علت ایجاد و درمان خال عنکبوتی (آنژیوم عنکبوتی)

خال عنکبوتی مجموعه ای از شریان های کوچک است که خیلی نزدیک به سطح پوست تجمع پیدا می کنند. این عارضه دارای یک نقطه مرکزی است که رگ خونی بزرگ شده ای است (مانند بدن عنکبوت) که رگ های خونی تار مانند (شبیه پاهای عنکبوت) از آن بیرون زده است. خال های عنکبوتی می تواند در اثر جراحات، تغییرات هورمونی یا بیماری کبدی ایجاد شود، اما اغلب علت آن ناشناخته است. برای اکثر مردم، خال ها نگران کننده نیست. اما در برخی موارد می تواند ایجاد ناراحتی کند. این عارضه بسیار رایج است به طوری که از هر 10 بزرگسال یک نفر به این عارضه دچار شده است.

خال عنکبوتی (آنژیوم عنکبوتی)

علائم خال عنکبوتی چیست؟

برای بیشتر افراد مبتلا به بیماری خال عنکبوتی تنها علامت آن ایجاد رگ های تار مانند است. شکل آنژیوم عنکبوتی به این شکل است که دارای یک مرکز با نقطه قرمز رنگ و رگ های بسیار نازک است اما همیشه به این شکل نیست. گاهی این رگ ها به شکل شبکه مانند و رنگ های قرمز، آبی یا بنفش است، وقتی روی آن فشار می دهید، این عارضه ناپدید می شود زیرا خون به درون رگ های خونی برمی گردد.

خال عنکبوتی در چه نواحی ایجاد می شود؟

خال عنکبوتی ممکن است در هر جای بدن ایجاد شود. اما بیشتر در صورت، گردن و پاها (نواحی که در معرض نور خورشید هستند) ایجاد می شود. بعضی افراد در این نواحی احساس درد و سوزش نیز دارند، این درد معمولا در پاها و بعد از یک پیاده روی طولانی ایجاد می شود.

دلایل ایجاد آنژیوم عنکبوتی:

ظاهر شدن شبکه ای از تارها و مویرگ های نازک در نزدیک پوست طبیعی نیست. دلیل ایجاد این عارضه به طور کامل مشخص نیست. محققان عواملی را باعث به وجود آمدن این عارضه می دانند که شامل موارد زیر است:

• قرار گرفتن در معرض نور خورشید
  • جراحت
  • تغییرات هورمونی
  • بیماری های زمینه ای مانند بیماری های کبدی
  • آنژیوم عنکبوتی در صورتی که بیش از یک عدد باشد معمولا نشانه ای از بیماری کبدی است.

همچنین این بیماری زمانی ایجاد می شود که میزان استروژن زیادی در بدن وجود دارد مانند ابتلا به بیماری کبدی مزمن و دوران بارداری. این بیماری در افرادی با بیماری سیروز کبدی مرتبط با الکل بیشتر از افراد مبتلا به سیروز کبدی غیر مرتبط با الکل دیده می شود.

چه زمانی نیاز است به پزشک مراجعه کنید؟

اگر دارای آنژیوم عنکبوتی هستید، در صورت احساس خستگی غیر عادی، یا نفخ یا زرد شدن پوست یا چشم های شما باید به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر خال های عنکبوتی شما بیش از یک عدد است باید به پزشک مراجعه کنید تا متوجه شوید دارای مشکل کبدی هستید یا خیر.

خال عنکبوتی (آنژیوم عنکبوتی)

چه عواملی باعث افزایش ابتلا به خال عنکبوتی می شوند؟

سن:

افزایش سن احتمال ایجاد این عارضه را افزایش می دهد. افزایش سن ممکن است باعث ضعیف شدن دریچه های رگ های خونی شود.

تغییرات هورمونی:

گذراندن دوران بلوغ، بارداری، یائسگی و همچنین مصرف داروهای ضد بارداری هورمونی ممکن است باعث ایجاد این عارضه شود.

نور خورشید:

قرار گرفتن در معرض نور خورشید به ویژه برای افرادی که پوست روشنی دارند، می تواند موجب ایجاد این عارضه در صورت شود.

وراثت:

دریچه رگ های خونی ضعیف می تواند بین افراد خانواده به ارث برسد. بنابراین اگر در یک خانواده فردی به این عارضه دچار شده باشد ممکن است در سایر افراد نیز دیده شود.

چاقی:

اضافه وزن می تواند باعث فشار به رگ های خونی و ایجاد این عارضه شود.

نشستن یا ایستادن طولانی مدت:

عدم تحرک می تواند از گردش خون نرمال در بدن ممانعت کند و موجب ابتلا به این بیماری شود.

درمان خال عنکبوتی (آنژیوم عنکبوتی):

در بسیاری از موارد این عارضه نیاز به درمان ندارد. اگر فرد احساس درد یا سوزش نمی کند یا مبتلا به بیماری های کبدی نیست، عنکبوتی شدن رگ ها خطری ندارد. در صورت احساس ناخوشایند یا از جنبه زیبایی درمان های متفاوتی خواهد داشت. برای این عارضه دو نوع درمان وجود دارد:

درمان خال عنکبوتی با الکترودسیکاسیون:

در کلینیک زیبایی، شریان مرکزی را می توان با جریان الکتریکی درمان کرد که باعث خشک شدن آن می شود.

درمان خال عنکبوتی با لیزر:

درمان با لیزر در نهایت با هدف ناپدید شدن خال عنکبوتی انجام می شود. لیزر و گرمایی که از آن ساطع می شود ممکن است باعث ایجاد درد یا ناراحتی شود اما به محض اتمام کار با لیزر از بین می رود.

پیشگیری از ابتلا به خال عنکبوتی:

ممکن است که شما نتوانید به طور کامل از ابتلا به این عارضه پیشگیری کنید. اگر به دلیل سابقه خانوادگی یا ژنتیک مستعد ابتلا به این بیماری هستید مهم نیست چه کاری برای پیشگیری از ابتلای به این بیماری انجام می دهید. برخی از اقداماتی که می توان جهت پیشگیری از ابتلا به خال عنکبوتی انجام داد شامل موارد زیر است:

• پیشگیری از درمان های هورمونی
  • استفاده از ضد آفتاب در نواحی که بیشتر در معرض نور خورشید قرار دارند مانند صورت، گردن و پاها
  • کنترل مصرف الکل
  • درمان بیماری کبدی