انواع ماساژ و بررسی فواید درمانی ماساژ

ماساژ
4.6
(17)

امروزه فواید ماساژ بر هیچ کس پوشیده نیستو یکی از ابزارهای قدرتمند کمک به سلامتی و کاهش دردهای عضلانی محسوب می‌شود. برای آشنایی با فواید و انواع آن با ما در کلینیک تخصصی پوست و مو آتریسا همراه باشید.

ماساژ

ماساژ چیست؟

ماساژ اصطلاحی عمومی برای فشار، مالش و حرکت با دست روی پوست، ماهیچه‌ها، تاندون و رباط‌ها است. این حرکت می‌تواند از نوازش سبک تا فشار عمیق متغیر باشد.

ماساژ؛ تکنیکی درمانی یا تفریحی و لوکس؟

در گذشته ماساژ صرفا در مراکز اسپای مجلل و باشگاه‌های سلامت لوکس در دسترس قرار داشت. این تکنیک بیشتر از آنکه جنبه‌ای درمانی داشته باشد، نوعی تفریح و خدمات اضافه داشت و لوکس محسوب می‌شد.

اما امروزه پزشکان به این نتیجه رسیده‌اند که ماساژ می‌تواند به شکل موثری در کاهش دردهای عضلانی موثر باشد و فواید زیادی را به افراد بدهد. به دلیل درک فواید آن، امروزه این خدمات در بسیاری از کلینیک‌ها، بیمارستان‌ها و حتی فرودگاه‌ها ارائه می‌شود و فراگیر شدن آن، هزینه این تکنیک را هم کاهش داده است.

ماساژ

انواع ماساژ

امروزه طیف وسیعی از این تکنیک در دسترس قرار دارد که شامل موارد زیر هم می‌شود:

ماساژ سوئدی

ماساژ سوئدی شکلی از ضربات آرام تا قدرتمند به عضلات است که لایه‌های عمیق عضله و بافت همبند را مورد هدف قرار می‌دهد. از ماساژ سوئدی برای کمک به آسیب‌های عضلانی ناشی از ضربات و جراحات استفاده می‌شود.

ماساژ ورزشی

ماساژ‌های ورزشی شبیه ماساژ سوئدی هستند؛ اما مخصوص ورزشکاران است و بیشتر برای کمک به پیشگیری یا درمان آسیب‌های ناشی از ورزش به کار می‌رود.

ماساژ نقاط ماشه‌ای

این نوع ماساژ بر روی نقاطی خاص از بدن که از فیبرهای عضلانی سفت ایجاد می‌شوند متمرکز است. هدف از ماساژ نقاط ماشه‌ای، بهبود درد و شل کردن عضلات است.

ماساژ لنفاوی

ماساژ لنفاوی نوعی مخصوص از ماساژ است که به بدن کمک می‌کند تا سموم و مواد زائد را دفع کند. این روش با تکنیکی خاص روی لنف‌ها به بهبود عملکرد سیستم لنفاوی کمک می‌کند و نقش مهمی در سلامتی بدن دارد.

ماساژ رفلکسولوژی

ماساژ رفلکسولوژی ترکیبی از تکنیک‌های فشارروی دست و پا است که با هدف بازیابی سطوح طبیعی انرژی بدن انجام می‌شود. از فواید آن می‌توان به تسکین درد، کاهش خستگی و بهتر شدن خلق و خو اشاره کرد. معمولا افراد بعد از ماساژ رفلکسولوژی آرامش عمیقی را تجربه می‌کنند.

ماساژ بافت‌های عمیق

ماساژ بافت‌های عمیق برخلاف تصور افراد، اصلا دردناک نیستند و می‌توانند نقش مهمی در بهبود دردهای ناشی از گره‌های عضلانی و گرفتگی آن‌ها بازی کنند. این روش در مواردی مانند درد یا جراحت، عدم تعادل در عضلات، سفتی و دردهای مزمن بسیار کمک کننده است.

ماساژ شیاتسو

ماساژ شیاتسو یکی از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین انواع ماساژ است که در زبان ژاپنی به ماساژ با فشار انگشت ترجمه می‌شود. هدف از ماساژ شیاتسو اعمال فشار بر نقاط خاصی از بدن است. از فواید آن می‌توان به کاهش درد، شل کردن عضلات و بهبود انقباضات عضلانی اشاره کرد. این ماساژ برای رفع ناراحتی‌های ناشی از کمردرد، وضعیت بد بدنی، کاهش جریان خون در بدن، اختلالات خواب و اضطراب بسیار مفید است.

ماساژ تایلندی

این نوع یکی از قدیمی‌ترین تکنیک‌های ماساژ در دنیا محسوب می‌شود و بالغ بر 2500 سال قدمت دارد. البته ریشه ماساژ تایلندی، خود تایلند نیست و هند است. این ماساژ با هدف کشش عمیق بدن ابداع شده و گاهی به عنوان یوگای کمکی هم شناخته می‌شود. از فواید ماساژ تایلندی می‌توان به بهبود جریان خون در بدن، افزایش انعطاف‌پذیری و بهبود سطح انرژی اشاره کرد. بسیاری از افراد برای بهبود کمردرد، مشکلات تعادل و رفع میگرن از این روش کمک می‌گیرند.

ماساژ

فواید ماساژ

ماساژ به طور کلی بخشی از طب مکمل درنظر گرفته می‌شود. امروزه با شروع مطالعات در زمینه ماساژ و طب فشاری، تلاش شده است تا این تکنیک، سمت و سویی علمی پیدا کند و به صورت هدفمند برای کاهش دردهای عضلانی و درمان‌های فیزیکی به کار برود.

ماساژ می‌تواند در موارد زیر کمک کننده و مفید باشد:

  • کاهش استرس و افزایش آرامش
  • کاهش دردهای عضلانی و تنشی
  • بهبود گردش خون، افزایش سطح انرژی و هشیاری
  • کاهش ضربان قلب و فشار خون
  • بهبود عملکرد سیستم ایمنی

همچنین مطالعات نشان داده‌اند که رابطه‌ای بین این تکنیک و بهبود مشکلات زیر وجود دارد:

  • اضطراب
  • اختلالات گوارشی
  • فیبرومیالژیا
  • سردرد
  • بی‌خوابی ناشی از استرس
  • کمر درد
  • سندرم درد میوفاسیال
  • درد عصب
  • کشیدگی یا آسیب در نسوج نرم
  • آسیب‌های ورزشی
  • درد مفصل گیجگاهی فکی (TMJ)

علاوه‌بر آن، بسیاری از افراد از دریافت ماساژ لذت می‌برند و برای احساس آرامش به صورت منظم از آن بهره می‌گیرند

خطرات ماساژ

ماساژ معمولا خطر خاصی ندارد و همه افراد می‌توانند از فواید آن بهره‌مند شوند. اما در صورتی که شرایط زیر را دارید، بهتر است ماساژ نگیرید:

  1. وجود اختلالات خونریزی دهنده یا مصرف داروهای رقیق کننده خون
  2. وجود سوختگی یا زخم در حال بهبود در بدن
  3. ترومبوز سیاهرگی عمقی
  4. وجود انواع عفونت در بدن
  5. شکستگی استخوان
  6. پوکی شدید استخوان
  7. افت شدید پلاکت خون (ترومبوسیتوپی شدید)

نکته قابل توجه دیگر در زمینه ماساژ این است که حتما شرایط پزشکی خود را قبل از گرفتن ماساژ با پزشک درمیان بگذارد. مخصوصا اگر باردار هستید یا به سرطان مبتلا هستید، لازم است که حتما قبل از انجام آن با پزشکتان مشورت کنید.

عوارض جانبی ماساژ

بعضی از انواع ماساژ می‌توانند تا یکی دو روز بعد کمی احساس درد در شما ایجاد کنند، اما ماساژ به طور معمول نباید دردناک یا ناراحت کننده باشد. اگر قسمتی از بدنتان زیر دست ماساژور احساس ناراحتی داشت یا دردناک بود، حتما به ماساژور اطلاع دهید.

ماساژ

مدت زمان جلسه

ماساژ به طور معمول بین 10 تا 90 دقیقه طول می‌کشد. مهم نیست که چه نوع ماساژی را انتخاب می‌کنید، مهم این است که بین جلسه ماساژ و بعد از آن احساس آرامش داشته باشید و بتوانید در طول جلسه ماساژ به صورت معمولی نفس بکشید.

شرایط آمادگی انجام

برای انجام این تکنیکبه آمادگی خاصی نیاز ندارید. ممکن است قبل از جلسه ماساژ، درمانگر از شما درباره سوابق پزشکی یا هرگونه علایم فیزیکی‌تان از شما بپرسد. بهتر است برای کسب نتیجه بهتر، دقیق و با شفافیت به سوالات او پاسخ دهید تا درمانگر بتواند تکنیک مناسبی برای ماساژ انتخاب کند.

ماساژ در کلینیک آتریسا

شما می‌توانید برای بهره‌گیری از فواید ماساژ و تحت نظر کارشناسان خبره به کلینیک تخصصی پوست و مو آتریسا مراجعه کنید. ماساژ درمانگرهای همکار با کلینیک آتریسا به شما کمک می‌کنند تا بتوانید علاوه‌بر کسب آرامش و احساس خوب، از فواید درمانی این تکنیک هم بهره بگیرید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

با انتخاب ستاره ها به مطلب امتیاز دهید!

میانگین رضایت کاربران 4.6 / 5. تعداد رای: 17

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا