نکات مهم در مورد پاک کردن تاتو با لیزر

خدمات زیبایی و جوان سازی
4.7
(59)

ممکن است پس از گذشت زمان از زدن تاتو پشیمان شوید، در این مواقع چه کارهایی می‌توان انجام داد؟روش‌های مختلفی برای پاک کردن تاتو از بدن وجود دارد که یکی از آن‌ها لیزر است. دستگاه‌های لیزر با تنوع بالا در جهان وجود دارد که برای پاک کردن خالکوبی طراحی شده‌اند. در ادامه مطالب در مورد پاک کردن تاتو با لیزر و مزایای آن‌ می پردازیم پس برای راهنمای بیشتر در مورد انواع دستگاه‌های لیزر پاک کننده تاتو تا پایان مقاله با ما همراه شوید.

چرا پاک کردن خالکوبی سخت است؟

رنگ هایی که در تاتو استفاده می شود با ساختار سخت فیبری به لایه ی درم پوست نفوذ کرده و در آن مستقر می شوند. لذا پاک کردن این رنگ ها بدون تاثیر در بافت اطراف آن امکان پذیر نیست.

پاک کردن تاتو با لیزر چگونه است؟

اگر روش درمانی IPL را برای مشکلات پوست و موی خود انجام داده‌اید، با پاک کردن تاتو با لیزر آشنایی بیشتری دارید. دستگاه لیزر پاک کردن تاتو، شلیک کوتاه نور در طول موج‌های مختلف تولید می‌کند. هنگامی که این امواج نور به سمت خالکوبی هدایت می‌شوند، به پوست نفوذ کرده و توسط جوهر جذب می‎‌شوند. امواج نور لیزر جوهر را به ذرات کوچک‌تری تجزیه می‌کند که به تدریج توسط بدن و سیستم ایمنی حذف می‌شوند. این روند به صورت تدریجی انجام می‌شود.

پاک کردن تاتو با لیزر

نحوه پاک کردن تاتو با لیزر کیوسوییچ

تکنیک کیوسوییچ (q) ایجاد پالس‌های لیزری با مدت کوتاه (از چند نانو ثانیه تا چند ده نانو ثانیه) و پر قدرت (از چند مگاوات تاچند صد مگاوات) را میسر می‌سازد. به وجود آمدن پالس های لیزری با استفاده از سوییچ کردن پی در پی ایجاد می شود که دسته ای از پرتوهای تکفام را به سمت نقطه ی مورد نظر یکدست کرده و بصورت نوسانی پالس های ایجاد شده را به آن نقطه می فرستد.

با این روش می توان لیزر های با شدت خیلی بیشتری تولید کرد. در واقع با پمپاژ پی در پی انرژی هر تپ لیزری از قبل بیشتر خواهد شد و می توان به انرژی نهایی رسید. دو نوع سوییچ کردن با این روش وجود دارد، اگر سویچ کردن سریع انجام شود یک خروجی لیزر خیلی قوی خواهیم داشت. (یک تک پالس بسیار قوی) و اگر سوییچ کردن آهسته انجام گیرد خروجی دارای چند پالس با قدرت کمتر خواهد بود.

طول موج

دو نوع طول موج پالس های تولید شده توسط این دستگاه: 1064nm , 532nm مربوط به رنگ آبی تیره و سیاه می باشد. این دستگاه علاوه بر عملکرد فوق العاده در پاک کردن و از بین بردن تاتو های تیره در از بین بردن لک های پوستی، تیرگی های موضعی و جای سوختگی ها و زخم هم بسیار موثر می باشد.

نحوه عملکرد لیزر کیوسوییچ در پاک کردن تاتو

عملکرد آن به این گونه است که پالس ایجاد شده وارد پوست شده و در عمق های مختلف پوست رنگدانه ها را حل می کند. به عبارت دیگر با ذرات رنگی واکنش می دهد و در نهایت باعث نابودی بافت رنگی در لایه ی درم پوست می شود. این ذرات ریز شده نهایتا جذب بدن می شود. ممکن است مقداری از ذرات رنگی در عمق درم باقی بماند ولی با این روش لایه ی سطحی اپیدرم که قابل مشاهده است کاملا از بین رفته و بی رنگ می شود. در برخی موارد تاتو که عمق لایه های رنگی زیاد باشد یا در تتو های خیلی قدیمی از بین بردن کامل تاتو با مشکل مواجه می شود.

مزیت پاک کردن تاتو با لیزر کیوسوییچ

این دستگاه علاوه بر از بین بردن بافت رنگی، پوست را برای کلاژن سازی تحریک کرده و برای از میان بردن قرمزی و کاهش التهاب و از بین بردن منافذ باز موثر است. بیماران دارای آکنه از عملکرد این دستگاه بسیار راضی هستند.

تعداد جلسات

اغلب به چندین جلسه لیزر برای پاک کردن تاتو نیاز است به خصوص زمانی که خالکوبی بزرگ باشد و سطح بیشتری از پوست را گرفته باشد. گرچه رنگ جوهر نیز نقش مهمی در روند حذف تاتو دارد. بسته به اینکه تاتو چقدر قدیمی است یا از چه موادی استفاده شده است، تعداد جلسات متفاوت خواهد بود.

استفاده از طول موج های مختلف

برای رنگ‌های مختلف تاتو طول موج‌های مختلفی نیاز است زیرا میزان جذب نور بر اساس رنگ جوهر متفاوت است. مرکب‌های زرد، سبز و آبی معمولاً سخت پاک می‌شوند در حالیکه رنگ سیاه و قرمز ساده‌تر پاک می‌شوند.  هر چه طرح خالکوبی بزرگ‌تر، رنگارنگ‌تر و پیچیده‌تر باشد برای پاک کردن آن به تعداد جلسات بیشتری نیاز است. دستگاه‌های قدیمی حذف خالکوبی با لیزر و جراحی به پوست آسیب می‌رسانند، اما پاک کردن تاتو با لیزر ایمن‌تر است و کمتر احتمال دارد که آسیب دائمی روی پوست بگذارند. دستگاه های جدیدتر توانایی بیشتری در از بین بردن کامل رنگ تتو دارند. دستگاه Helios III  جدیدترین دستگاه Q Switch در حال حاضر می باشد.

بیش از 20 سال است که از لیزر برای پاک کردن خالکوبی یاتاتو استفاده می شود و از 10 سال پیش از لیزر کیوسوییچ  برای این منظور استفاده می گردد. طول موج لیزر استفاده شده در لیزر بنا به رنگ استفاده شده در تاتو متغیر است.

پاک کردن تاتو با لیزر

راه های جایگزین لیزر

راه های دیگر جایگزین لیزر برای حذف این رنگ ها استفاده از جراحی و برداشتن لایه پوست رنگ شده یا استفاده از نمک های دریایی، ترکیبات شیمیای یا آلی برای از بین بردن لایه ی رنگی پوست می باشد، که آسیب های خیلی جدی و عوارض جبران ناپذیری خواهد داشت.

مراقبت قبل از پاک کردن تاتو با لیزر

مواردی که باید پیش از شروع لیزر با مراجعه کننده چک شود از قبیل سن، علت تاتو، بیماری های خاص است و ممکن است نیاز به رژیم غذایی خاصی باشد که توسط پزشک به بیمار توصیه می شود. به این علت که قبلا گفته شد تاتو های حرفه ای و قدیمی نیاز به تلاش بیشتری نسبت به تاتو های آماتوری ساده برای از بین بردن در پوست دارند.

مراقبت بعد از پاک کردن تاتو با لیزر

بلافاصله بعد از پاک کردن خالکوبی با لیزر، روی آن پماد مخصوص مالیده شده و روی آن پوشانده می‌شود و این ناحیه باید تمیز نگه داشته شود. تا 48 ساعت پس از لیزر نباید از دارو و یا مواردی که پوست را به اشعه تحریک می کند مانند هیدروکینون و لایه بردارها و .. استفاده کرد.

به تمامی توصیه‌هایی که بعد از جلسه‌ی لیزر، به شما می‌شود به طور کامل عمل کنید.

  • مراجعه کننده می‌تواند روز بعد دوش بگیرد اما به هیچ عنوان نباید روی تاتوی خود را لیف بکشد.
  • در صورت بروز زخم سطحی در ناحیه ی لیزر معمولا پس از 4 تا 5 روز از بین می رود. این زخم ها نباید تحت هیچ شرایطی کنده شود زیرا ممکن است باعث بوجود آمدن لک دائمی شود
  • برای حداقل 6 هفته، ناحیه لیزر شده را باید از قرارگیری در معرض نور آفتاب و نور‌های شدید (مانند نور مخصوص برنزه کردن پوست) حفظ کرد و از ضد آفتاب های با اس پی اف بالای 30 استفاده کرد.

برخی از عوارض یا مضرات استفاده از لیزر:

  • ممکن است در اثر استفاده از این لیزر ایجاد لک های سفید خونریزی های بسیار خفیف و جذب هموگولوبین است، این اثرات بین هفت تا ده روز ادامه داشته و از بین می روند.
  • شایعترین عوارض جانبی مزمن درمان لیزر، هیپوپیگمانتاسیون (تیرگی) است. این خطر در افراد مبتلا به تیرگی پوست تحت درمان با لیزرهای QSR یا اکسانریت 4 است و در هر بیمار با توجه به تعداد جلسات درمان افزایش می یابد.
  • در برخی موارد که در مواد تاتو فلزاتی نظیر آهن بکار برده شده باشد ممکن است با لیزر واکنش داده و زنگ بافت تیره تر شود. برای جلوگیری از این عارضه باید علاوه بر تعیین نوع تاتو در نقطه بسیار کوچکی از ناحیه تست انجام گیرد.
  • به طور کلی برای به حد اقل رساندن عوارض جانبی بایست حداقل چهار هفته فاصله بین جلسات لیزر در نظر گرفته شود. از آنتی سپتیک موضعی نیز می توان برای جلوگیری از عفونت استفاده کرد.
پاک کردن تاتو با لیزر

در صورتی که پاک کردن تاتو با لیزر امکان پذیر نباشد

درصورتی که لیزر قادر به پاک کردن این نوع تاتو نباشد باید از روش جراحی برای حذف ناحیه ی مورد نظر استفاده کرد. در برخی از موارد به علت نازکی پوست یا میزان شدت لیزر با توجه به طول موج لیزر ممکن است تولید تاول در سطح پوست شود، که برای جلوگیری از آن می توان از خنک کننده ها استفاده کرد.

عکس العمل های آلرژیک

تاتو حاوی فلزات نمکی – جیوه (قرمز)، کادمیوم (زرد)، کروم (سبز) یا کبالت (آبی) – ممکن است به یک واکنش پوستی آلرژیک یا عکس آلرژی زده شود. واکنش آلرژیک موضعی قبل از آن ممکن است با درمان لیزیک تشدید شود ، که باعث ایجاد التهاب یا واکنش آلرژیک سیستمیک می شود. خال کوبی باید با کورتیکواستروئیدها درمان شود و یک متخصص آلرژی مشورت شود. بعضی از ارائه دهندگان توصیه می کنند که افراد از لیزر درمانی اجتناب نکنند. واکنش های آلرژیک همچنین می توانند با کورتیکواستروئیدهای موضعی یا اینترلویزیون درمان شوند.

مرکز مناسب پاک کردن تاتو با لیزر

حالا که با روش پاک کردن تاتو با لیزر آشنا شدید وقت آن رسیده است که یک مرکز تخصصی پوست معتبر برای پاک کردن تاتو پیدا کنید. در کلینیک آتریسا حذف انواع تاتو با هر رنگی به وسیله دستگاه هلیوس 3 (Helios III) با فناوری کیوسوییچ  انجام می‌شود. شما تجربه پاک کردن تاتو با کدام دستگاه لیزر را داشته‌اید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

با انتخاب ستاره ها به مطلب امتیاز دهید!

میانگین رضایت کاربران 4.7 / 5. تعداد رای: 59

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

24 پرسش و پاسخ

  1. سلام ، من 3 سال پیش ابروهام و فیبروز کردم بعد از گذشت چند سال تتو هایی که بیرون کادر ابرو بود باقی مانده و بقیه خودش پاک شده، برای پاک کردن الباقی تتو متاسفانه به مراکزی که خودشون تتو انجام میدن رفتم و با یک جلسه رنگ تتو کمرنگتر شده ولی تتو پخش شده مراجعه کردم بهشون که گفتن رنگ به سطح پوست اومده و باید چند بار دیگه انجام بدم ولی به خاطر اینکه ممکنه پوستم آسیب ببینه این کارو انجام ندادم الان می تونم از لیزر استفاده کنم برای پاک کردن ؟

    1. سلام وقت بخیر
      رفع تتو با دستگاه کیوسوئیچ انجام می شود و به چندین جلسه (تعداد جلسات با نظر پزشک) نیاز دارد و با یک جلسه برطرف نخواهد شد. شما ابتدا باید با پزشک مشاوره حضوری انجام دهید تا از نبود مشکل مطمئن شوید و بعد از تایید، آن را انجام دهید.

  2. سلام من یه جلسه رفتم برای لیزر بادستگاه کیوسوئیچ احساس میکنم هم تاتو ک زده بودم کم رنگ شده هم نازکتر ی چندجاشم کلا رفته تاتورو تقریبا۱هفت بود زده بودم ترمیمم نرفت بودم سه چهارجلسه ام باید برم تاکاملا پاک بشه چون دکتر گفت ۱ماه دیگه بیا وتاتو پاک میشه

      1. سلام وقت بخیر
        قبل از لیزر از پماد بی حسی استفاده میشه و هیچ دردی رو احساس نمی کنید.

  3. سلام
    من خالکوبی سیاه داشتم 5 جلسه لیزر با دستگاه هلیوس 3 کندلا رفتم و کامل پاک شد.اصلا جاش هم نمونده.اصلا فکر نمیکردم پاک شه.خداروشکر راضیم و کامل خالکوبیم پاک شده.هم سیاه بود هم بزرگ بود کلا استرس بود برام که حل شد
    ممنونم که توضیحات کامل گذاشتید و استفاده کردم

  4. سلام وقت بخیر هزینه و تعداد جلسات لیزر با پزشک می باشد ،، چون اول باید معاینه کنن و بر اساس عمق ، اندازه ، رنگ ، مشاوره میدن

  5. سلام خسته نباشید ببخشید من دو جلسه واسه پاک کردن تتو با دستگاه کیوسوئیچ رفتم بعدشعرضم ب حضورتون برای استخدام جایی میخام ک دارم پاک میکنم خاستم بپرسم رده چ تتو هم بعد از تموم جلسات میمونه یا نه؟

    1. سلام ممنونم بعد از اتمام جلساتتان هاله محوی از تاتو باقی خواهد ماند. جای تاتو هیچ وقت 100% از بین نمی رود.

    1. سلام وقت بخیر
      شعبه پونک:
      بزرگراه اشرفی اصفهانی، بالاتر از پل همت، نبش خیابان اسلامیان (گلستان شرقی)، ساختمان قصر، پلاک 283 طبقه 2 واحد 5
      شعبه امیرکبیر:
      شهرک گلستان، بلوار امیرکبیر، بین خیابان کاج و هاشم زاده، پلاک 195

    2. سلام وقت بخیر
      شعبه پونک: بزرگراه اشرفی اصفهانی، بالاتر از پل همت، نبش خیابان اسلامیان (گلستان شرقی)، ساختمان قصر، پلاک 283 طبقه 2 واحد 5
      شعبه امیرکبیر: شهرک گلستان، بلوار امیرکبیر، بین خیابان کاج و هاشم زاده، پلاک 195

  6. سلام وقت بخیر
    آیا تاتو امکان داره با لیزر پاک نشه؟ یا بعد از لیزر لکه هایی دائمی جای تاتو به وجود بیاد و مشخص باشه که قبلا جای تاتو بوده

    1. سلام وقت بخیر

      رفع تاتو با لیزر در بدترین حالت این هست که کمرنگ میشه و لیزر حتما تاثیر گذار خواهد بود.

        1. سلام وقت بخیر
          خیر
          در صورت بروز هر مشکل بعد انجام لیزر رفع تتو، ممکنه توصیه کرده باشن که از پماد زینک استفاده کنین.

    1. سلام وقت بخیر
      هزینه و تعداد جلسات لیزر کیوسوییچ با نظر پزشک است چون اول باید معاینه و بررسی کنن براساس میزان عمق و رنگ و اندازه تتو بهتون مشاوره میدن و هزینه و تعداد جلسات رو براتون مشخص میکنن.

دکمه بازگشت به بالا