره اطراف نوک پستان آسیبی وارد نشود. اعصابی که در اطراف نوک پستان ها وجود دارند نقش بسیار مهمی  در شیردهی دارند. این اعصاب باعث افزایش سطح هورمون های پرولاکتین و اکسی توسین می شوند. وقتی عملکرد این اعصاب مختل شود توانایی شیردهی نیز از بین می رود.
  • برش هایی که از زیر پستان و یا زیربغل ایجاد می شود اختلالی در شیردهی ایجاد نمی کنند.
  • قبل از اقدام به عمل در جلسه مشاوره به جراح خود بگویید که در آینده قصد بارداری و شیردهی دارید. این کار به پزشک آگاهی کامل از نحوه برش و قرارگیری پروتز سینه را می دهد.

طبق تحقیقات انجام شده تاکنون بیماری و مشکل غیرعادی برای کودکانی که مادرشان دارای پروتز سیلیکونی بودند ایجاد نشده است.

راهکار افزایش میزان شیردهی

به طور کلی راهکارهایی وجود دارد که می توانید مقدار شیر را افزایش دهید و تغذیه کامل کودک خود را تامین کنید.

  • تعداد دفعات شیردهی را افزایش دهید. در طول روز 8 الی 10 بار به نوزاد خود شیر بدهید. افزایش تعداد دفعات موجب تحریک اعصاب شده و تولید شیر را افزایش می دهد. حتی اگر در هر مرتبه مقدار کمی شیر تولید شود باز هم آنتی بادی و مواد مغذی وارد بدن کودک می شود.
  • برای شیردهی از هردو سینه استفاده کنید.
  • سینه های خود را مرتبا با استفاده از پمپ خالی کنید. این کار نقش مهمی در افزایش تولید شیر دارد. استفاده از پمپ به افزایش کالری و چربی موجود در شیر مادر کمک می کند. با این کار می توانید از شیشه شیر برای تغذیه نوزاد استفاده نمایید.
  • مصرف گیاهان دارویی مانند رازیانه، سیاهدانه، ریحان، شنبلیله و زیره به افزایش تولید شیر کمک می کند. همچنین جوانه گندم، دانه کتان و جو کامل برای زیاد شدن شیر مادر مفید هستند.

چه زمانی باید پزشک خود را مطلع کنید؟

اگر بعد از گذشت 5 روز از زایمان هنوز سینه های شما شیر نداشت ممکن است مشکلی ایجاد شده باشد. خود مادر می تواند مقدار شیر کافی برای نوزاد را تشخیص دهد. در صورتی که احساس کردید مقدار شیر کافی نیست به پزشک مراجعه نمایید. بعد از شیردهی و یا مابین این زمان نوک پستان نباید دچار درد شود.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

با انتخاب ستاره ها به مطلب امتیاز دهید!

میانگین رضایت کاربران 5 / 5. تعداد رای: 2

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 پرسش و پاسخ

دکمه بازگشت به بالا