عوارض رژیم غذایی نامناسب

سلامتی وتندرستی
4.5
(2)

 √خلاصه مطالب در زمینه عوارض رژیم غذایی نامناسب :

» آیا رژیم گرفتن ضرر دارد

» عوارض رژیم غذایی

» رژیم غذایی سالم و مقوی

» عوارض رژیم غذایی نامناسب

عوارض رژیم غذایی نامناسب

» آیا رژیم گرفتن ضرر دارد

این روزها کلمه رژیم از دهان اکثر افراد شنیده می‏ شود. هرچقدر که بخواهید از رژیم و مسائل مربوط به آن فرار کنید بازهم به دنبال شما خواهد آمد. تغذیه مناسب برمبنای تغذیه سلامت یک عامل اساسی است که به ما کمک می‏ کند تا سالم و فعال بمانیم. حال چه عواملی باعث تغذیه نامناسب می ‏شود؟ عادات غذایی مثل کم خوردن یا زیاد خوردن، نرسیدن مواد مورد نیاز به بدن در طول روز و ترکیب غذاها و نوشیدنی‏ هایی که ارزش غذایی کمی دارند، باعث به وجود آمدن عوارض رژیم غذایی و به خطر افتادن سلامت فرد می‏ گردد.

» عوارض رژیم غذایی

رژیم های غذایی که تحت نظر پزشک یا کارشناس تغذیه نباشند باعث کاهش ویتامین، پروتئین، کربوهیدرات، اسیدهای چرب و مواد معدنی در بدن می‏ شوند. تغییرات این مواد ضروری در بدن باعث به وجود آمدن عوارض رژیم غذایی می‏ شود، غذاهای کم ارزش می ‏توانند سلامت و شادابی روزمره فرد را مختل کند.

در کوتاه مدت تاثیر کمبود ویتامین، پروتئین، کربوهیدرات، اسیدهای چرب و مواد معدنی در بدن باعث استرس، خستگی مفرط و ضعف جسمانی شود و با گذشت زمان احتمال ابتلا به برخی بیماری‏ ها افزایش می ‏یابد.

بیماری هایی مانند: پوسیدگی دندان، پوکی استخوان، برخی سرطان‏ ها، افسردگی، اختلال اشتها، تغییرات فشارخون و کلسترول از عوارض رژیم غذایی نامناسب هستند.

» رژیم غذایی سالم و مقوی

راهکارهای آسانی برای داشتن رژیمی مناسب همراه با تغذیه سالم است.طبق جدول گروه‏ های غذایی سعی کنید روزانه تا حدودی (حتی به مقدار کم) از تمامی گروه‏ ها استفاده کنید. هدف تغذیه سلامت مصرف دو وعده میوه، پنج وعده سبزیجات و آب کافی در طول روز می‏ باشد. بدون حواس پرتی مانند تلویزیون و گوشی وعده غذایی خود را مصرف کنید.

عوارض رژیم غذایی نامناسب» عوارض رژیم غذایی نامناسب

1.کاهش متابولیسم بدن: متابولیسم مقدار کالری لازم برای سوخت‏ وساز بدن است. وقتی زیاد غذا بخوریم متابولیسم افزایش می‏ یابد و برعکس وقتی کم غذا بخوریم متابولیسم بدن کاهش می یابد. هنگام رژیم شما کالری دریافتی بدن را کاهش می‏ دهید در نتیجه سوخت‏ وساز بدن نیز کم می ‏شود. در ابتدای رژیم ممکن است کمی کاهش وزن داشته باشید اما از یک زمانی به بعد تغییری در وزن و سایز ایجاد نمی‏ گردد. در نهایت فرد از رژیم خود خسته شده و به عادت غذایی سابق خود بازمی ‏گردد.

2.وقتی که از اثرگذاری رژیم ناامید شوید و برنامه غذایی قبلی خود را در پیش بگیرید، سوخت و ساز و جذب بدن ناگهان شدت می‎گیرد و وزن شما حتی از قبل هم بالاتر می‎رود.

3.کمبود ویتامین‏ ها و بعضی مواد معدنی خاص در بدن مشکلات متعددی را به وجود می ‏آورند که از عوارض رژیم غذایی نامناسب است. با مصرف مواد غذایی محدود مواد مغذی کافی به بدن نمی ‏رسد. کاهش مصرف نان، برنج، نشاسته و سیب‏ زمینی باعث کم شدن ویتامین ب می ‏شود و ریزش مو را به همراه دارد. کم کردن لبنیات موجب کمبود پروتئین، کلسیم و ویتامین د می ‏شود و موجب پوکی استخوان‏ها می ‏گردد. مصرف نکردن برخی سبزیجات و میوه ‏ها، ویتامین ث، ویتامین آ و پتاسیم را در بدن کاهش می‏ دهد. بعضی رژیم‏ ها استفاده از پروتئین بیش از حد را توصیه می‏ کنند که باعث نارسایی کلیه، کم آبی بدن و استرس می ‏شود.

4.ادعای پاک‏سازی و چربی‏ سوزی سریع توسط رژیم صحیح نمی‏ باشد. بدن دارای ارگان‏ هایی مانند کبد و روده است که به خودی خود وظیفه سم‏ زدایی و پاک‏سازی را برعهده دارند. پیروی از یک رژیم خاص تاثیر چندانی بر این موضوع نمی‏ گذارد. چربی‏ سوزی و کاهش سریع وزن خطرناک و ناپایدار است.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

با انتخاب ستاره ها به مطلب امتیاز دهید!

میانگین رضایت کاربران 4.5 / 5. تعداد رای: 2

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید!

دکمه بازگشت به بالا