نور درمانی چیست و چگونه انجام می شود؟

4.3

خلاصه مطالب در زمینه نور درمانی

» نور درمانی LED چگونه انجام می شود؟

» مزایای روش نور درمانی

» انواع طیف نوری

» عوارض روش نور درمانی

نور درمانی

نور درمانی LED چگونه انجام می شود؟

تابش نور LED یک روش درمانی برای پوست است که از طول موج های مختلف استفاده می شود. تحقیقات نشان داده که طول موج های مختلف نور مانند نور قرمز و آبی در بهبود زخم ها تاثیرگذار است. قبل از وارد شدن این روش به لیست خدمات درمانی و زیبایی پوست، افراد نیروی دریایی امریکا در آغاز دهه 1990 برای تسریع روند بهبود زخم ها و عضلات آسیب دیده از نور درمانی بهره می بردند. امروزه بسیاری از متخصصان زیبایی برای جوانسازی پوست و پیشگیری از بروز علائم پیری از نور درمانی استفاده می کنند. همچنین برای درمان آکنه نیز کاربرد دارد. نور قرمز برای جوانسازی و نور آبی برای بهبود آکنه ها به کار می رود. این روش برای انواع تایپ پوستی مناسب می باشد. نور درمانی مانند دیگر روش های درمانی نیازمند چند جلسه در یک دوره منظم است. مدت زمان هر جلسه تقریبا 20 تا 40 دقیقه طول می کشد و باید ماهی یکبار انجام شود. دستگاه های LED خانگی نیز در بازار موجود هستند اما نتایج آن به دلیل فرکانس پایین امواج نور چشمگیر نیست.

مزایای روش نور درمانی

• درمان آکنه.
  • کاهش التهابات پوستی.
  • جوانسازی و بهبود چین و چروک ها.
  • رفع لک هایی که با افزایش سن بر روی پوست ظاهر می شوند.
  • تحریک پوست برای افزایش کلاژن سازی.
  • بهبود اثر سوختگی.

انواع طیف نوری

نور قرمز

نور قرمز یا مادون قرمز برای معالجه اپیدرم (لایه خارجی پوست) بسیار مناسب است. هنگامی که نور به سطح اپیدرم تابانده می شود توسط پوست جذب می گردد و سپس پروتئین های کلاژن را تحریک می کند. کیفیت بافت پوست به میزان کلاژن تولید شده بستگی دارد. هرچه کلاژن بیشتر پوست صاف و نرم تر است. نور قرمز گردش خون زیر پوست را فعال می کند و در نهایت موجب کاهش التهابات پوستی و درخشش و شادابی آن می شود.

نور آبی

نور آبی غدد چربی را مورد هدف قرار می دهد. فعال بودن غدد چربی برای چرب شدن پوست و مو لازم هستند. کسانی که خشکی پوست آزارشان می دهد از نور آبی برای درمان آن استفاده کنند. اما افرادی که پوست چرب دارند نور آبی ممکن است منجر به فعال شدن آکنه ها شود. باید توجه داشته باشید که این روش توسط پزشک متخصص انجام شود تا مشکلات دیگری را به دنبال نداشته باشد. نور آبی برای از بین بردن باکتری های به وجود آورنده جوش کاربرد دارد.

گاهی هردوی این نورها باهم استفاده می شوند. می توان نورها را تنها بر ناحیه مورد نظر و یا بر تمامی سطح پوست تاباند. نور درمانی برای تمامی نواحی بدن قابل استفاده است اما در مراکز درمانی بیشتر برای صورت به کار می رود. زیرا پوست صورت و گردن بیشتر از پوست بدن تحت آسیب های محیطی قرار می گیرد.

نور درمانی برای چه افرادی توصیه نمی شود؟

نور درمانی برای افرادی که از قرص راکوتان و مشتقات آن جهت درمان آکنه استفاده می کنند توصیه نمی شود. زیرا ممکن است فرد دچار عوارض جانبی مانند قرمزی و التهاب پوست گردد. در صورت ابتلا به دیگر اختلالات پوستی قبل از انجام کار به پزشک خود اطلاع دهید.

عوارض روش نور درمانی

از آنجایی که نور LED اشعه فرابنفش ندارد در طولانی مدت آسیبی به پوست نمی رساند. نور درمانی درد ندارد. مصرف برخی داروها مانند ویتامین A حساسیت پوست به نور را افزایش می دهد و نباید در زمان مصرف این ویتامین انجام شود.