روش هایی برای بهبود قابلیت ارتجاعی پوست

پوست و زیبایی
4.1
(7)

خلاصه مطالب در زمینه قابلیت ارتجاعی پوست چیست؟

» قابلیت ارتجاعی پوست چیست؟

» دلایل از بین رفتن قابلیت ارتجاعی پوست

» روش هایی برای بهبود قابلیت ارتجاعی پوست

» راه های پیشگیری از بین رفتن قابلیت ارتجاعی پوست

» قابلیت ارتجاعی پوست چیست؟

از بین رفتن قابلیت ارتجاعی پوست بخشی طبیعی از روند پیری است.

شاید برای اولین بار هنگام آرایش چشم متوجه آن شوید. گوشه پلک خود را به یک طرف بکشید اگر پوست به سرعت به حالت اولیه خود بازنگردد یعنی خاصیت الاستیک خود را از دست داده است. از دست رفتن قابلیت ارتجاعی پوست با نام الاستوز شناخته می شود.

الاستوز باعث می شود پوست چروکیده و آویزان به نظر برسد. پوست صورت به دلیل اینکه بیشتر در معرض نور مستقیم خورشید و آلودگی های موجود در هوا قرار دارد سریع تر از دیگر نواحی بدن دچار الاستوز می گردد. الاستوزی که بر اثر نور خورشید ایجاد می شود الاستوز اکتینیک نامیده می شود. این حالت ارتجاعی پوست قابل درمان است. در این مطلب دلایل تشدید این مشکل و راه های بهبود آن را به شما خواهیم گفت.

» دلایل از بین رفتن قابلیت ارتجاعی پوست

پوست بزرگترین عضو بدن است. همچنین سپر بدن در برابر عوامل خارجی می باشد. با افزایش سن، پوست تاثیر تغییرات زمان را نمایان می کند. علاوه بر کلاژن، الاستین هم کاهش می یابد و از بین می رود. الاستین پروتئینی است که قابلیت ارتجاعی پوست را فراهم می کند و در بافت پیوندی لایه درم وجود دارد.

دلایل محیطی و شیوه زندگی می تواند باعث بدتر شدن و تسریع الاستوز شود. این دلایل شامل موارد زیر می گردد:

قرار گرفتن در معرض آفتاب، آلودگی هوا، تغذیه ناسالم، سیگار کشیدن، کاهش سریع و شدید وزن.

» روش هایی برای بهبود قابلیت ارتجاعی پوست

روش های مختلفی برای بهبود و حتی درمان خاصیت ارتجاعی پوست وجود دارد. مکمل های کلاژن در روده جذب شده و از طریق جریان خون به تمامی پوست بدن می رسد. تقریبا یک ماه پس از مصرف این مکمل ها تاثیر آن مشخص می شود. همچنین رتینول و رتینوئید (نوعی ویتامین آ) همراه با ویتامین ث در بازسازی حالت الاستیک پوست بسیار موثر هستند.

تزریق ژل هیالورونیک اسید به بهبود قابلیت ارتجاعی پوست کمک می کند. به طور کلی درمان های لیزری برای تحریک پوست در تولید کلاژن و الاستین به کار می روند. همچنین سلول های مرده پوست از لایه خارجی آن پاکسازی شده و در کاهش الاستوز نقش دارند. در بعضی موارد تزریق پی آر پی (پلاسمای غنی از پلاکت) در زیر چشم الاستوز اکتینیک را کاهش می دهد. انتخاب این روش درمانی نیازمند تکمیل یک دوره سه ماهه می باشد که ماهی یک بار انجام می شود.

» راه های پیشگیری از بین رفتن قابلیت ارتجاعی پوست

تنها راه برای پیشگیری از این عارضه تغییر سبک زندگی است. قرار گرفتن در معرض آفتاب را محدود کنید. میزان مصرف کرم ضدآفتاب را افزایش دهید. رژیم غذایی سالم داشته باشید. آنتی اکسیدان ها برای سلامت پوست بسیار مناسب هستند. انواع آنتی اکسیدان ها شامل آلو، کشمش، توت فرنگی، پرتقال، اسفناج، بروکلی، شکلات تلخ، لوبیا، چغندر، گردو، ماهی، هویج، گوجه فرنگی و … می شود.

در نهایت مهم ترین عامل تخریب سلول های پوستی یعنی سیگار را کنار بگذارید. سیگار کشیدن رگ های خونی را تنگ می کند و جریان خون را کاهش می دهد. در نتیجه دریافت مواد مغذی و اکسیژن به سلول های پوست کافی نخواهد بود.

برای بهره مندی از بهترین روش ممکن برای بهبود قابلیت ارتجاعی پوست به پزشک متخصص مراجعه نمایید. پزشک با بررسی پوست هر فرد روش مناسب را تعیین می کند.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

با انتخاب ستاره ها به مطلب امتیاز دهید!

میانگین رضایت کاربران 4.1 / 5. تعداد رای: 7

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید!

دکمه بازگشت به بالا