درمان میگرن با بوتاکس | مزایا و معایب

خدمات سلامتی و تندرستی

تزریق بوتاکس برای درمان، هدفی متفاوت از بوتاکس زیبایی دارد. درمان های زیبایی برای درمان علائم پیری مانند چین و چروک های پنجه کلاغی و سایر چین و چروک ها استفاده می شوند، در حالی که تزریق بوتاکس در درمان بیماری ها و مشکلاتی مانند میگرن، اسپاسم عضلانی، تعریق بیش از حد و دندان قروچه موثر است.

اگر شما یکی از افرادی هستید که از سردرد میگرنی رنج می برید، می دانید که این اختلال بسیار دردناک است. با این حال، شما تنها نیستید و راه هایی برای مدیریت و حتی پیشگیری از آن وجود دارد، که یکی از این روش ها بوتاکس است. در این مطلب به بررسی درمان میگرن با بوتاکس خواهیم پرداخت و برخی فواید و عوارض بوتاکس را برای درمان میگرن بررسی خواهیم کرد.

سردرد میگرنی

سردرد میگرنی معمولا با درد ضربان دار متوسط تا شدید، معمولا در یک طرف سر مشخص می شود. همچنین می تواند باعث حساسیت به نور، صدا و گاهی بو، حالت تهوع و استفراغ شود. این سردرد ها می توانند از چند ساعت تا چند روز ادامه داشته باشند و بسیار دردناک باشند و بر عملکرد طبیعی فرد تاثیر بگذارند.

میگرن های مزمن به درمان های سنتی میگرن، از جمله مسکن های بدون نسخه یا داروهای تجویزی، بسیار مقاوم تر هستند. با این حال نشان داده شده است که تزریق بوتاکس در کاهش تعداد دفعات و شدت میگرن مزمن در بسیاری از بیماران موثر است.

میگرن در مقابل سردرد معمولی

• میگرن یک اختلال عصبی است، در حالی که سردرد نشانه ای از علل مختلف است.
  • میگرن اغلب با علائم دیگری مانند تهوع، استفراغ و حساسیت به نور و صدا همراه است.

محرک های میگرن

میگرن می تواند توسط عوامل مختلفی از جمله استرس، تغییرات هورمونی، غذاهای خاص و عوامل محیطی ایجاد شود. شناسایی و اجتناب از محرک ها می تواند به مدیریت میگرن کمک کند.

بوتاکس چیست؟

بوتاکس، مخفف سم بوتولینوم، یک نوروتوکسین گرفته شده از باکتری کلستریدیوم بوتولینوم است. هنگامی که به ماهیچه های خاص صورت تزریق می شود، به طور موقت آن ها را فلج می کند و چین و چروک ها را کاهش می دهد.

چگونگی اثر بوتاکس روی میگرن

شاید با کاربرد اصلی بوتاکس برای رفع چین و چروک آشنا باشید. جالب اینجا است که همان دلیل موثر بودن بوتاکس روی خطوط ریز و سفت کردن پوست، برای میگرن نیز موثر است. هنگامی که بوتاکس تزریق می شود، از انتشار برخی از انتقال دهنده های عصبی که در انتقال درد نقش دارند، جلوگیری می کند. به این ترتیب، این روش درمانی دفعات و شدت حملات میگرنی را کاهش می دهد.

بوتاکس در واقع استیل کولین را که برای انقباضات ماهیچه ای لازم است، مسدود می کند. میگرن معمولا در اثر انقباض عضلات سر و گردن در هنگام تنش مداوم ایجاد می شود. با شل کردن آن عضلات، شکل گیری میگرن را دشوار تر می کند. علاوه بر این، بوتاکس می تواند به کاهش التهاب نیز کمک کند، که عامل دیگری است که می تواند به میگرن کمک کند. بوتاکس با کاهش التهاب در اعصاب و عضلات سر و گردن می تواند به کاهش درد و ناراحتی مرتبط با میگرن کمک کند.

تاریخچه درمان میگرن با بوتاکس

تزریق بوتاکس بی خطر و موثر در نظرگرفته می شود. این درمان بیش از 20 سال است که توسط FDA تایید شده است. در سال 2010 بوتاکس برای میگرن مزمن تایید شد و از آن زمان، بسیاری از بیماران موفقیت چشمگیری را گزارش کرده اند.

فواید بوتاکس برای مبتلایان به میگرن

توجه به این نکته مهم است که بوتاکس درمانی دائمی برای میگرن نیست، بلکه یک گزینه درمانی است که می تواند به مدیریت علائم کمک کند. معمولا برای افرادی که به طور منظم میگرن را تجربه می کنند و از درمان های دیگر تسکین پیدا نکرده اند، توصیه می شود. برخی از فواید آن عبارتند از :

تسکین طولانی مدت

مدت زمان ماندگاری بوتاکس برای درمان میگرن 3 تا 6 ماه است که می تواند دفعات و شدت میگرن را کاهش دهد.

غیر تهاجمی

بر خلاف برخی از داروهای میگرن، بوتاکس نیازی به قرص های روزانه یا روش های تهاجمی ندارد.

حداقل عوارض جانبی

عوارض جانبی عموما خفیف و موقتی هستند و آن را برای بسیاری گزینه ایمن تر می سازد.

بهبود کیفیت زندگی

میگرن می تواند به طور قابل توجهی زندگی روزمره شما را بهبود بخشد.

روش تزریق بوتاکس برای میگرن

تزریق بوتاکس برای میگرن یک روش نسبتا ساده است که معمولا کمتر از 30 دقیقه طول می کشد. تقریبا هر روش شامل حدود 31 تزریق در چندین ناحیه کلیدی در سر و گردن است. تزریقات توسط یک پزشک متخصص با استفاده از یک سوزن کوچک و ظریف انجام می شود.

مدت زمان اثر و ماندگاری بوتاکس میگرن

اثرات بوتاکس برای میگرن فوری نیست. ممکن است تا دو هفته طول بکشد تا بوتاکس اثر کامل داشته باشد و اثرات آن معمولا حدود 4 تا 6 ماه ماندگار است. پس از آن برای حفظ نتایج، نیاز به تزریق مجدد دارید.

مراقبت و بهبودی پس از درمان

پس از درمان، توصیه می شود حداقل دو روز از ورزش شدید و دست زدن به نواحی تحت درمان خودداری کنید. این کار به کاهش خطر عوارض کمک می کند و نتایج مطلوبی را ارائه می کند.

موارد منع مصرف بوتاکس جهت درمان میگرن

در حالی که بوتاکس برای میگرن یک روش کم خطر است، برخی موارد منع مصرف وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

• اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی قرار دارید، نباید بوتاکس دریافت کنید؛ زیرا اثرات آن روی جنین یا نوزاد ناشناخته است.
  • اگر سابقه واکنش های آلرژیک به بوتاکس یا هر یک از ترکیبات آن دارید، نباید تزریق را انجام دهید.
  • اگر مبتلا به میگرن مزمن هستید و حملات میگرنی با فاصله کمتر از 15 روز در هر ماه را تجربه می کنید، به احتمال زیاد کاندیدای مناسب بوتاکس نیستید.
  • اگر سردردتان ناشی از فشار خون، قاعدگی و سینوزیت است، نیازی به بوتاکس ندارید.
  • در صورت مصرف هر دارویی به پزشک خود اطلاع دهید؛ زیرا برخی از داروها می توانند با بوتاکس تداخل داشته باشند و خطر عوارض جانبی را افزایش دهند.

میزان درد بوتاکس میگرنی

بسیاری از افراد فرآیند تزریق بوتاکس را قابل تحمل می دانند. احتمالا پزشک از بی حس کننده موضعی برای بی حس کردن ناحیه قبل از تزریق استفاده کند. درمان معمولا در عرض 15 تا 20 دقیقه کامل می شود.

عوارض جانبی احتمالی

در حالی که بوتاکس به طور گسترده در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد و به عنوان یک درمان بسیار ایمن در نظر گرفته می شود، با این حال مانند هر روش دیگری، خطراتی وجود دارد که باید از آن ها آگاه بود.

عوارض جانبی بوتاکس میگرن عبارتند از :

• گردن درد
  • درد در نزدیکی محل تزریق
  • افتادگی پلک
  • ضعف عضلانی

همچنین ممکن است کبودی اطراف محل تزریق و علائمی شبیه آنفولانزا را تجربه کنید. اگر عوارض جانبی نگران کننده ای را تجربه کردید، یا اگر علائم شما ادامه یافت، با پزشک خود تماس بگیرید.

نتیجه گیری

درمان میگرن با بوتاکس، راه حلی امیدوار کننده برای کسانی که به دنبال رهایی از میگرن مزمن هستند ارائه می کند. با ماهیت غیر تهاجمی، حداقل عوارض جانبی و نتایج طولانی مدت، به گزینه ای مناسب برای بسیاری تبدیل شده است. اگر به فکر درمان میگرن با بوتاکس هستید و به دنبال بهترین پزشکان متخصص در این زمینه می گردید، می توانید با کلینک آتریسا با شماره 45856-021 در ارتباط باشید.

سوالات متداول درمان میگرن با بوتاکس

هزینه بوتاکس برای درمان میگرن در کلینیک آتریسا چقدر است؟

برای مطلع شدن از هزینه بوتاکس میگرن و رزرو وقت، می توانید با شماره 45856-021 تماس بگیرید.

آیا بوتاکس برای پیشگیری از سردرد هایی که بعضی اوقات داریم، مناسب است؟

خیر، بوتاکس برای افرادی طراحی شده است که از میگرن مزمن رنج می برند و حداقل 15 روز در ماه سردرد دارند. برای درمان میگرن اپیزودیک و یا سردرد تنشی نیز مناسب نیست.

بوتاکس برای درمان میگرن با بوتاکس چین و چروک چه تفاوتی دارد؟

بوتاکس مورد استفاده برای میگرن دقیقا همان محصول بوتاکسی است که برای اهداف زیبایی و رفع چین و چروک استفاده می شود. تنها تفاوت در محل تزریق و حجم مورد نیاز است.

آیا درمان سردرد میگرنی با بوتاکس باعث ریزش مو می شود؟

شواهدی وجود ندارد که نشان دهد استفاده از بوتاکس برای درمان میگرن باعث ریزش مو می شود. در عوض مطالعات نشان می دهند که بوتاکس در واقع می تواند برای کاهش ریزش مو مفید باشد.

آیا درمان میگرن با بوتاکس دائمی است؟

خیر، در حالی که بوتاکس درمانی دائمی برای میگرن نیست، مطالعات نشان می دهد که می تواند تا 50 درصد تعداد دفعات میگرن را کاهش دهد.

میانگین رضایت کاربران 5 / 5. تعداد رای: 2