کک و مک چیست؟

پوست و زیبایی
4.4
(20)

کک و مک نقاط قهوه ای کوچک روی پوست هستند. غالباً در مناطقی از پوست که در معرض آفتاب قرار دارند ظاهر می شوند.در اکثر موارد بی ضرر می باشند و مشکل پزشکی برای فرد ایجاد نمی کنند.

خلاصه مطالب در این زمینه:

» کک و مک چیست؟ آیا خطرناک هستند؟

» علت به وجود آمدن کک ومک

» انواع کک ومک

» انواع ملانین

» چه تفاوتی بین کک ومک و لک وجود دارد؟

» چه تفاوتی بین کک ومک و خال وجود دارد؟

» درمان کک ومک

کک و مک چیست؟» کک و مک چیست؟ آیا خطرناک هستند؟

کک و مک نقاط قهوه ای کوچک روی پوست هستند. غالباً در مناطقی از پوست که در معرض آفتاب قرار دارند ظاهر می شوند.در اکثر موارد بی ضرر می باشند و مشکل پزشکی برای فرد ایجاد نمی کنند.

» علت به وجود آمدن کک و مک

علت به وجود آمدن کک و مک تولید بیش از حد ملانین (رنگدانه های پوست و مو) است. به طور کلی این نقاط ریز قهوه ای از تحریک تابش پرتوی ماوراء بنفش (UV) ناشی می شود.

» انواع کک و مک

کک و مک ها به دو دسته تقسیم بندی می شوند.

نوع متوالی از آن ها که برای افراد زیادی اتفاق می افتد و ناشی از نور خورشید است و بیشتر روی صورت، پشت دست ها و بالاتنه به وجود می آید. کسانی که رنگ پوست و موی روشنی دارند سریع تر از بقیه دچار این عارضه می گردند.

نوع دیگر آن لک های قهوه ای رنگی هستند که در بزرگسالی (40 سالگی به بعد) ایجاد می شوند. هردو نوع  آن ممکن است از نظر ظاهری مشابه یکدیگر باشند اما از نظر گسترش و پراکندگی با هم متفاوت هستند.

شرایط محیط زندگی و ژنتیک فرد احتمال افزایش یا کاهش کک و مک را تغییر می دهد. در بعضی افراد ژن خاصی معروف به MC1R وجود دارد که خود به خود در بدن تولید ملانین را تغییر می دهد و موجب بروز این عارضه می شود. این ژن بر روی همه افراد یکسان عمل نمی کند.

» انواع ملانین

به طور کلی دو نوع ملانین در بدن وجود دارد: فوملانین و اوملانین.
افرادی که بدن آن ها فوملانین تولید می کند پوست در برابر اشعه ماورای بنفش محافظت نمی شود. ویژگی ظاهری این افراد شامل موهای بلوند یا قرمز و رنگ پوست روشن می شود. پوست این افراد برنزه نمی شود و آفتاب سوختگی باعث ایجاد کک و مک می گردد.

در مقابل کسانی که اوملانین دارند پوست در برابر اشعه UV محافظت می شود. خصوصیات ظاهری این افراد دارای موها و پوستی تیره است.

» چه تفاوتی بین کک و مک و لک وجود دارد؟

در حقیقت هردو بر اثر تغییر فعالیت ملانین ها رخ می دهند. ولی لک ها گاهی پوسته پوسته می شوند.

» چه تفاوتی بین کک و مک و خال وجود دارد؟

خال ها لزوما بر اثر نور آفتاب به وجود نمی آیند و به عنوان ضایعه پوستی شناخته می شوند. با این حال خال هم مانند کک و مک در افرادی که پوست روشنی دارند بیشتر بروز می کند. همچنین خال ها اشکال متنوعی دارند. فقط برخی از آن ها مشابه کک ومک هستند.

» درمان کک و مک

کک ومک به خودی خود هیچگونه مشکلی برای درمان ندارد. اما در جهت رفع هرگونه نگرانی می توانید برای بررسی به پزشک مراجعه کنید و یا حتی درمان های لیزری برای رفع و بهبود آنها ها از نظر زیبایی انجام دهید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

با انتخاب ستاره ها به مطلب امتیاز دهید!

میانگین رضایت کاربران 4.4 / 5. تعداد رای: 20

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید!

دکمه بازگشت به بالا