منابع اصلی ویتامین D

سلامتی وتندرستی
4.7
(7)

در روزهای اخیر شاهد کمبود شدید ویتامین D در اکثر آزمایش های خون هستیم. به طوریکه همواره یکی از گزینه های ستاره دار عدد مقدار ویتامین D موجود در خون می باشد.

منابع اصلی ویتامین D

نقش ویتامین D

ویتامین D یک ویتامین مهم محلول در چربی است که برای حفظ کلسیم در بدن به کار می رود. وجود کلسیم در بدن لازم است و در عملکرد عضلات، استخوان سازی و فرآیندهای سلولی نقش دارد. در نتیجه نبود ویتامین D کارکرد کلسیم را مختل می کند. ویتامین D نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن ایفا می کند و در جلوگیری از پوکی استخوان، سرطان، افسردگی، دیابت و چاقی به بدن کمک می کند.

منابع ویتامین D

خبر خوب این است که مواد غذایی خوشمزه ای حاوی ویتامین D هستند که می توان مصرف آن ها را در برنامه غذایی افزایش داد. از آنجایی که این منابع زیاد نیستند بهتر است آن ها را بشناسیم تا از منابع مهم ویتامین D غافل نباشیم. منابع اصلی ویتامین D عبارتند از: کبد حیوانات (جگر گوسفند)، روغن ماهی (تن ماهی) و زرده تخم مرغ. می توان به صورت دوره ای از قرص های مکمل نیز استفاده کرد اما باید در کنار مصرف این مواد غذایی باشد.

  • کبد حیوانات: جگر مرغ، گوسفند و گوساله علاوه بر داشتن ویتامین D حاوی ویتامین های دیگری از قبیل A، B12 و E می باشد. جگر خواص ضد سرطانی دارد و کم خونی را درمان می کند.
  • ماهی سالمون: تمامی ماهی ها منبع جذب ویتامین D هستند اما میزان این ویتامین در ماهی سالمون از همه بیشتر است. چربی بالای ماهی سالمون سرشار از امگا3 می باشد که باعث شادابی و سلامت پوست و مو می شود.
  • قارچ: قارچ سرشار از ویتامین D می باشد. سلنیوم موجود در قارچ بهترین ماده برای بهبود کیفیت پوست، مو و ناخن ها است. مصرف قارچ کم خونی را درمان می کند. اما در مصرف آن نباید زیاده روی کنید.
  • زرده تخم مرغ: زرده تخم مرغ علاوه بر داشتن انواع مختلف ویتامین ها دارای مواد معدنی مورد نیاز بدن نیز می باشد. زرده تخم مرغ به رشد و شادابی موها و رطوبت رسانی به پوست کمک می کند.

یکی از آسان ترین راه ها برای دریافت مقدار کافی از این ویتامین بیرون رفتن روزانه و در معرض نور آفتاب قرار گرفتن است. نور خورشید به بدن اجازه می دهد ویتامین D را به طور طبیعی تولید کند. برای داشتن یک برنامه هدفمند سعی کنید 2 یا 3 بار در هفته بدون استفاده از کرم ضد آفتاب به مدت 15 دقیقه زیر نور مستقیم آفتاب بایستید. حواستان باشد بیشتر از این زمان در معرض نور آفتاب قرار نگیرید زیرا به پوست خود بدترین آسیب ها را وارد می کنید.

علائم کمبود ویتامین D به چه صورت است؟

تیره شدن پوست، افزایش سن، احساس خستگی مفرط، ریزش مو، داشتن اضافه وزن، فعالیت کم و زیاد ماندن در خانه یا محیط بسته از علائم حتمی کمبود ویتامین D می باشد. اما پزشک و خود فرد نمی توانند به ظاهر کمبود این ویتامین را تصدیق کنند و میزان کمبود ویتامین D با آزمایش خون مشخص می گردد.

اگر ویتامین D در بدن زیاد شود چه اتفاقی می افتد؟

عوارض جانبی که زیاد بودن ویتامین D در بدن ایجاد می کند باعث زیاد شدن میزان کلسیم در خون می شود. در نهایت منجر به حالت تهوع، استفراغ و کم اشتهایی می گردد. مصرف زیاد ویتامین D اغلب منجر به بیماری های کلیوی می شود.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

با انتخاب ستاره ها به مطلب امتیاز دهید!

میانگین رضایت کاربران 4.7 / 5. تعداد رای: 7

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید!

دکمه بازگشت به بالا