مواد غذایی ملانین ساز – افزایش سطح ملانین بدن به طور طبیعی

پوست و زیبایی
4.5
(322)

در این مقاله به بررسی مواد غذایی ملانین ساز و نحوه افزایش سطح ملانین بدن به طور طبیعی خواهیم پرداخت.

کاربرد ملانین در بدن

ملانین یک ماده رنگ دهنده به پوست، مو و چشم می باشد و هرچه مقدار آن بیشتر باشد رنگ تیره تری ایجاد می کند. این ماده در بدن انسان و حیوانات تولید می شود. تحقیقات نشان داده که ملانین از پوست در برابر اشعه UV محافظت می کند در نتیجه با افزایش ملانین احتمال سرطان پوست کاهش می یابد. ایجاد تغییرات در مقدار ملانین پوست مشکلات متعددی مانند بیماری ویتیلیگو (برس) را به همراه دارد.

مواد غذایی ملانین ساز

تمامی افراد با هر رنگ پوست و مو می توانند برای افزایش ملانین و کاهش خطر سرطان تلاش کنند. مصرف برخی از مواد مغذی به تولید ملانین کمک می کند و به طور کلی سلامت پوست را افزایش می دهند. در ادامه مواد غذایی ملانین ساز را معرفی می کنیم.

مواد غذایی ملانین ساز

آنتی اکسیدان ها:

آنتی اکسیدان ها قوی ترین مواد غذایی ملانین سازهستند. همچنین ریزمغذی هایی که از گیاهان دریافت می کنیم به عنوان بهترین آنتی اکسیدان شناخته می شوند و در افزایش ملانین تاثیر دارند. گیاهان دارای آنتی اکسیدان شامل هویج، لیمو، گوجه، کلم بروکلی، توت فرنگی، سیب، پیاز، فلفل دلمه ای، کاهو، چای سبز و … می شود. خوردن غذاهای حاوی این مواد به همراه مصرف مواد معدنی و ویتامین ها سطح ملانین پوست را برای جلوگیری کامل از سرطان پوست بالا می برد.

ویتامین A:

این ویتامین برای داشتن پوستی سالم بسیار مهم است. ویتامین A از طریق غذاهایی که میخوریم تامین می شود. سبزیجاتی که دارای بتاکاروتن هستند ویتامین A دارند. از آنجایی که ویتامین A به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند منابع غذایی آن ها مشابه یکدیگر است. این مواد شامل هویج، اسفناج، کلم بروکلی، فلفل دلمه ای، کدو، زردآلو، ذرت، کاسنی، رازیانه، آویشن و … می شوند. از بین این گیاهان می توانید موارد مشترک را انتخاب کنید تا تمامی الزامات بدن برای افزایش ملانین مهیا شود. حتی اگر در مواردی تغذیه این مواد موجب افزایش  ملانین نشود حتما سلامت پوست و کیفیت آن را بهبود می بخشد.

توصیه در مورد مصرف ویتامین A

ویتامین A یک ویتامین محلول در چربی است بنابراین در بدن نیز تولید می شود و نباید بیش از حد آن را وارد بدن کنیم. میزان ویتامین A مورد نیاز برای بدن خانم ها روزانه 700 میلی گرم و آقایان 900 میلی گرم می باشد. کودکان به ویتامین A کمتری نیاز دارند. خانم های باردار نباید از این مقدار بیشتر مصرف کنند زیرا برای جنین خطرناک خواهد بود.

ویتامین E:

همانند ویتامین A، ویتامین E نیز یک آنتی اکسیدان است. ویتامین E بیشتر از اینکه در افزایش ملانین تاثیر داشته باشد از پوست در برابر نور آفتاب و اشعه فرابنفش محافظت می کند. این ویتامین در کلم بروکلی، اسفناج، روغن های خوراکی، غلات و آجیل یافت می شود.

ویتامین C:

این ویتامین پوست را برای تولید ملانین بیشتر تحریک می کند. گیاهان حاوی فلفل، لیمو، گوجه، اسفناج، سیب زمینی، کیوی، سیر و … سرشار از ویتامین C هستند.

مواد غذایی ملانین ساز

تعادل در استفاده از مواد غذایی ملانین ساز

میزان هر ماده ای در بدن باید در حد تعادل قرار داشته باشد. افزایش بیش از حد ملانین نیز ممکن است خطرناک باشد. برای افرادی که مبتلا به آلبینیسم یا زالی هستند مصرف بیشتر این مواد فایده دارد. به مرور زمان بدن ملانین بیشتری تولید می کند و می تواند شدت زالی را کاهش دهد.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

با انتخاب ستاره ها به مطلب امتیاز دهید!

میانگین رضایت کاربران 4.5 / 5. تعداد رای: 322

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 پرسش و پاسخ

    1. سلام وقت بخیر
      ممکن است که رژیم غذایی سالم و ملانین ساز در عدم گسترش پی سی در بدن نقش داشته باشد اما اولویت با نظر پزشک است.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا