سوالات متداول بوتاکس

سوالات متداول
5
(3)

سوالات متداول بوتاکس

• مجموعه سوالات متداول در زمینه بوتاکس :

ماندگاری بوتاکس به سه عامل بستگی دارد:
1- مکانیسم بدن فرد : که طبیعت متفاوتی دارد متابولیسم متفاوت افراد باعث می­شود برخی بوتاکس تزریق شده را زودتر جذب کنند و برخی دیرتر.
2- برند بوتاکس استفاده شده: برندهای مختلف بوتاکس ماندگاری متفاوتی دارند. برای تزریق بوتاکس حتما باید به برند مورد استفاده دقت ویژه شود. برندهایی که تاییدیه FDA امریکا را دارند چه از لحاظ ماندگاری و تاثیرگذاری قابل اطمینان­ تر هستند چه از لحاظ عدم بروز عوارض و حساسیت در افراد.
تاییدیه FDA امریکا نشان­ دهنده سابقه تحقیق چندین ساله است و عدم بروز عوارض آن در امریکا امتحان شده است.
3- محل و میزان تزریق بوتاکس:که به مهارت پزشک مربوط می­ شود. چنانچه بوتاکس در محل صحیح تزریق نگردد، اگر خیلی سطحی و یا بیش از اندازه عمقی باشد علاوه بر کم اثر شدنش، ماندگاری آن هم کاهش می­ یابد.

برندهای استاندارد عوارض بسیار نادری دارند ولی برندهای نامعتبر ممکن است باعث عوارض گوناگونی از جمله شوک آنافیلاکسی، حساسیت و قرمزی شدید و یا افتادگی پلک شوند. بنابراین توصیه می شود که از پزشک خود بخواهید بسته بوتاکس مورد استفاده را به شما نشان دهد تا هم از تاریخ انقضای آن مطمئن شوید و هم برند استفاده شده را مشاهده کنید.
برندهای معتبر و دارای وزارت بهداشت ایران در حال حاضر دیسپورت،مصپورت و دیستون هستند.

بهبود سردردهای میگرنی، کاهش تعریق شدید کف دست و پا و زیربغل، تنظیم ضربان قلب، درمان بی­ اختیاری ادرار با تزریق در مثانه، در آقایانی که مشکل بزرگ شدن غده پروستات دارند تزریق بوتاکس باعث کوچک شدن این غده می شود و تکرر ادرار را در آنها از بین می برد.

به هیچ­ وجه و تنها دردی مختصر و گذرا حس می­ کنید.

با رعایت حوصله و احتیاط معمولا بیش از 2 دقیقه وقت نمی گیرد.

بوتاکس را می‌توان در تمام صورت البته بیشتر در قسمت فوقانی صورت تزریق کرد. در برخی موارد در چروک‌های گردن، لب،  بالای بینی و خطوط خنده (‌البته اگر عمیق نباشند) می‌تواند استفاده شود، ولی بیشتر در خطوط پیشانی، خط اخم و پنجه کلاغی دور چشم استفاده می‌شود.

در صورتی که از برند معتبر بوتاکس توسط پزشک ماهر تزریق انجام شود عوارض خاصی مشاهده نمی ­شود ولی در برخی از افراد ممکن است حساسیت به بوتاکس ایجاد شود که بهتر است برای کسانی که مشکوک به حساسیت هستند تست بوتاکس در ناحیه کوچکی از پوست انجام گیرد.

 این امر بستگی به طول مدت اثر دارد شاید در برخی از افراد مدت ماندگاری بوتاکس کمتر از شخص دیگری باشد به این ترتیب تزریقات در فواصل کوتاه­تر  باید انجام شود.

بوتاکس در افراد باردار و کسانی که در دوران شیردهی هستند  ممنوع می ­باشد و در صورتی که هر گونه بیماری فعال پوستی در فرد وجود دارد در ابتدا  باید بیماری پوستی درمان شود .

خیر-کبودی به دنبال تزریق بوتاکس شایع نیست و معمولا بسیار خفیف است.

بسته به علت کاربرد بوتاکس دارد. سازمان دارویی آمریکا FDA کاربرد زیبایی بوتاکس را بین سنین 18 تا 65 سال مجاز شمرده است. در واقع تزریق بوتاکس برای جلوگیری از رشد چین­ وچروک ­ها یا ایجاد چین­ وچروک جدید استفاده می­ شود و در کشورهای اروپایی و آمریکایی بر خلاف تصور در ایران از سنین جوانی تزریق بوتاکس آغاز می­ گردد.

به هیچ وجه این کار را نباید انجام دهید چرا که ماده بوتاکس احتمال دارد به نواحی دیگر عضله منتقل شود و موجب بروز عوارضی شود.

هر عمل زیبایی در مواقع بارداری و شیردهی ممکن است آسیب به نوزاد وارد کند لذا تا جایی که می شود در این دوران به هیچ وجه از لیزر موهای زائد , تزریق بوتاکس , لیزر جوانسازی پوست و … استفاده نکنید.

تست بوتاکس در پوست فرد بیمار قبل از انجام تزریق کامل قابل انجام است ولی کاری غیر معمول می باشد . اگر فرد سابقه حساسیت داشته باشد می تواند آن را با پزشک خود در میان بگذارد.

 از علائم حساسیت به بوتاکس می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • آسم
  • کهیر
  • خارش
  • سوزش
  • تنگی نفس

 تزریق بوتاکس یک تزریق سطحی است و میزان کمی از چین­ وچروک پوست را برطرف می ­کند.

عضله به هیچ وجه با تزریق بوتاکس دچار فلج دائمی نمی ­شود و تنها ممکن است بعد از استفاده متداول و زیاد از بوتاکس مقاومت بیشتری در مقابل تزریق بوتاکس داشته باشد و تاثیرگذاری آن را کاهش دهد.

این امکان وجود دارد که بوتاکس در موقع تزریق وارد رگ شده و ایجاد عوارض سیستمیک کند. لذا پزشک موقع تزریق باید دقت داشته باشد که بوتاکس فقط در عضله تزریق شود . البته به دلیل اینکه مقدار این ماده بسیار اندک است در صورت وارد شدن به خون هم زیاد علائم ظاهری شدیدی به همراه ندارد.

به هیچ وجه، این اعتقاد از این جهت شایع است که فرد مدتی تحت تاثیر بوتاکس حرکت عمده­ ای در محل تزریق ندارد و احساس سنگینی و کشیدگی می کند و با تمام شدن اثر دارو، این احساس را از دست می ­دهد و می ­تواند دوباره ناحیه مورد نظر را چین دهد. عکس­هایی که قبل از تزریق گرفته می ­شود به طور مشخص برای اثبات همین مسئله است.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

با انتخاب ستاره ها به مطلب امتیاز دهید!

میانگین رضایت کاربران 5 / 5. تعداد رای: 3

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 پرسش و پاسخ

  1. سلام..من حدودا یکماه است که بوتاکس پیشانی و دور چشم زدم.از نوع ایرانی و برند مصپورت ولی با فشردن هر قسمت از پیشانی ام عضلات آن قسمت منقبض و برآمده میشود و بعد از حدوده ۲۰ یا ۳۰ ثانیه به حالت اول برمیگردد..لطفا راهنمایی کنید که چرا؟

    1. سلام وقت بخیر
      اسپاسم عضلانی پس از بوتاکس نشان می دهد که باید بوتاکس بیشتری به عضلات تزریق شود. برای رفع آن بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

دکمه بازگشت به بالا