فواید و نحوه ماساژ برای کمر درد

ماساژ
4.3

کمر درد و به صورت ویژه دیسک کمر، یکی از اختلالات شایع میان افراد است که گاه درد آن می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد و باعث مختل شدن زندگی روزمره شود. خوشبختانه درمان‌های حمایتی وجود دارند که می‌توانند باعث کاهش درد در این شرایط شوند که ماساژ یکی از موثرترین آن‌ها است. برای آشنایی با فواید ماساژ برای کمر درد با ما در کلینیک تخصصی پوست و مو آتریسا همراه باشید.

فواید ماساژ برای دیسک کمر

چیزی که ما به طور معمول از ماساژ در ذهن داریم، شامل تکنیک‌هایی برای آرام کردن عضلات و کاهش استرس و اضطراب روزانه است. اما ماساژ درمانی فراتر از کاهش استرس، می‌تواند به‌عنوان عامل حمایت‌کننده درمان‌های ارتوپدی مطرح باشد.

در این روش درمانی، ماساژ درمانگر بافت‌های نرم بدن را با کمک فشار و تکنیک‌های حرکتی دست تحت تاثیر قرار می‌دهند تا عضلات در وضعیت بهتری قرار بگیرند.

آیا واقعا ماساژ برای کمر درد فایده دارد؟

ماساژ درمانگرها دانش مناسبی درباره آناتومی انسان و نحوه درمان مشکلات عضلانی و اسکلتی داراند که این مسئله به آن‌ها کمک می‌کند تا برای درمان دردهای شدید واجد شرایط باشند.

ماساژ درمانی فواید زیادی برای کاهش دردهای کوتاه‌مدت و مزمن، به‌خصوص دردهای ناحیه پشت و گردن دارد. تاثیر ماساژ برای کمر درد اثبات شده است و امروزه بسیاری از پزشکان از این تکینک به‌عنوان مکملی برای درمان استفاده می‌کنند.

مزایای ماساژ برای کاهش کمر درد

مدیریت استرس و تنش عضلانی

ماساژ می‌تواند تنش‌های عضلانی که ناشی از استرس هستند را از بین ببرد. علاوه‌بر آن زمانی را نیز برای استراحت عضلات فراهم می‌کند که به آن‌ها فرصت می‌دهد تا آرام شوند.

ارتقا کلی سلامت عضلات

ماساژ کمر درد به بهبود سلامت عضلات در بافت نرم کمک می‌کند. همچنین ماساژ درمانگر می‌تواند حین انجام کار اطلاعاتی را درباره عضلاتتان با شما به اشتراک بگذارد که راهنمای خوبی برای اصلاح سبک زندگی و نحوه نشستن، راه رفتن یا ایستادن باشند.

تسکین دردهای مزمن

ماساژ کمر درد با از بین بردن تنش عضلانی و افزایش انعطاف‌پذیری عضلات، درد بدن را هدف قرار می‌دهد و آن را از بین می‌برد. به این ترتیب شما برای آرام کردن دردهای عضلانی خود کمتر به مسکن نیاز پیدا خواهید کرد.

بهبود خلق و خو

اندورفین آزاد شده حین ماساژ کمک فوق‌العاده‌ای برای بهبود خلق و خو محسوب می‌شود. این هورمون همچنین می‌تواند به بهبود اضطراب، افسردگی و استرس مزمن کمک کند.

تسریع زمان بهبودی

اگر دچار کشیدگی عضلات یا سایر مشکلات مانند دیسک یا آرتروز هستید، ماساژ می‌تواند عاملی برای تسریع بهبود درد باشد.

پیشگیری از آسیب بیشتر

ماساژ به انعطاف بیشتر عضلات منجر می‌شود. طبیعتا هرچقدر که عضلات شما انعطاف‌پذیرتر باشند، احتمال بروز آسیب کمتر خواهد شد.

گردش خون بهتر

فشاری که حین ماساژ کمر درد به بدن وارد می‌شود، می‌تواند باعث تسریع جریان خون در نواحی پر اختقان و آسیب‌دیده شود و فاکتورهای شفابخش را به محل آسیب‌دیده برساند. علاوه‌بر این، ماساژ منجر به دور کردن ضایعات متابولیک از این عضلات خواهد شد.

بهبود دامنه حرکتی

با کاهش تنش عضلانی، دامنه حرکتی در عضلات شما بهبود خواهد یافت.

انواع رایج ماساژ برای کمر درد

بسته به اهداف درمانی می‌توان طیف وسیعی از ماساژ درمانی برای کمر درد را درنظر گرفت. هر نوع ماساژ بر اساس اصولی متفاوت عمل می‌کند تا با دستکاری بافت اثرات موردنظر را پدید بیاورد.

بعضی از تکنیک‌های ماساژ از فشار و ضربه استفاده می‌کنند و بعضی دیگر از گرما یا ورز دادن عمیق بافت‌های داخلی به هدف مورد نظر می‌رسند.

ماساژ درمانگران حرفه‌ای آموزش دیده‌اند تا شما را به هدف موردنظر برسانند و گاهی برای این کار از ترکیب چند سبک ماساژ استفاده می‌کنند.

ماساژ برای کمر درد

به طور معمول در ماساژ برای کمر درد از تکنیک‌های زیر استفاده می‌شود:

ماساژ نقاط ماشه‌ای

نقاط ماشه‌ای به نوارهای کشیده از بافت‌های عضلانی حساس گفته می‌شود که هنگام تحریک، درد ایجاد می‌کنند. ماساژ این نقاط و نواحی می‌تواند به شکل عمیق  و موثر دردها را بهبود بخشد.

• ماساژ عصبی عضلانی نوعی درمان کمکی است که نقاط ماشه‌ای میوفاشیال را زیر پوست هدف قرار می‌دهد. این نقاط از مسببین اصلی دردهای اسکلتی عضلانی هستند. تحریک این نقاط در درمان کمر درد، درد باسن و ران بسیار موثر است.
  • ماساژ درمانگر این نقاط را به مدت 30 ثانیه تا دو دقیقه فشار می‌دهد تا بر آن تاثیر بگذارد. معمولا فشار با شصت انجام می‌گیرد و شدت فشار در حدی است که احساس راحتی داشته باشید.
  • این نوع ماساژ عضلات منقبض شده را شل می‌کند و آزاد کردن تنش در این نقاط باعث گردش خون در ناحیه افزایش می‌دهد که عاملی برای تسکین درد خواهد بود.
  • ماساژ نقاط ماشه‌ای می‌تواند برای درمان کمردرد ناشی از گرفتگی و دیسک موثر باشد.

ماساژ سوئدی

یکی دیگر از تکنیک‌های ماساژ برای کمر درد، ماساژ سوئدی نام دارد. این تکنیک از طریق ضربات مکرر، ورز دادن عضلات و تکنیک‌های فشار عمیق به تسکین درد کمک می‌کند.

• ماساژ سوئدی بافت‌های عضلانی را نرم می‌کند و باعث آرامش در این بافت‌ها می‌شود.
  • از این ماساژ می‌توان برای بهبود دردهای پایین‌تنه، دردهای عضلات پشت، همسترینگ و ساق پا کمک گرفت.
  • از ماساژ سوئی برای کاهش درد، التهاب، بهبود استرس، اصلاح عضلات و افزایش انعطاف آن‌ها کمک گرفت. پزشکان معتقدند که ماساژ سوودی تکنیکی سودمند در بهبود کمر درد مزمن با منشا نخاعی خواهد بود.

ماساژ با سنگ داغ

ماساژ با سنگ داغ از دیگر تکنیک‌های ماساژ برای کمر درد است که علاوه‌بر درمان درد، منجر به آرامش هم خواهد شد. در این تکنیک از سنگ‌های گرم شده بازالت در نقاط خاصی از بدن استفاده می‌شود.

• برای درمان کمر درد با ماساژ سنگ داغ باید رو به پشت دراز بکشید و سنگ‌های گرم شده در دو طرف ستون فقرات شما قرار می‌گیرد. یک سنگ هم روی باسن گذاشته خواهد شد.
  • میزان و چینش سنگ‌ها براساس تشخیص ماساژ درمانگر تعیین می‌شوند. سپس درمانگر با کمک روغن‌های ماساژ پشت ران، ساق و کمر را ماساژ خواهد داد.
  • گرمای ناشی از سنگ‌ها باعث ایجاد آرامش در عضلات شما می‌شوند و گرفتگی و اسپاسم عضلانی را کاهش می‌دهند.
  • این گرما همچنین باعث افزایش گردش خون می‌شوند و به دفع سموم کمک خواهند کرد. از این ماساژ در درمان انقباض عضلانی و درمان کمر دردهای ناشی از کشیدگی و رگ به رگ شدن عضلات استفاده می‌شود.

ماساژ تایلندی

به ماساژ تایلندی، ماساژ یوگا هم گفته می‌شود. در این نوع ماساژ از حرکات کششی ملایم یوگا و ضربات آرام بهره گرفته می‌شود تا عضلات شل شوند و دردها تسکین یابند.

این تکنیک ماساژ برای کمر درد بسیار مفید است و با شل کردن عضلات همسترینگ، باعث بهبود دامنه حرکتی هم خواهد شد.

ماساژ شیاتسو

از ماساژ شیاتسو برای کمردرد یا سیاتیک، کمر درد مزمن، کمر دردهای ناشی از آرتروز و کاهش خستگی استفاده می‌شود. ماساژ شیاتسو تکنیکی ژاپنی است که با اعمال فشار عمیق روی نواحی انرژی بدن، سعی در رفع خستگی، بهبود تنش و کاهش دردهای عضلانی دارد.

این تکنیک ماساژ برای کمر درد بسیار مفید است و استفاده از آن احساس خوبی به مراجعین می‌بخشد.

انتخاب بهترین مرکز برای ماساژ برای کمردرد

در موثر بودن ماساژ برای کمر درد شکی وجود ندارد. اما باید دقت کنید که بعضی از انواع کمر درد با ماساژ بهبود نمی‌یابند یا ممکن است حتی ماساژ آن‌ها را بدتر کند. به همین دلیل حتما باید قبل از اقدام به ماساژ با پزشک مشورت کنید و از حرفه‌ای بودن ماسور هم مطمئن شوید.

شما می‌توانید برای تعیین وقت ماساژ توسط کارشناسان خبره و حرفه‌ای ما با کلینیک تخصصی پوست و مو آتریسا تماس بگیرید.

همچنین ببینید
بستن