عوامل ریزش مو سکه ای و روش های درمانی آن

مو
3.5
(8)

در این مقاله به بررسی عوامل ریزش مو سکه ای می پردازیم وهمچنین به معرفی روش های درمانی این عارضه خواهیم پرداخت.

ریزش مو سکه ای چیست؟

ریزش موی سکه ای با نام علمی آلوپسی آره آتا یک بیماری شایع خود ایمنی پوست است که باعث ریزش مو می شود که ممکن است در هر ناحیه از سر یا بدن اتفاق بیفتد. احتمال ابتلا به این بیماری در بین کل مردم جهان حدودا 20 تا 25 درصد می باشد.

ریزش مو سکه ای (ریزش مو سکه ای)

در چه گروهی از افرادی ظاهر می شود؟

ریزش مو سکه ای در هر سنی و برای هر دو گروه خانم ها و آقایان اتفاق می افتد. اغلب نشانه های آلوپسی آره آتا در دوران کودکی نمایان می شود و در هر کسی متفاوت است.

ریزش مو سکه ای (ریزش مو سکه ای)

چه عواملی در ریزش مو سکه ای موثر است؟

هنگامی که فرد به هر نوعی از آلوپسی آره آتا مبتلا شود، سیستم ایمنی بدن خود فرد به فولیکول های سالم مو حمله می کند و باعث می شود آن ها کوچکتر شوند و از بین بروند. بسته به نوع و شدت این بیماری مناطق ریزش مو مختلف، غیرقابل پیش بینی و دوره ای خواهد بود. در برخی افراد ممکن است بعد از چند ماه موها دوباره رشد کنند.

در بروز بیماری های خود ایمنی که بدن با سلول های سالم خود مبارزه می کند عوامل متعددی دخالت دارند. اما محققان هنوز علت اصلی آن را شناسایی نکرده اند. زیرا عوامل درونی و بیرونی هردو در تشدید این حالت نقش دارند. به همین علت درمان های پزشکی، ترکیبی از داروهای خوراکی و موضعی می باشد.

تاثیر ژنتیک ریزش موی سکه ای

آلوپسی آره آتا تنها از طریقی به کودک انتقال پیدا می کند که ژن آن در پدر و مادر وجود داشته باشد. اگر فقط یکی از آن ها ژن را داشته باشد انتقال پیدا نمی کند. حتی اگر پدر و مادر ژن را انتقال دهند و بچه ها دو قلو باشند احتمال بروز ریزش موی سکه ای در بچه ها 50-50 است. به همین جهت پزشکان معتقد هستند که تنها ژنتیک در این بیماری موثر نمی باشد و عوامل محیطی نیز دخیل هستند.

علائم ریزش مو سکه ای

با مشاهده اولین علائم ریزش موها حتما به پزشک متخصص مراجعه نمایید تا علت و نوع ریزش موها شناسایی و مشخص گردد.

اگر در لا به لای موها و یا ریش بخش های کوچکی خالی شده باشند حتما ریزش موی سکه ای است و فورا به پزشک اطلاع دهید. همچنین در این حالت ممکن است متوجه شوید که ریزش موها در یک سمت بیشتر از سمت دیگر است. برخلاف دیگر بیماری های پوستی ریزش مو سکه ای در ناحیه ی ایجاد شده هیچ گونه اثری مانند قرمزی، التهاب، جوش و یا کهیر بر جای نمی گذارد.

آیا این نوع از ریزش موها مادام العمر خواهد بود؟

در ریزش موی سکه ای تمامی فولیکول های ناحیه مورد نظر از بین نخواهند رفت و با درمان مناسب می توانند مجددا رشد کنند.

درمان ریزش مو سکه ای

از روش ها درمانی ریزش موی سکه ای می توان به تزریق کورتیکواستروئید اشاره کرد. این دارو مانند مزوتراپی با سوزن های بسیار ریز به پوست سر تزریق می شود و معمولا در طی چهار یا شش هفته اثرگذاری آن مشخص می گردد. این تزریق از ریزش مو در نواحی دیگر جلوگیری نمی کند و فقط همان ناحیه تزریق شده را تحت درمان قرار می دهد. مانند دیگر الگوهای ریزش مو، استفاده از محلول ماینوکسیدیل موضعی یک یا دو بار در روز در کنار کورتیکواستروئید بسیار نتیجه بخش خواهد بود. مزوتراپی و پی آر پی به تقویت رشد موها کمک می کند و به عنوان درمان مکمل به کار می روند.

درمان با استفاده از روش کاشت مو

در نهایت بهترین گزینه برای موهای از دست رفته کاشت موی طبیعی است. اگر در ابتدای ریزش موها درمان به درستی انجام نشود به مرور زمان و بعد از چندین سال فولیکول های مو از بین می روند و حتی با شروع درمان و تقویت موها رویش مجدد اتفاق نمی افتد. در این حالت کاشت مو فقط در ناحیه خالی شده انجام می شود.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

با انتخاب ستاره ها به مطلب امتیاز دهید!

میانگین رضایت کاربران 3.5 / 5. تعداد رای: 8

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 پرسش و پاسخ

  1. سلام، چون در این بیماری دلیل ریزش این هست که سلول های ایمنی بدن به فولیکول های مو حمله میکنند ، آیا این امکان وجود داره که بعد از کاشت مو ، دوباره ریزش اتفاق بیفته ؟

      1. سلام ، ببخشید من ۱۷ سالمه دو سال پیش یه تیکه از موهام ریزش سکه‌ای کرد ، مزوتراپی کردم رشد کردن یه قسمت دیگه از موهام اینطوری شد ، بازم مزوتراپی کردم ولی هر دفعه که اون قسمت درمان میشه یه قسمت دیگه ریزش میکنه استرسم ندارم چرا اینطوری میشم

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا