لیزر co2 فرکشنال چیست؟ (مراقبت + سوالات متداول )

خدمات زیبایی و جوان سازی
4.4
(171)

لیزر co2  فرکشنال روشی کارآمد در راستای برطرف کردن چال­ ها و چین و چروک ­ها و بازگرداندن جوانی به پوست است.

لیزر co2 فرکشنال

روش کار لیزر co2 فرکشنال

روش کار این لیزر به این صورت است که پرتوهای تکفام لیزر را با طول موج ­های مشخص به لایه­ ی اپیدرم و درم پوست می ­فرستد. لیزر فرکشنال، سطح پوست را با ایجاد هزاران ستون اشعه که بسیار ظریف هستند هدف قرار می­ دهد. به هر یک از ستون های اشعه لیزر MTZ یا Microthermal treatment zone گفته می ­شود.

لیزر فرکشنال حد واسط لیزرهای تخریبی (ablative) و غیرتخریبی (nonablative ) است و فقط بخشی از پوست تحت تأثیر اشعه قرار می­ گیرد. در حالی­که لیزرهای تخریبی فقط روی اپیدرم پوست و لیزرهای غیر تخریبی فقط روی لایه ی درم پوست مؤثر است، لیزر فرکشنال همزمان روی اپیدرم ودرم اثر می­ گذارد. در واقع لیزر فرکشنال CO2 نوعی لایه ­برداری عمیق از پوست و در نهایت پاکسازی آن از تیرگی­ ها و پوست مرده­ غیرقابل ترمیم است و امکان بازسازی و ترمیم پوست را به ­همراه دارد.

لیزر co2 فرکشنال

لیزر Co2 روش غیر جراحی

از سال 1995 تا به امروز Co2 معمولی بهترین روش غیر جراحی ، برای برطرف کردن چروک­‏ های پوستی و صاف نمودن چال­ه های صورت به حساب می ­‏آمد. لیزر Co2  معمولی توان این را دارد تا جوانی منحصر به فردی به صورت فرد بخشیده و پوست را بسیار مقاوم و مسطح ‏کند.

اما عوارض آن غیرقابل انکار است چراکه طولانی بودن مدت التیام پوست  به 2 هفته نیز می­ رسد. در دوره التیام، پانسمان صورت ضروری است و رنگ سرخ پوست تا 4 یا 6 ماه به جا می‏ ماند. حتی در مورد پوست ایرانیان این امکان هست که تیرگی ناشی از لیزر هم دیده شده و تحمل این مسائل برای بیماران بسیار دشوار است .

تکنولوژی جدیدتر درمان با نام Fractional Laser (لیزر فرکشنال)  به طرز شگرفی مدت التیام و ترمیم پوست را کاسته و سایرعارضه­ های درمان لیزری را حذف نموده است. در سیستم لیزر Fractional اشعه beam به بخش‏­های کوچک­تر میکرو تجزیه می ­شود و زمانی که به پوست برخورد می­ کنند قسمت‏­ های ریزتری از پوست که بین اشعه ‏های میکرو قرار دارند با لیزر تماسی نداشته و سالم می ­مانند.

لیزر فرکشنال  برخلاف لیزر Co2 معمولی نیازی به بی هوشی ندارد و بیمار بوسیله پماد بی‏ حسی می ‏تواند عمل لیزر بدون سوزش را تجربه کند. پس از انجام لیزر فرکشنال، دیگر نیازی به پانسمان نیست. و حتی بعد از سپری شدن دو تا سه روز حتی می‏توان از محصولات آرایشی استفاده کرد. معمولا برای دستیابی به نتیجه مطلوب درمان با لیزر فرکشنال co2 نیاز به 4 الی 6 جلسه درمانی هست که این مقدار بنا بر تشخیص پزشک و نوع پوست افراد مختلف متغیر است.

کاربردهای لیزر co2 فرکشنال

  • سفت کردن  و جوانسازی پوست
  • از بین بردن چروک‏ های ریز و جلوگیری از پیری پوست
  • رفع اسکار ناشی از زخم‏ ها، محل سوختگی، جراحی و جای جوش و آکنه
  • کوچک کردن منافذ باز پوست
  • محو نمودن ترکهای سطح شکم و سایر نواحی بدن
  • از بین بردن چروک پلک ها
  • پاک کردن لکه های به وجود آمده در اثر بالا رفتن سن

توصیه های قبل از لیزر فرکشنال

قبل از انجام لیزر CO2 فرکشنال توصیه می شود این مراقبت ها و قوانین را رعایت کنید تا کمترین عوارض را داشته باشید :

  • از محصولات حاوی رتینوئید استفاده نکنید؛ زیرا می تواند بر نتایج نهایی تاثیر بگذارد
  • 2 هفته قبل از لیزر درمانی بیش از حد در معرض نور خورشید قرار نگیرید
  • مصرف داروهایی مانند ایبوپروفن، آسپرین و حتی ویتامین E را متوقف کنید؛ زیرا می تواند منجر به لخته شدن خون شود.

با متخصص پوست خود مشورت کنید تا متوجه شوید که این درمان برای شما مناسب است یا خیر.

 بعد از لیزر

بلافاصله بعد از لیزر معمولا پوست ملتهب و برافروخته می ­شود که بهتر است از کمپرس آب یخ استفاده شود. 12 تا 24 ساعت بعد از لیزر، حالت آفتاب سوختگی در ناحیه تحت درمان مشاهده می ­شود که این حالت طی 3 تا 6 روز با پوست اندازی برطرف می ­شود ، بعد از ان پوست نسبتا شفاف و کمی قرمز ظاهر می شود که این قرمزی خفیف ممکن است 1 تا 2 هفته طول بکشد. در طی مدتی که پوست شبیه آفتاب سوختگی است کرم های ترمیم کننده یا کرم های حاوی آنتی بیوتیک تجویز می شود تا پوست سریعتر ترمیم شود.

توصیه ­های بعد از لیزر

  • محل لیزر شده را بلافاصله با استفاده از کیسه یخ خنک کنید
  • کرم بعد از لیزر را روزی 4 الی 5 بار تا زمان برطرف شدن التهاب و قرمزی استفاده کنید
  • ضد آفتاب را بصورت مرتب هر 3 ساعت یکبار تکرار کنید
  • از پماد زینک اکساید بر روی محل لیزر استفاده کنید
  • کرم روشن کننده را از زمان برطرف شدن التهاب پوست هر شب استفاده کنید
  • در بین دو جلسه درمان از داروهای تجویزی پزشک استفاده کنید

چه کسانی نمی توانند لیزر CO2 فرکشنال انجام دهند؟

لیزر co2 فرکشنال برای همه مناسب نیست. به افرادی که جوش های زیاد، زخم های باز یا هر گونه عفونت روی صورت دارند توصیه می شود از این روش پوستی دوری کنند. افرادی که راکوتان مصرف می کنند نیز باید از این روش خودداری کنند. اگر بیماری های مزمن مثل دیابت دارید، باید بیشتر احتیاط کنید. موارد دیگر منع استفاده از این لیزر :

  • افرادی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنند
  • کسانی که آفتاب می گیرند و برنز هستند
  • افرادی که به نور حساسیت دارند
  • زنان باردار
  • کسانی که سابقه اسکار هیپرتروفیک دارند
لیزر co2 فرکشنال

عوارض لیزر co2 Fractional :

لیزر co2 فرکشنال به دلیل ایمنی و موثر بودن، به عنوان یک درمان محبوب شناخته می شود. با این حال، به این معنی نیست که متناسب با هر نوع پوستی است. در برخی مواقع احتمال دارد پس از درمان پوستی، عوارضی چون قرمزی، زخم، تورم، درد، سوزش، خونریزی، ترشح، عفونت یا تغییر رنگ داشته باشید.

قرمزی یا سوزن سوزن شدن

اگر تحت درمان لیزر فرکشنال قرار گرفته باشید، متوجه قرمزی یا احساس سوزن سوزن شدن در ناحیه تحت درمان خواهید شد. این یک اثر موقتی است که معمولا در عرض 48 ساعت رخ می دهد؛ اما از بین می رود.

افرادی که به راحتی صورتشان سرخ می شود، مستعد ابتلا به این عارضه جانبی هستند. همچنین در صورت قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور لیزر، مقداری سوزش در آن ناحیه خواهید داشت.

عفونت

ابتلا به عفونت های باکتریایی نادر است و در همه موارد درمان شده تنها 0.1 درصد شانس آن وجود دارد. با این حال، بهتر است به درستی عفونت و درمانش را برای جلوگیری از عوارض بیشتر شناسایی کنید.

درد

مانند هر روش زیبایی، ممکن است در طول انجام این لیزر درد را تجربه کنید. این احتمالا به دلیل اثر سوزاندن لیزر است. قبل از شروع لیزر یک پماد بی حسی روی ناحیه اعمال می شود تا قادر به تحمل درد باشید.. هر کس آستانه تحمل درد متفاوتی دارد. در صورت احساس درد شدید در طول درمان به پزشک اطلاع دهید.

پوسته پوسته شدن

معمولا چندین هفته طول می کشد تا افراد متوجه شوند که ناحیه تحت درمان در حال بهبود است. در طی این مدت، این ناحیه ممکن است به رنگ قرمز یا سیاه تبدیل شود و پوسته تشکیل شود. پوسته باید 1 تا 2 هفته پس از درمان به آرامی از بین برود. پوسته را جدا نکنید. خود به خود خواهد افتاد.

تورم

یکی دیگر از عوارض جانبی تورم است. این معمولا در اطراف ناحیه درمان رخ می دهد. پزشک به شما توصیه می کند که بعد از درمان از ترمیم کننده استفاده کنید تا عوارض آن به حداقل برسد. تورم در عرض 3 روز کاهش می یابد.

لکه

هایپرپیگمانتاسیون یا لک بیشتر در بیمارانی که دارای پوست تیره تر هستند، اتفاق میفتد و معمولا پس از آسیب یا التهاب پوست رخ می دهد. لکه ها به طور کلی به عنوان یک واکنش جزئی به لیزر هستند و در صورت مشاهده آن ها جای نگرانی نیست. این نتیجه اثر درمانی روی پوست شما است. پس از یک هفته یا بیشتر نیز به تدریج محو می شوند.

خوشبختانه با رعایت برخی نکات مراقبت و توصیه های پس از لیزر متخصصان پوست، می توان خطر ابتلا به این عوارض جانبی را به حداقل رساند و به طور کامل از بین برد.

لیزر co2 فرکشنال

CO2 فرکشنال درمانی موثر در رفع جای جوش

لیزر co2 فرکشنال یک درمان غیر جراحی است که اسکار های آکنه، چین و چروک و سایر مشکلات پوستی را با حداقل زمان ریکاوری برطرف می کند. در واقع لایه خارجی پوست و سلول های مرده و آسیب دیده را از بین می برد و منجر به افزایش تولید کلاژن می شود تا پوستی محکم تر، سالم تر و جوان تر داشته باشید.

اگر علاقه مند به دریافت مشاوره و انجام این درمان پوستی هستید، با مشاوران ما در کلینیک تخصصی پوست و مو آتریسا به شماره 45856-021 در ارتباط باشید.

سوالات متداول لیزر co2 فرکشنال

آیا می توان از لیزر co2 برای اطراف چشم استفاده کرد؟

بله، استفاده از لیزر co2 دور چشم پوست آن ناحیه را سفت می کند، چین و چروک را کاهش می دهد، تیرگی را از بین می برد و باعث تولید کلاژن می شود.

چه مدت بعد از لیزر co2 می توانم استخر بروم؟

به مدت 2 هفته پس از درمان

به طور کلی به چند جلسه لیزر co2 فرکشنال نیاز است؟

تعداد جلسات به نیاز های فردی و مشکلات پوستی شخص بستگی دارد.

چه مدت طول می کشد تا نتایج پس از لیزر co2 فرکشنال مشاهده شود؟

بهبود های قابل مشاهده در بافت و رنگ پوست بعد از چند جلسه مشاهده می شود و نتایج آن به تدریج در طی چند ماه مشخص می شود.

آیا لیزر co2 برای انواع پوست قابل استفاده است؟

مشاوره با یک متخصص پوست، مناسب بودن لیزر co2 فرکشنال را بر اساس ویژگی های فردی پوست تعیین می کند.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

با انتخاب ستاره ها به مطلب امتیاز دهید!

میانگین رضایت کاربران 4.4 / 5. تعداد رای: 171

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

28 پرسش و پاسخ

    1. سلام وقت بخیر
      بله یکی از کاربردهای دستگاه co2 فرکشنال، از بین بردن جای جوش و اسکار آکنه است؛ اما بهتر است برای انتخاب قطعی روش مناسب، با پزشک مشاوره انجام دهید.

  1. سلام.من ۳۱ سالمه،یک هفته پیش رفتم کرایوتراپی انجام دادم برای رفع زگیل تناسلی(روی کشاله ران).الان خیلی پشیمونم.جای دوتا از زگیل ها که گود افتاده.گودی اندازه عدس هست.و دوتا دیگه کاملا ساه شده.این سیاهی ها و گود افتادگی ها خیلیییی بزرگتر از سایز خود زگیلهام هست.چون زگیلهای فوووقالعاااده ریزی داشتم.خواستم بپرسم ازتون این دشتگاه چه تاثیری می تونه داشته باشه برای مشکلاتم؟؟

    1. سلام وقت بخیر
      این مورد طبیعی هست، نگران نباشید. می توانید از کرم یا پماد ترمیم کننده ای که پزشک برای شما تجویز کرده اند، استفاده کنید. به مرور زمان این مشکل برطرف خواهد شد.

      1. من ۲۰روز از انجام اولین جلسه لیزرco2 میگذره و قسمت هایی که بیشتر لیزر گرفته،اسکار قدیمی آکنه جاش هنوز قرمزه این طبیعیه؟

        1. سلام وقت بخیر
          بله این دستگاه به نسبت تهاجمی است و زمان بهبودی کمی طول می کشد؛ اما اگر طبق دستور پزشک از ترمیم کننده استفاده کرده اید و باز هم این مشکل را دارید، پیشنهاد می کنیم با پزشک مشورت کنید.

    1. سلام وقت بخیر
      برای رفع تیرگی قوزک پا پیشنهاد می شود از دستگاه Face up استفاده کنید.

    1. سلام وقت بخیر
      دائمی نیست و با ترمیم کننده ای که پزشک بهتون معرفی میکنن، رفع خواهد شد.

  2. سلام من یکبار لیزر کردم، الان یه قسمت هایی از روی گونه هام هنوز جای لیزر باقی مونده حدود ۱۸روز گذشته،به نظرتون طبیعیه؟ چیکار کنم اثرش از بین بره؟

    1. سلام وقت بخیر
      بعد از انجام لیزر co2 باید روی ناحیه تحت درمان پماد ترمیم کننده استفاده کنید. (مدت زمان استفاده به نظر پزشک بستگی دارد). اگر که حین مشاوره به شما گفته شده که به یک جلسه نیاز دارید، دوباره مشاوره ای با پزشک انجام دهید تا مشکل برطرف شود. اگر که جلسات بیشتری نیاز هست، در این رابطه نگران نباشید.

    1. سلام وقت بخیر

      باید پزشک خودتون بررسی کنند تا بهترین راه حل رو بهتون پیشنهاد بدهند.

    1. سلام وقت بخیر

      روش های مختلفی مثل لیزر کیوسوئیچ، میکرونیدلینگ و…. برای رفع جای جوش و تیرگی وجود دارد برای انتخاب بهترین روش باید تشریف بیاریید کلینیک تا با نظر پزشک بهترین روش را انتخاب نمایید.

    1. سلام وقت بخیر
      بله لیزر برای درمان ترک های پوستی جوابگو هست ولی ۱۰۰درصد اونهارو از بین نمیبره اما مقدار زیادی از ترک هارو کاهش میده.

  3. با سلام و خسته نباشید خدمت شما و همکاران گرامی
    من تو صورتم لکه پوستی مربوط به بیماری آنژیو فیبروم دارم میخواستم بدونم هزینه این عمل با این لیزر چقدر تموم میشه

    1. سلام وقت به خیر
      با تشکر،جهت ویزیت تخصصی و اطلاعات بیشتر لطفا از طریق شماره 45856 با ما در ارتباط باشید.

دکمه بازگشت به بالا