جلوگیری از تماس دست‏ ها با صورت برای پیشگیری از کرونا

سلامتی وتندرستی
0
(0)

جلوگیری از تماس دست‏ ها با صورت یکی از راه های مهم پیشگیری از کرونا می باشد، زیرا تحقیقات نشان داده است که هر فرد در طول یک ساعت احتمالا 16 بار صورت خود را لمس می کند و با آن تماس دارد.

تماس دست ها با صورت خطر ابتلا به ویروس کرونا را چندین برابر افزایش می دهد. چگونه می توان در شرایط گسترش شیوع ویروس کرونا این واکنش ناخودآگاه را کنترل کرد؟ در این مقاله به بررسی آن خواهیم پرداخت.

پیشگیری از کرونا با جلوگیری از تماس دست‏ ها با صورت

تماس دست ها با صورت خطر ابتلا به ویروس های مختلف مانند سرما خوردگی، آنفلوآنزا و کرونا را چندین برابر افزایش می دهد. چشم و دهان نواحی ورود ویروس به داخل بدن هستند. اغلب در طول روز تعداد دفعات زیادی صورت خود را لمس می کنیم و این در حالی است که امکان آلوده بودن دست ها ما بین هر شستشوی بسیار زیاد است. همه ما در طول روز هزاران بار به دلایل مختلف مانند خاراندن بینی، مالیدن چشمان، پاک کردن دهان و … به صورت خود دست می زنیم.

پیشگیری از کرونا

مزایای پوشیدن دستکش

کارشناسان بررسی کرده اند که پوشیدن دستکش احتمال تماس دست با صورت را کاهش می دهد. چون احساس راحتی با حضور دستکش نداریم. دست ها به علت تماس یا اشیای متفاوت خیلی سریع آلوده می شوند. دستکش ها را طولانی مدت به دست نداشته باشید و آن ها را تعویض نمایید.

ماسک در پیشگیری از کرونا چه تاثیری دارد؟

بیماری کرونا مانند هر عفونت و بیماری تنفسی دیگر از طریق فرد به فرد انتقال گسترده ای دارد. هرگونه قطراتی که از راه تنفسی فرد آلوده وارد محیط شود بیماری را به همراه دارد. ماسک زدن در مناطق عمومی راهی است که تماس دست با بینی و دهان را کاهش می دهد.

شستن دست ها برای پیشگیری از کرونا

با توجه به اینکه شستن دست ها امری مهم برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا است و ما در طول یک ساعت دفعات زیادی از دست ها برای لمس صورت استفاده می کنیم، بهتر است برای خود زمان شست و شوی منظمی مثلا هر یک ساعت در نظر بگیریم. در صورتی که کار خاصی انجام نمی دهید و در حال استراحت یا تماشای تلویزیون هستید هر یک ساعت دست ها را بشویید. شستن دست ها را با رعایت این مراحل انجام دهید:

  • دست ها را با آب خیس کنید.
  • با صابون آن ها را به مدت 20 ثانیه و طبق آموزش های داده شده بشویید.
  • دست ها را آب کشی کنید.
  • قبل از تماس با چیزی حتما دست ها را با دستمال خشک نمایید.

جلوگیری از عادت های ناخودآگاه

محققان با زیر نظر گرفتن افراد مختلف حتی پزشکان در طول ساعت کاری روزانه متوجه شدند که تماس دست با صورت، تکان دادن مرتب پاها و بازی با موی سر یک عادت ناخودآگاه می باشد و در هنگام انجام کار و حواس پرتی بیشتر می شود. در شرایط خطرناک وجود ویروس کرونا باید حواس خود را جمع کنیم و مدام در ذهن برای خود یادآوری کنیم که “نباید به صورتم دست بزنم”. این تکرار باعث می شود تعداد تماس ها کاهش یابد و در مواردی حتی هنگام نزدیک شدن دست به صورت آن را متوقف نمایید، چون جلوگیری از تماس دست‏ها با صورت یکی از راه های مهم پیشگیری از کرونا هست.

پیشگیری از کرونا

از بین بردن عادت های ناخودآگاه

روش های متفاوتی برای از بین بردن عادت های مختلف وجود دارد. معمولا باید برای خود نشانه ای در نظر بگیرید که مشاهده آن یادآور انجام ندادن آن عادت باشد. هنگام انجام کار با دست به دست ها توجه کنید و قبل از ادامه کار بعدی لحظه ای مکث کنید. همین یک مکث کوتاه مانع از تماس دست ها با صورت خواهد شد. محلول یا ژل ضدعفونی کننده را در دیدرس خود بگذارید تا با هربار مشاهده از آن استفاده کنید و آن را به عنوان یک نشانه برای دست نزدن به صورت در نظر بگیرید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

با انتخاب ستاره ها به مطلب امتیاز دهید!

میانگین رضایت کاربران 0 / 5. تعداد رای: 0

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید!

دکمه بازگشت به بالا