مقایسه دو بیماری هیپرپیگمانتاسیون و هیپوپیگمانتاسیون

4.8

برای درک بهتری از دو بیماری هیپرپیگمانتاسیون و هیپوپیگمانتاسیون بهتر است در ابتدا بدانیم که چگونه رنگ پوست ایجاد می شود.

هیپرپیگمانتاسیون و هیپو پیگمانتاسیون

در چه صورتی به دو بیماری هیپرپیگمانتاسیون و هیپوپیگمانتاسیون مبتلا می شویم؟

هیپوپیگمانتاسیون

هیپوپیگمانتاسیون از بین رفتن رنگدانه یا رنگ پوست است که می تواند در نواحی خاصی از بدن یا تمام بدن اتفاق بیفتد. در هیپوپیگمانتاسیون موضعی ممکن است چندین لکه یا نواحی از پوست سفید به نظر برسد. اندازه و شکل لکه ها می تواند بسیار متفاوت باشد. در افرادی که دچار هیپوپیگمانتاسیون هستند، کاهش در ملانوسیت ها یا ملانین ها دیده می شود. کاهش اسید آمینه تیروزین نیز می تواند منجر به هیپوپیگمانتاسیون شود. ملانوسیت ها از این اسید آمینه برای تولید ملانین استفاده می کنند. این بیماری همه نژاد ها را می تواند مبتلا کند اما احتمال ابتلا در افرادی که پوست تیره تر دارند به دلیل تضاد بین رنگ پوست طبیعی آن ها و این لکه های سفید بیشتر است.

هیپرپیگمانتاسیون

بیماری هیپرپیگمانتاسیون زمانی اتفاق می افتد که پوست ملانین زیادی تولید می کند و در پوست لکه های تیره ایجاد می کند. این بیماری نیز ممکن است در تمام انواع پوست دیده شود.

در مورد ملانوسیت ها بیشتر بدانیم

ملانوسیت ها سلول های رنگدانه ای هستند که ملانین تولید می کنند. ملانین پروتئینی است که رنگ پوست، موها و چشم ها را تعیین می کند. مقدار رنگدانه ها در پوست بسته به ژنتیک هر فرد و اینکه چه قدر در معرض نور خورشید قرار دارد متفاوت است. اما اختلال رنگدانه ها می تواند در تیرگی یا روشنی پوست تاثیر بگذارد.

مقایسه عوامل ایجاد کننده هیپرپیگمانتاسیون و هیپوپیگمانتاسیون

عواملی که باعث بیماری هیپرپیگمانتاسیون می شود:

آسیب های ناشی از نور خورشید

لکه های پیری که لکه های تیره هستند که در اثر آسیب نور خورشید در نتیجه تولید مقدار زیادی ملانین ایجاد می شود.

هیپرییگمانتاسیون بعد از التهاب (Post-inflammatory hyerpigmentation)

این بیماری با باقی ماندن اسکار های تیره رنگ ناشی از جراحت، آکنه بهبود یافته، سوختگی و بریدگی مشخص می شود.

ملاسما

لکه های قهوه ای یا خاکستری روی صورت و عموما روی گونه ها، لب بالا، پل بینی، چانه و پیشانی می باشد.

داروها

این بیماری ناشی از عوارض داروهایی مانند داروهای التهابی غیر استروئیدی، ضد مالاریا، فنی توئین، آمیودارون، داروهای ضد افسردگی و تتراسایکلین می باشد.

بیماری آدیسون

هیپرپیگمانتاسیون می تواند نشانه ای از بیماری آدیسون باشد. این بیماری اختلالی است که غدد آدرنال مقادیر کافی هورمون تولید نمی کند. در بیماری آدیسون تیرگی پوست بیشتر در نواحی که پوست کشیده می شود مانند زانوها، آرنج ها و بند انگشت ها اتفاق می افتد.

درمان هیپرپیگمانتاسیون

با تشخیص پزشک و بسته به نوع آن از یکی از روش های درمانی لایه برداری شیمیایی،  IPL (نور درمانی یا درمان با پالس نوری شدید) که برای شکستن ملانین در لایه های عمیق تر پوست است، درمان با لیزر و تجویز داروهای روشن کننده پوست مانند هیدروکینون استفاده می شود.

هیپرپیگمانتاسیون و هیپو پیگمانتاسیون

عواملی که  باعث بیماری هیپوپیگمانتاسیون می شود:

برخی از آسیب های پوستی

سوختگی بهبود یافته، تاول، عفونت و آسیب های پوستی می توانند به طور موقت هیپوپیگمانتاسیون ایجاد کنند و برای مدتی پوست به رنگ روشن تر دیده شود تا تولید ملانین در پوست به سطح نرمال برگردد.

عفونت های قارچی

Tinea versicolorعفونت قارچی متداولی است که بیشتر در پشت، کمر و شانه ها دیده می شود که به صورت لکه های سفید روی پوست ایجاد می شود.

ویتیلیگو

بیماری است که ملانوسیت ها آسیب می بینند یا می میرند که منجر به ایجاد لکه های سفید پراکنده در بدن می شود. این بیماری معمولا از صورت و دست ها شروع می شود. علت این بیماری هنوز مشخص نیست. در بسیاری از موارد علت بروز این بیماری پاسخ خود ایمنی بدن می باشد و بیشتر جنبه وراثتی دارد.

درمان هیپوپیگمانتاسیون

برای درمان هیپوپیگمانتاسیون بهتر است که اگر روی پوست لکه های روشن مشاهده کردید، از ضد آفتاب استفاده کنید و از لباس هایی استفاده کنید که لکه ها را به منظور جلوگیری از آفتاب سوختگی بپوشاند. پزشک بسته به این که فرد به کدام نوع از هیپوپیگمانتاسیون مبتلا شده است روش درمانی متفاوتی را توصیه می کند به عنوان مثال، برای درمان Tinea versicolor از داروهای  ضد قارچی استفاده می شود. برای درمان ویتیلیگو به تشخیص پزشک از درمان ترکیبی دارو و لیزر درمانی یا دارو و نوردرمانی استفاده می شود.