علت بیماری لیکن پلان و روش های درمانی

4.6

لیکن پلان، بثورات پوستی است که توسط سیستم ایمنی بدن ایجاد می شود و می تواند باعث تورم و تحریک پوست، مو، ناخن و غشاهای مخاطی شود. این بیماری معمولا روی پوست به شکل برجستگی های بنفش و خارش دار ظاهر می شود که طی چند هفته به وجود می آید. لیکن پلان در دهان، واژن و سایر نواحی پوشیده شده توسط غشای مخاطی به شکل لکه های سفید توری تشکیل می شود که گاهی اوقات با زخم های دردناک همراه است.

علت بیماری لیکن پلان

علت اینکه چرا این پاسخ ایمنی رخ می دهد مشخص نیست. ممکن است چندین عامل موثر باشد و در هر موردی عامل ایجاد کننده بیماری متفاوت است که به طور کلی شامل موارد زیر است:

• آلرژی ها
  • استرس
  • عفونت های ویروسی
  • ژنتیک

بررسی عوامل بیماری لیکن پلان

تاثیر اختلالات خود ایمنی در ایجاد بیماری لیکن پلان

گاهی لیکن پلان همراه با اختلالات خود ایمنی اتفاق می افتد. این بیماری در بسیاری از موارد مشکلی جدی نیست. در موارد خفیف ابتلا به این بیماری می توان آن را در منزل درمان کرد اما اگر فرد مبتلا احساس خارش زیاد و درد داشته باشد باید به پزشک مراجعه کند. اگرچه در موارد نادری این بیماری جدی و دردناک است. در این شرایط می توان با مصرف داروهای موضعی و خوراکی علائم را کاهش داد و از داروهای سرکوب کننده دستگاه ایمنی استفاده نمود.

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی که باعث ایجاد آلرژی می شود مانند:

• آنتی بیوتیک ها
  • طلا
  • برخی رنگ ها
  • آرسنیک
  • ترکیبات ید دار

دیورتیک ها

به این دارو ها قرص آب نیز گفته می شود که داروهایی هستند که برای افزایش مقدار آب و نمک دفع شده از بدن به عنوان ادرار تولید شده است.

هپایت C

داشتن برخی بیماری های ویروسی مانند هپاتیت C

سایر داروها نظیر مسکن ها مانند ایبوپروفن و ناپروکسن

علائم بیماری لیکن پلان

بعضی از علائم رایج این بیماری شامل موارد زیر است:

ضایعات یا برجستگی های بنفش رنگ

ضایعات یا برجستگی های بنفش رنگ با رویه های صاف روی پوست بدن به ویژه قسمت داخلی ساعد، مچ دست، مچ پا و اندام تناسلی

ضایعات

ضایعاتی که در طول چند هفته یا چند ماه در بدن ایجاد شده و پخش می شود.

تاول

تاول هایی که می ترکند و تبدیل به گال می شوند.

ضایعات سفید

ضایعات سفید در دهان، که ممکن است دردناک باشد یا باعث سوزش شود.

ایجاد خطوط نازک سفید روی بثورات

باید توجه داشت که به ندرت ضایعات لیکن پلان می تواند در نواحی غیر از پوست و واژن ایجاد شود مانند ناخن ها، غشاهای مخاطی و کف سر.

سایر عوامل :

• خارش پوست
  • ریزش مو
  • آسیب به ناخن
  • تغییر رنگ کف سر

چه افرادی بیشتر در معرض خطر هستند؟

این بیماری می تواند در هر فرد و باهر سنی اتفاق بیفتد. اما عوامل خاصی وجود دارد که بعضی افراد را بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار می دهد. احتمال ابتلا به این بیماری پوستی در مردان و زنان یکسان است، اما زنان دو برابر مردان به فرم دهانی این بیماری را مبتلا می شوند. این بیماری خیلی به ندرت در کودکان و افراد مسن دیده شده است و بیشتر افراد میان سال را مبتلا می کند.

آیا بیماری لیکن پلان مسری می باشد؟

خیر، این بیماری مسری نمی باشد.

درمان بیماری لیکن پلان

موارد خفیف لیکن پلان، معمولا طی هفته ها یا ماه ها از بین می روند و ممکن است نیازی به درمان نداشته باشند. اگر علائم ناراحت کننده یا توام با درد باشند، باشد پزشک برای شما دارو تجویز می کند. هیج درمانی برای لیکن پلان وجود ندارد اما درمان های موثری برای کاهش علائم آن وجود دارند و برخی از این درمان ها می توانند علت های زمینه ای ایجاد این بیماری مورد هدف قرار دهند، که شامل موارد زیر است:

رتینوئیدها

رتینوئیدها که مربوط به ویتامین A هستند و به صورت موضعی یا خوراکی مصرف می شوند.

کورتیکو استروئیدها

کورتیکو استروئیدها التهاب را کاهش می دهند و می توانند موضعی یا خوراکی یا تزریقی باشند.

آنتی هیستامین ها

آنتی هیستامین ها که التهاب را کاهش می دهند و به ویژه زمانی که بثورات ایجاد شده به دلیل آلرژی باشند.

کرم های غیر استروئیدی

کرم های غیر استروئیدی به صورت موضعی استفاده می شوند و می توانند سیستم ایمنی بدن را سرکوب کرده و به از بین رفتن بثورات کمک کند.

نوردرمانی

نوردرمانی که با اشعه فرابنفش این بیماری را درمان می کند.

درمان های خانگی بیماری لیکن پلان

بعضی درمان های خانگی را می توانید برای التیام پوست خود در منزل امتحان کنید:

• اجتناب از خاراندن
  •  استفاده از کمپرس سرد در محل خارش
  • استفاده از حمام جوی دو سر: از حمام این گیاه برای درمان بسیاری از مشکلات پوستی که از علائم آن خارش است می توان استفاده کرد.
  • استفاه از پمادهای ضد خارش OTC: بهتر است قبل از استفاده از این کرم با دکتر خود مشورت کنید.