گلوتن چیست؟ تاثیر گلوتن بر آکنه چگونه است؟

خلاصه مطالب در زمینه: تاثیر گلوتن بر آکنه چگونه است؟

» تاثیر گلوتن بر آکنه چگونه است؟

» چه غذاهایی باعث جوش زدن می شوند؟

» بیماری سلیاک و حساسیت به گلوتن

» آیا سلیاک در طاسی منطقه ای یا ریزش موی سکه ای تاثیر دارد؟

تاثیر گلوتن بر آکنه» تاثیر گلوتن بر آکنه چگونه است؟

گلوتن یک ماده منفرد نیست و شامل گروهی از پروتئین های موجود در گندم، جو و سایر غلات می شود. ممکن است با شنیدن نام آن به فکر برخی نان ها و ماکارونی نیز بیفتید. برخی از افراد به دلیل حساسیت یا عدم هضم آسان قادر به خوردن آن نیستند. تاثیر گلوتن بر آکنه در همه افراد یکسان نمی باشد. اما برای بعضی افراد قطع مصرف  آن تاثیر بسیار زیادی در درمان آکنه ها دارد. این ماده غذایی به دلیل خاصیت چسبندگی که دارد این نوع غذاها را در کنار هم نگه می دارد. گلوتن موجود در گندم در بسیاری از محصولات غذایی دیگر مانند سوپ و سس سالاد هم یافت می شود و در بعضی محصولات مانند برنج و جو دو سر به طور طبیعی وجود ندارند.

» چه غذاهایی باعث جوش زدن می شوند؟

گلوتن تنها ماده غذایی نگران کننده برای بروز آکنه نمی باشد. دیگر مواد غذایی که موجب تشدید آکنه ها می شوند شامل موارد زیر می گردد:

• محصولات لبنی
  • مکمل های پروتئینی آب پنیر
  • سیب زمینی

» بیماری سلیاک و حساسیت به گلوتن

هنگام هضم غذا گلوتن در روده ها تجزیه می شود. گاهی بر اثر عوامل مختلف مانند ژنتیک، بدن در برابر برخی پروتئین ها آنتی بادی تولید کند. این حالت نشانه هایی مانند بیماری سلیاک را ایجاد می کند.

» علائم بیماری سلیاک چیست؟

علائم بیماری سلیاک و حساسیت به گلوتن مشابه هستند: خستگی بیش از حد، دردهای شکمی، یبوست، مشکلات پوستی (آکنه)، سردرد و سرگیجه. ممکن است فردی بیماری سلیاک و یا حساسیت به گلوتن نداشته باشد و در مقابل به گندم آلرژی داشته باشد. این آلرژی به صورت کهیر و تاول های پوستی ظاهر می شود.

نکته ای که باید بدانید این است که گلوتن باعث آکنه نمی شود. رژیم هایی که عاری از آن  هستند هیچ تاثیری بر درمان آکنه نمی گذارند. اگرچه از نظر علمی این ماده با آکنه ارتباطی ندارد اما عامل مخربی برای بیماری های پوستی دیگر مانند آلوپسی(طاسی)، اگزما و پسوریازیس می باشد.

» آیا سلیاک در طاسی منطقه ای یا ریزش موی سکه ای تاثیر دارد؟

طاسی منطقه ای یا ریزش موی سکه ای نوعی اختلال خود ایمنی است که باعث ریزش موهای سر و بدن می شود. چندین سال است که مشخص شده که ارتباطی بین بیماری سلیاک و آلوپسی وجود دارد. با وجود بیماری سلیاک قطع مصرف گلوتن تاثیری در درمان طاسی (ریزش مو) نخواهد داشت.

درماتیت آتوپیک که با نام اگزما شناخته می شود یک بیماری مزمن التهابی و خارش پوست است و بر اثر اختلال عملکرد سیستم ایمنی بدن به وجود می آید. این عارضه بیشتر در کودکان و نوجوانان رخ می دهد. اگزما کاملا به سلیاک مرتبط است.

رژیم بدون گلوتن می تواند در کاهش علائم بیماری پوستی پسوریازیس موثر باشد.

میانگین رضایت کاربران 5 / 5. تعداد رای: 4