بیماری پسوریازیس (بیماری صدف) چیست – انواع پسوریازیس

4.6

خلاصه مطالب در زمینه بیماری پسوریازیس(بیماری صدف) :

» بیماری پسوریازیس چیست؟

» انواع بیماری صدف

» علائم پسوریازیس

بیماری پسوریازیس» بیماری پسوریازیس چیست؟

بیماری صدف  یک بیماری خود ایمنی مزمن است که باعث رشد سریع سلول های پوستی می شود. این رشد سلولی باعث پوسته پوسته شدن سطح پوست می گردد. در این شرایط التهاب و قرمزی بسیار رایج است. پسوریاتیک معمولی به رنگ سفید و نقره ای است و در لکه های ضخیم و قرمز ظاهر می شود. بعضی اوقات این لکه ها ترک برمی دارند و خون ریزی می کنند.

در حقیقت بیماری صدف در نتیجه فرآیند تولید سریع پوست به وجود می آید. در حالت طبیعی این سلول ها در اعماق پوست رشد می کنند و به آرامی خود را به سطح پوست می رسانند. چرخه زندگی یک سلول پوستی در حدود یک ماه می باشد. افرادی که مبتلا به این عارضه هستند سلول های سطح پوست زمانی برای از بین رفتن ندارند و چرخه تولید و به سطح رسیدن در طی چند روز اتفاق می افتد.

بیماری پسوریازیس» پسوریازیس بیشتر در کدام نواحی بدن به وجود می آید؟

لکه های پسوریاتیک اکثرا بر روی مفاصل آرنج و زانو شکل می گیرند. اما ممکن است در نقاط مختلف بدن مانند دست ها، پا، گردن، پوست سر و صورت نیز ظاهر شوند. انواع نادری از این عارضه بر ناخن ها، دهان و ناحیه اطراف دستگاه تناسلی گسترش می یابد.

این بیماری با دیگر بیماری ها مثل دیابت نوع 2، بیماری التهابی روده، بیماری قلبی، اضطراب و افسردگی همراه است.

» انواع پسوریازیس

پسوریازیس پلاک شایع ترین نوع این عارضه می باشد. این عارضه پلاک لکه های قرمز و ملتهبی بر روی پوست سر، زانو و آرنج ایجاد می کند. این لکه ها با پوسته های سفید یا نقره ای پوشانده می شوند.

پسوریازیس گوتات در سنین کودکی رایج است. این نوع عارضه به شکل لکه های کوچک صورتی رنگ در نواحی تنه، بازوها و پاها نمایان می شوند و به ندرت مانند نوع پلاک ضخیم و گسترده می گردد.

پسوریازیس استخوانی بیشتر در بزرگسالان مشاهده می شود و باعث بروز تاول های سفید و پر از چرک می گردد. بیماری صدف در مناطق کوچکی تشکیل می شوند اما امکان گسترش دارند.

پسوریازیس معکوس ظاهر پوست را ملتهب، قرمز و براق می کند. لک های این نوع عارضه در نواحی زیربغل، سینه ها، کشاله ران و پوست اطراف ناحیه تناسلی ایجاد می شود.

پسوریازیس اریترودرم یک نوع شدید و بسیار نادر از بیماری صدف است که این حالت به طور کامل پوست بدن را می پوشاند. ظاهر پوست مانند سوختگی ناشی از آفتاب می شود. فرد مبتلا به این نوع بیماری دچار تب شدید و بیماری های دیگر نیز می گردد. در حقیقت نوع خطرناک این بیماری پوستی می باشد و فورا باید به پزشک متخصص مراجعه کرد.

» علائم پسوریازیس

علائم این عارضه در افراد مختلف متفاوت است و به نوع آن بستگی دارد. اما علائم زیر تقریبا در تمامی انواع آن مشترک است:

• پوست خشک و ترک خورده
  • درد در اطراف لکه ها