عوارض کاشت مو | راه های جلوگیری از عوارض کاشت مو

مو
4.7
(12)

کاشت مو روش درمانی ترمیم موهای از دست رفته است که با گذشت سالیان دراز تکنیک های مختلف آن بسیار پیشرفت کرده است. همانطور که می دانید ماهیت این روش جراحی است. پس افرادی که می خواهند این درمان را انجام دهند، کنجکاو هستند که در مورد عوارض جانبی پس از این روش بدانند. که آیا کاشت مو به معنای واقعی روشی بی خطر و اثربخش است؟ کاشت مو ممکن است چه عوارضی داشته باشد؟ راه های جلوگیری از عوارض کاشت مو چیست؟ اگر شما هم جز این دسته از افراد هستید، پیشنهاد می کنیم ادامه مطلب را بخوانید.

عوارض کاشت مو

کاشت مو چگونه انجام می شود؟

جراحی کاشت مو روشی است که برای درمان ریزش مو استفاده می شود. تکنیک های مختلفی در دسترس است؛ اما همه کاشت های مو شامل برداشتن پوست سر با موهای ضخیم (گرافت مو) از یک قسمت سر (معمولا پشت سر) و پیوند این گرافت ها بر روی نواحی طاس یا تار موهای نازک یا نواحی آسیب دیده است.

عوارض کاشت مو

از عوارضی که بعد از کاشت مو ممکن است رخ دهد، می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • عفونت زخم ها
  • پوسته پوسته شدن ناحیه جراحی
  • احساس درد، خارش و تورم
  • التهاب فولیکول های مو (فولیکولیت)
  • خون ریزی
  • از بین رفتن حس لامسه در منطقه جراحی
  • تراکم کم و یکدست نبودن موهای کاشته با دیگر نواحی
  • کبودی در اطراف چشم
  • شروع ریزش مو

یکی از شایع ترین عوارض کاشت مو خارش است

خارش شایع ‏ترین عارضه کاشت مو است. این خارش به دلیل روند بهبودی زخم ها در پوست سر اتفاق می افتد و کاملا طبیعی است؛ اما به هیچ وجه نمی ‏توان تا سه روز با پوست سر تماس برقرار کرد. زمانی که پوست سر شما شروع به ترمیم خود می کند، هیستامین هایی را آزاد می کند که باعث ایجاد احساس خارش در آن می شود. مهم است که به این احساس غلبه کنید؛ زیرا می تواند به بهبودی شما آسیب برساند و فولیکول های موی تازه کاشت را تحت تاثیر قرار دهد. ممکن است با اسپری کردن محلول تجویزی توسط تکنسین و جراح روی گرافت ها بتوانید خارش را کنترل کنید.

خون ریزی ناشی از کاشت

حین عمل کاشت خون ریزی محدودی وجود دارد. اما خون ریزی بعد از پانسمان ناحیه جراحی طبیعی نیست. برای درمان خون ریزی ها از داروی انعقاد کننده خون استفاده می شود.

سکسه در اثر کاشت مو

تقریبا 5 تا 10 درصد از افرادی که کاشت مو انجام داده اند گزارش سکسکه های گاه و بیگاه را اعلام کرده اند.

مشاهده تورم بعد از کاشت مو

یکی از عوارض کاشت مو که ممکن است اتفاق بیافتد این است که دقیقا بلافاصله بعد از عمل کاشت مو، تورمی در پیشانی، پشت گردن، گاهی اوقات روی پوست سر و در بعضی موارد نادر نیز در اطراف چشم مشاهده خواهد شد. ولی نگران نباشید این تورم پوست سر یک عارضه جدی و خطرناک نیست اما به نسبت دیگر عوارض بسیار دیده شده است و با گذشت سه الی چهار روز به طور کامل بهبود می یابد.

عوارض کاشت مو

هر روش کاشت مو چه عوارضی دارد؟

روش های کاشت موعوارض و معایب
FUEعفونت، درد و تورم، فولیکولیت، خون ریزی، بی حسی یا سوزن سوزن شدن، ادامه دار بودن ریزش مو بعد از پیوند
DHIهزینه بالا، زمان عمل طولانی تر، تورم، کبودی، بی حسی، افزایش ضربان قلب و خون ریزی
FUTبه وجود آمدن بافت اسکار و جای زخم در ناحیه بانک مو، واکنش آلرژیک، آسیب عصبی، تورم و کبودی صورت و اطراف چشم، ریزش مو، ایجاد جوش و آکنه در محل رویش
ARTAS یا رباتیکآسیب عصبی، بی حسی، پوسته پوسته شدن و درد در ناحیه اهدا کننده

بهترین راه حل جلوگیری از عوارض کاشت مو

هنگامی که کاشت مو در مرکزی معتبر و تحت نظر متخصص انجام شود عوارض و خطرات احتمالی به حداقل خواهد رسید و 80 درصد موهای کاشته شده کاملا رشد می کنند. همچنین باید مراقبت های بعد از عمل را که توسط پزشک ارائه می شود را با جدیت دنبال کنید و توسط جراح و تکنسین خود ویزیت شوید تا بهبودی و پیشرفت شما را ارزیابی کنند و از هر گونه مشکلی جلوگیری کنند.

انتخاب یک مرکز کاشت مو معتبر در جلوگیری از عوارض کاشت مو

دلیل انتخاب یک مرکز کاشت مو مناسب تنها برای متخصصین و تیم کاشت نمی باشد بلکه محیط و تجهیزات مناسب برای جلوگیری از خطراتی مانند عفونت بسیار مهم است. با این حال جراح حتما مصرف یک دوره آنتی بیوتیک را برای فرد تجویز می کند.

به طور کلی کاشت مو نسبت به دیگر جراحی های زیبایی امنیت بیشتری دارد و خطرات و عوارض آن موجب صدمه جبران ناپذیری برای فرد نمی شود. اکثر عوارض کاشت مو قابل درمان هستند. هنگامی که کاشت مو در یک مرکز معتبر و باتجربه چندین ساله انجام شود هیچ کدام از این عوارض اتفاق نمی افتد.

عوارض کاشت مو

مقایسه عوارض جانبی در مردان و زنان

عوارض جانبی برای مردان و زنان پس از کاشت مو به طور کلی مشابه است. با این حال، زنان اغلب تحت یک روش یک جلسه ای قرار می گیرند، در حالی که مردان ممکن است در روز های ابتدایی خطر عفونت بیشتری را تجربه کنند. درک این تفاوت ها به افراد کمک می کند تا تصمیمات بهتر بگیرند.

سوالات متداول عوارض کاشت مو

عوارض جانبی کوتاه مدت کاشت مو شامل چه مواردی می شود؟

عوارض جانبی کوتاه مدت پس از کاشت مو طبیعی است و بیشتر شامل قرمزی، بی حسی، عفونت های جزئی و تشکیل پوسته می شود. این مشکلات معمولا با مراقبت های مناسب پس از کاشت و با راهنمایی های پزشک برطرف می شود.

بی حسی یا نداشتن حس پس از کاشت مو به چه دلیل اتفاق می افتد؟

بی حسی موقت یا نداشتن حس در ناحیه اهدا کننده یا گیرنده یکی از عوارض جانبی کاشت مو است که به دلیل اختلال در انتهای عصب در طول جراحی رخ می دهد. حس، معمولا با گذشت زمان و با بهبود اعصاب به تدریج باز می گردد. با این حال در موارد نادر، برخی از افراد ممکن است بی حسی طولانی مدت یا دائمی را تجربه کنند، گرچه این کاملا غیر معمول است.

عوارض بلند مدت پس از کاشت مو شامل چه مواردی می شود؟

در حالی که روش های مختلف کاشت مو برای به حداقل رسیدن عوارض جانبی تکامل یافته است، برخی از عوارض جانبی طولانی مدت هنوز هم ممکن است رخ دهد، که شامل ریزش موی طبیعی در نواحی اطراف کاشت، رشد فولیکول ها در جهت اشتباه و مسائل مربوط به پیوند معیوب است. انتخاب یک پزشک و کلینیک مجرب در رسیدگی و پیشگیری از این عوارض طولانی مدت بسیار مهم است.

به چه علت بعد از کاشت مو، موها شروع به ریزش می کنند؟

یکی از شایع ترین عوارض بعد از کاشت مو، ریزش موقت مو است که به شوک ریزش مو نیز معروف است. این اتفاق به دلیل ضربه وارد شده به فولیکول های موی موجود در طول فرآیند پیوند رخ می دهد. ریزش موهای کاشته شده در چند هفته یا چند ماه اول پس از عمل طبیعی است. با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که این یک مرحله موقت است و رشد موهای جدید به تدریج ظاهر می شود.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

با انتخاب ستاره ها به مطلب امتیاز دهید!

میانگین رضایت کاربران 4.7 / 5. تعداد رای: 12

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 پرسش و پاسخ

  1. با عرض سلام و خسته نباشید و تشکر از مطالب مفیدتون.
    ببخشید در‌خصوص اون مورد تومور بعد کاشت مو که توضیح دادین.من ده روزه کاشت انجام دادم و از دیروز که‌ ورم هام از بین رفتن پشت گردنم چپ و راست دوتا توده حس میکنم .
    گردن و پشت سرم هنوز نیمه بی حسن .
    میخواستم ببینم طبیعیه و رفع میشه ؟

        1. سلام وقت بخیر
          سردرد، یکی از عوارض شایع در بهبودی بعد از کاشت مو است. برای درمان آن بهتر است زیر نظر پزشک خود، از مسکن استفاده کنید.

دکمه بازگشت به بالا