پیلینگ تراپی چیست؟ بررسی کامل پیلینگ پوست

خدمات زیبایی و جوان سازی
4.7
(27)

لایه‌برداری و پاکسازی منظم پوست، یکی از مهم‌ترین ارکان مراقبت از این عضو بدن و مکملی برای بهبود اثربخشی درمان‌های پوستی است. حتما تابحال از اثرات مثبت و فواید لایه‌برداری شنیده‌اید. اما پیلینگ تراپی چیست و چه مزایایی برای پوست دارد. در این مقاله با شما از پیلینگ پوست یا همان لایه‌برداری و روش‌های اجرای آن بیشتر صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

لایه‌ برداری صورت یا پیلینگ تراپی چیست؟

همانطور که می‌دانید پوست ما هر چند وقت‌ یک‌بار بازسازی و تجدید می‌شود و لایه بیرونی آن اصطلاحا پیر می‌شود یا می‌میرد. این لایه مرده روی سطح پوست باقی می‌ماند و اثر جانبی باقی ماندن آن‌ها روی سطح پوست، محافظت از سلول‌های جوان‌تر است.

چرخه مرگ‌ومیر و جوانسازی پوست هر ماه یک‌بار تکرار می‌شود. تجمع پوست مرده روی صورت می‌تواند درخشندگی و شفافیت پوست را کاهش دهد و امکان تنفس را از آن بگیرد. به همین دلیل لازم است که به نحوی سلول‌های مرده سطحی را از روی پوست بردارید تا سلول‌های جوان‌تر خودشان را نشان دهند.

استفاده پیلینگ پوست برای برداشتن سلول های مرده

پیلینگ‌تراپی یا لایه‌برداری پوست برای این منظور به کمک شما خواهد آمد. پیلینگ پوست روشی است که در آن با کمک از مواد کراتولیتیک لایه سطحی پوست به‌صورت خفیفی خراش برداشته می‌شود تا سلول‌های مرده خارج شوند.

هدف اصلی پیلینگ‌تراپی بهبود سطح کیفیت پوست و پاکسازی آن است. انجام این روش به‌صورت قابل توجهی سلول‌های مرده لایه بیرونی پوست را خارج می‌کند و اجازه می‌دهد که سلول‌های جوان تولید شده در لایه‌های عمیق‌تر به سطح برسند.

علاوه بر این، پیلینگ‌تراپی روشی کمکی برای تغذیه بهتر پوست است. درواقع اگر پوستتان را به‌صورت اصولی و درست لایه‌برداری کنید، سرم‌ها و تونیک‌های مغذی پوست تاثیر بهتر و عمیق‌تری در پوستتان خواهند داشت و اثرات آن‌ها بهبود خواهد یافت.

انواع پیلینگ تراپی

به‌طور کلی دو نوع پیلینگ تراپی اصلی وجود دارد. لایه‌برداری فیزیکی و لایه‌برداری شیمیایی.

لایه‌برداری شیمیایی

 در لایه‌برداری شیمیایی از اسیدهای طبیعی با غلظت پایین استفاده می‌شود. اسید گلیکولیک، اسید لاکتیک، سالیسیلیک اسید، اسید آزلائیک و اسید ماندلیک از معروف‌ترین مواد مورد استفاده در لایه‌برداری شیمیایی هستند. لایه‌بردارهای شیمایی پیوند بین سلول‌های مرده پوست را حل می‌کنند و اجازه می‌دهند تا پوست مرده از بین برود.

لایه‌برداری فیزیکی

لایه‌بردارهای فیزیکی هم همان اسکراب‌هایی هستند که با ایجاد خراش‌های سطحی و ریز روی پوست، سلول‌های مرده را از روی آن پاک می‌کنند.

کدام بهتر است؟ لایه‌برداری شیمیایی یا فیزیکی؟

جواب به این سوال به شما و نیاز پوستتان بستگی دارد. لایه‌برداری فیزیکی برای استفاده مرتب و روزانه و مراقبت از پوست در منزل، گزینه‌ای عالی است. اما لایه‌برداری شیمیایی در کلینیک‌ها و زیر نظر متخصص پوست انجام می‌شود. این روش بیشتر برای کسانی مناسب است که به مشکلات جدی‌تر پوست مانند هایپرپیگمانتاسیون، اسکار، ملاسما و… مبتلا هستند.

مزایای پیلینگ‌ تراپی چیست؟

شاید با خودتان فکر کنید که شستشو و پاکسازی روزانه برای از بین بردن سلول‌های مرده و تمیز کردن منافذ پوست کافیست. اما باید بگوییم که اشتباه فکر می‌کنید. البته پاکسازی به تمیز شدن سطح پوست از آلودگی و چربی کمک می‌کند، اما لایه‌برداری منافذ عمیق پوست را پاک خواهد کرد. در ادامه با مزایای پیلینگ‌تراپی بیشتر آشنا خواهید شد:

کاربردهای پیلینگ تراپی در یک نگاه

  • لایـه ‏بـرداری.
  • جمع کردن منافذ.
  • از بین بردن جوش‏ های سرسیاه ، بهبود چیـن و چـروک، لـک‏ های پوستی، جای جوش و اسکار.
  • اصلاح تغییرات رنگدانه‏ ای و غیریکنواخت بودن رنگ پوست.

شفاف شدن پوست

پیلینگ‌تراپی به شفاف شدن پوست و درخشان کردن نمای آن کمک می‌کند. لایه‌برداری به سلول‌های جوان اجازه ظهور و بروز می‌دهد و حتی گاهی پوست را به تولید کلاژن تحریک می‌کند. درنتیجه با لایه‌برداری منظم می‌توانید پوستی جوان و درخشان داشته باشید.

آبرسانی پوست

پیلینگ‌تراپی به آبرسانی پوست کمک می‌کند. با لایه‌برداری می‌توانید مطمئن باشید که مرطوب‌کننده‌ها موثرتر عمل می‌کنند. برداشتن سلول‌های مرده و آلودگی‌های سطحی، مسیر مسدود شده را باز می‌کند و جذب مواد مغذی از جمله مرطوب‌کننده‌ها بهینه خواهد شد.

آماده سازی پوست برای آرایش

پیلینگ‌تراپی پوست را برای آرایش آماده می‌کند. زمانی که یک لایه از پوست را برمی‌دارید، ظاهر و بافت آن یکنواخت‌تر خواهد شد و درنتیجه کرم‌ها و مواد آرایشی بهتر روی پوستتان خواهند نشست.

اکسیژن‌رسانی به پوست

با لایه‌برداری به باز شدن منافذ و اکسیژن‌رسانی به پوست کمک خواهید کرد. به این ترتیب پوستتان مجبور نخواهد بود که برای تنفس بیش از اندازه باز شود و درنتیجه منافذ باز پوست تا حد زیادی منقبض و کوچک خواهد شد.

جوانسازی پوست

با پیلینگ تراپی پوست جوان‌تری خواهید داشت. با حذف سلول‌های مرده و کدر روی پوست و تحریک افزایش جریان خون، پوستتان ظاهری جوانتر خواهید داشت. چه چیزی از این بهتر؟

پیلینگ پوست

سایر فواید پیلینگ‌ تراپی

  • پاک‏سازی از اعماق پوست انجام می‏ شود.
  • بلافاصله پس از پیلینگ‌ اثربخشی آن قابل مشاهده است.
  • پیلینگ پوست روشی عالی به جهت شادابی، درخشانی، نرم و صاف شـدن پوسـت می‏ بـاشـد.
  • پیلینگ پوست بسیار مناسب برای پوست ‏های چرب است زیرا غدد چربی پوست را کنترل می‏ کند.

مراقبت ‏های بعد از پیلینگ‌ تراپی:

  • از پمادهای تجویز شده طبق دستور پزشک معالج استفاده کنید.
  • از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و در معرض نور مستقیم آفتاب قرار نگیرید.

پیلینگ‌ تراپی در خانه؛ چطور در خانه پوستتان را لایه‌برداری کنیم؟

امروزه محصولات متعددی برای پیلینگ پوست در منزل تولید و به بازار عرضه شده‌اند. ماسک‌های حاوی مواد لایه‌بردار رقیق و ملایم می‌توانند کمک کنند تا پوستتان را به‌صورت هفتگی تمیز و پاکسازی کنید. ماسک‌های پیلینگ یا اسکراب‌ها هر دو می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند.

استفاده از لایه بردار

کافیست بعد از شستشوی صورتتان، از محصول لایه‌بردار روی پوستتان استفاده کنید. اجازه دهید چند دقیقه روی پوست باقی بماند تا جذب شود و سپس آن را پاک کنید. یادتان باشد که اگر لایه‌بردار خانگی شما حاوی اسیدهای طبیعی است، حتما بعد از استفاده، به‌طور منظم ضدآفتاب بزنید. این مواد می‌توانند پوست شما را دربرابر نور خورشید حساس کنند.

نحوه درست کردن اسکراب

شما حتی می‌توانید در خانه اسکراب درست کنید. اسکراب خانگی می‌تواند از زغال اکتیو، نمک، شکر یا قهوه به همراه ماده‌ای روان‌کننده مانند انواع روغن‌ها، عسل یا عصاره‌های گیاهی تهیه شود. یادتان باشد که ترکیب اسکراب را باتوجه به پوستتان انتخاب کنید.

اگر پوست خشکی دارید، بیشتر از هفته‌ای یک‌بار از لایه‌بردار استفاده نکنید و برای پوست چرب از اسکرابی استفاده کنید که فاقد روغن باشد.

پیلینگ‌ تراپی در کلینیک؛ چه زمانی اقدام کنیم؟

به‌طور کلی هر کسی می‌تواند از پیلینگ‌تراپی در برنامه فیشال خود استفاده کند. نوع ماده مورد استفاده، میزان غلظت ماده و دفعات انجام آن به نوع پوست شما و نیاز آن بستگی دارد. اگر از مشکل خاصی در پوست رنج می‌برید به پزشک مراجعه کنید تا با تشخیص او برنامه درمانی لایه‌برداری برایتان انجام شود.

پیلینگ‌تراپی می‌تواند در درمان جوش‌، لکه‌های باقی‌مانده از جای جوش، چین و چروک‌های سطحی و همچنین ناهمواری رنگدانه پوستی موثر باشد. بنابراین با مراجعه به متخصص پوست و مشخص کردن نوع نیاز آن، درمان پوستی‌تان را پیگیری و درصورت لزوم لایه‌برداری را دنبال کنید.

انتخاب بهترین مرکز پیلینگ‌ تراپی

درنظر داشته باشید که تشخیص و نظر پزشک، نیمی از راه درمان است. شما باید با مراجعه به متخصص پوست با تجربه بهترین درمان را مشخص و برنامه درمانی را پیگیری کنید. به این ترتیب می‌توانید از داشتن پوستی شاداب و باطراوت لذت ببرید. شما می‌توانید برای رزرو نوبت مشاوره با متخصصین پوست ما در کلینیک تخصصی پوست و مو آتریسا، با کارشناسان ما در این مرکز تماس بگیرید و از بهترین برنامه‌های درمانی متناسب با پوستتان بهره ببرید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

با انتخاب ستاره ها به مطلب امتیاز دهید!

میانگین رضایت کاربران 4.7 / 5. تعداد رای: 27

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 پرسش و پاسخ

  1. کسی که بوتاکس کرده باشه و ژل تزریق کرده باشه هم می تونه با این روش پیلینگ انجام بده ؟

    1. سلام وقت بخیر
      بله امکانش هست در صورتی که دو هفته یا بیشتر بین این خدمات فاصله باشد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا