بیماری لوپوس چیست؟ (علائم وعلت آن)

√ خلاصه مطالب در زمینه بیماری لوپوس :

» بیماری لوپوس چیست؟

» علائم بیماری Lupus

» علت ابتلا به لوپوس

» رژیم غذایی برای افراد مبتلا به Lupus

» تفاوت علائم بیماری روزاسه با لوپوس

بیماری لوپوس

بیماری لوپوس چیست؟ (علائم وعلت آن)

لوپوس یک بیماری خود ایمنی مزمن است که در تمامی بدن و صورت التهاب ایجاد می کند. این التهابات در زمان های مختلف در نواحی متفاوتی از بدن بروز می کنند. بیماری خود ایمنی شرایطی را ایجاد می نماید که خود سیستم ایمنی بدن باعث التهاب سلول ها می شود. بهتر است این بیماری در مراحل اولیه درمان شود زیرا در صورت درمان نشدن علائم آن وخیم تر می گردد. علائم این بیماری به نواحی بدن بستگی دارد.

چه نواحی بیشتر در معرض بیماری لوپوس قرار می گیرند؟

بیشتر نواحی از بدن مانند مفاصل، پوست، قلب، خون، ریه ها، مغز و کلیه ها در معرض این بیماری قرار می گیرند.

علائم بیماری لوپوس

ضایعات پوستی، ریزش مو، تب شدید، نقاط قرمز روی پوست، خشکی چشم و خشکی دهان.

برای تشخیص نهایی پزشک به آزمایش خون، آزمایش ادرار، عکس از قفسه سینه و نمونه برداری از بافت (بیوپسی) انجام شود.

علت ابتلا به لوپوس

هنوز علت واحد و مشخصی برای ابتلا به این بیماری تعیین نشده است. اما می توان فاکتورهای احتمالی را مشخص نمود.

• عوامل محیطی مانند سیگار کشیدن، استرس و آلودگی هوا
  • ژنتیک و داشتن سابقه خانوادگی
  • تغییرات هورمونی مانند افزایش سطح استروژن
  • مصرف برخی داروهای خاص

ارتباط بیماری لوپوس با مشکلات پوست و مو

به دلیل ملتهب شدن پوست کف سر، رشد موها مختل می شود و به ریزش مو ختم می گردد. بعضی افراد این ریزش را در نواحی ابرو، ریش و سبیل نیز مشاهده می کنند. برای درمان مشکلات پوستی که بر اثر ابتلا به این بیماری بوجود می آیند از ژل یا پمادهای حاوی استروئید استفاده می شود. نوعی از این بیماری تنها به پوست آسیب می رساند و منجر به ایجاد دانه های قرمز بر روی پوست می گردد. اکثرا زنان به این نوع لوپوس دچار می شوند.

رژیم غذایی برای افراد مبتلا به لوپوس

رژیم غذایی برای افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند بسیار مهم است. تا جایی که امکان دارد از مواد غذایی سالم تغذیه کنید. ماهی هایی که غنی از امگا3 هستند مثل سالمون و تن بسیار مناسب می باشند. غذاهای سرشار از کلسیم، منبع کربوهیدرات، سبزیجات و میوه ها در برنامه روزانه خود قرار دهید. کسانی که پزشک بیماری آن ها را تایید کرده است حتما از برخی مواد باید پرهیز کنند. الکل، نمک و روغن برای افراد سالم نیز خطرناک می باشد و علائم این بیماری را تشدید می کند.

تفاوت علائم بیماری روزاسه با لوپوس

گاهی ممکن است علائم ظاهری بیماری روزاسه و لوپوس مشابه یکدیگر باشند. زیرا یکی از علائم لوپوس قرمز شدن پوست صورت است که دقیقا مانند روزاسه می باشد. که ناحیه روی پل بینی و گونه ها به شکل یک پروانه قرمز می شود.

گاهی قرمزی بافت پوست در روزاسه با جوش های ملتهب ریزی همراه است. برخلاف بیماری لوپوس افرادی که مبتلا به بیماری روزاسه هستند چشمانی قرمز و آبکی دارند. این حالت بر اثر خشکی و سوزش چشم بوجود می آید.

پراکندگی سطح قرمزی پوست در بیماری لوپوس فقط به صورت محدود نمی شود. برخی عوامل محیطی مانند نور مستقیم آفتاب، استرس، غذاهای پر ادویه، و دمای بالا شرایط قرمزی پوست در بیماری روزاسه را بدتر می کنند.

میانگین رضایت کاربران 5 / 5. تعداد رای: 3