علائم پینه پا و روش های درمان آن

4.3

پینه پا لایه ضخیم و سخت شده ای از پوست است و زمانی ایجاد می شود که پوست در معرض فشار و اصطکاک قرار می گیرد. این عارضه بیشتر در پا، انگشتان پا، دست و انگشتان دست دیده می شود. این عارضه می تواند ناخوشایند باشد، در بسیاری از افراد با حذف منبع اصطکاک و فشار این عارضه خود به خود برطرف می شود. اما فرد مبتلا به دیابت یا دیگر بیماری هایی که می تواند موجب کاهش جریان خون در پا شود، بیشتر در معرض خطر عوارض ایجاد پینه در پا می باشد.

علائم پینه پا

• ناحیه ای از پوست زبر و ضخیم شده باشد.
  • خشکی، پوسته پوسته شدن یا مومی شدن پوست
  • حساسیت یا درد زیر پوست

دلایل ایجاد پینه پا

فشار و اصطکاک ناشی از انجام فعالیت های مکرر می تواند دلیل ایجاد و رشد پینه باشد. بعضی منابع ایجاد فشار و اصطکاک شامل موارد زیر است:

پوشیدن کفش های نامناسب

پوشیدن کفش های تنگ یا کفش پاشنه بلند برخی از نواحی پا را تحت فشار قرار می دهد. وقتی کفش گشاد باشد پا به طور مرتب سر می خورد و به کفش ساییده می شود. همچنین ممکن است پا به درز یا دوخت داخل کفش ساییده شود.

نپوشیدن جوراب

پوشیدن کفش بدون جوراب می تواند باعث اصطکاک پا شود، پوشیدن جوراب تنگ نیز می تواند مشکل ایجاد کند.

عواملی که می تواند ایجاد پینه پا را تشدید کند:

انحراف شست پا

انحراف شست پا عارضه ای غیر طبیعی است و برآمدگی استخوانی است که از مفصل پایین انگشت پا بیرون می زند.

چکشی شدن استخوان انگشت پا

چکشی شدن استخوان انگشت پا، ناهنجاری انگشت پا و ایجاد خمیدگی در آن است که شکلی شبیه پنجه به خود می گیرد.

عارضه های ناهنجاری در پا

عارضه جدی مانند خار استخوانی می تواند باعث مالش مداوم آن ناحیه با کفش شود.

تفاوت پینه پا با میخچه

میخچه

میخچه از پینه کوچکتر است و دارای مرکزی سخت است که با پوستی برآمده در اطراف احاطه شده است. میخچه در نقاطی از پا که وزن را تحمل نمی کند مانند روی پا و کنار انگشتان پا و حتی بین انگشتان پا ایجاد می شود. همچنین می تواند در نواحی که وزن را تحمل می کند ایجاد شود. در صورت فشار میخچه احساس درد خواهید داشت.

پینه

پینه پا به ندرت دردناک است. پینه معمولا در کف پا به ویژه زیر پاشنه و استخوان توپی زیر انگشت کوچک پا، کف دست و روی زانو دیده می شود. پینه در اندازه و شکل های متفاوتی ظاهر می شود و از میخچه بزرگتر است.

پیشگیری از ایجاد پینه در پا

• کفش هایی بپوشید که فضای کافی به شست پا بدهد. اگر نمی توانید انگشتان پایتان را تکان دهید، کفش هایتان تنگ هستند.
  • از پوشش های محافظ استفاده کنید. از پد های نمدی، پدهای میخچه غیر دارویی یا بانداژ روی قسمت هایی که پا در کفش ساییده می شود استفاده کنید.

چه زمانی نیاز است تا به پزشک مراجعه کنید؟

اگر پینه خیلی متورم و دردناک شود نیاز است تا حتما به پزشک مراجعه شود. اگر فردی مبتلا به دیابت یا جریان خون ضعیف باشد، قبل از خود درمانی باید به پزشک مراجعه کند چون هر جراحت کوچکی می تواند به زخم باز عفونی تبدیل شود.

درمان پینه پا

درمان پینه پا معمولا اجتناب از فعالیت های مکرری است که می تواند باعث ایجاد پینه در پا شود. این مشکل را می توان با پوشیدن کفش مناسب و استفاده از پدهای محافظتی حل کرد.

اگر پینه پا دائمی یا دردناک شد، نیاز به درمان های پزشکی می باشد.

از بین بردن پوست اضافی

پزشک می تواند پوست ضخیم شده را از بین ببرد یا آن را با یک چاقوی جراحی کوچک بردارد. خودتان این کار را امتحان نکنید چون می تواند منجر به عفونت شود.

داروی رفع پینه پا

پزشک ممکن است داروی موضعی سالیسیلیک اسید 40% تجویز کند. همچنین ممکن است پزشک توصیه کند تا از سنگ پا برای رفع پوست های مرده استفاده کنید.

کفش مخصوص

اگر فردی به ناهنجاری های پا مبتلا باشد، پزشک ممکن است استفاده از کفش های مخصوص ناهنجاری های پا برای جلوگیری از عود پینه را توصیه کند.

جراحی

در موارد نادر پزشک ممکن است جراحی را برای اصلاح تراز استخوانی که باعث اصطکاک می شود توصیه کند.

درمان های خانگی پینه پا

اگر مبتلا به بیماری خاصی مانند دیابت نیستید، می توانید این درمان های خانگی برای رفع پینه را امتحان کنید:

استفاده از پد های درمانی

می توانید در نواحی که پینه دارید از پدهای درمانی استفاده کنید.

خیساندن پاها

می توانید برای نرم کردن پینه، پاهای خود را در آب گرم و صابون خیس دهید، این کار برداشتن پوست ضخیم شده را آسان تر می کند.

نازک کردن پوست ضخیم شده

در طول حمام کردن از سنگ پا یا سوهان ناخن برای برداشتن پوست ضخیم شده، استفاده کنید. از وسایل تیز برای این کار استفاده نکنید. همچنین در صورت ابتلا به دیابت از سنگ پا استفاده نکنید.

مرطوب کردن پوست

برای داشتن پوستی نرم از مرطوب کننده برای پاها خود استفاده کنید.

کفش و جوراب راحت بپوشید

برای رفع پینه از جوراب و کفش های سایز مناسب استفاده کنید.