علائم میگرن و راهکار درمان + علت

روشهای درمانی

میگرن فقط یک سردرد نیست. این یک وضعیت عصبی پیچیده است که میلیون ها نفر را در سراسر جهان درگیر کرده است. میگرن که با درد شدید و ضربان دار اغلب در یک طرف سر مشخص می شود، به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی فرد تاثیر می گذارد. برای اینکه بیشتر با میگرن و راهکار درمان آن آشنا شوید و بدانید که چه تفاوتی با سردرد های معمولی دارد، ادامه این مطلب را بخوانید.

سردرد های میگرنی چیست؟

سردرد های میگرنی با سردرد های مکرر، ضربان دار مشخص می شوند که معمولا در یک طرف سر هستند؛ اما می توانند هر دو طرف را نیز درگیر کنند. حملات میگرن اغلب از چند ساعت تا چند روز طول می کشد و اغلب با طیف وسیعی از علائم دیگر همراه است، مانند :

هاله ها یا Aura از نشانه های میگرن

اختلالات بینایی یا حسی که می توانند قبل از حمله میگرنی یا در طی آن رخ دهند. هاله ها ممکن است شامل نور های چشمک زن، نقاط کور، احساس سوزن سوزن شدن یا مشکل در صحبت کردن باشد.

حالت تهوع و استفراغ ناشی از میگرن

بسیاری از مبتلایان به میگرن حالت تهوع را تجربه می کنند و ممکن است در طول حمله استفراغ کنند.

حساسیت به نور (فوتوفوبیا)

نور های روشن می توانند علائم میگرن را بدتر کنند و به تمایل به حضور در یک اتاق تاریک یا کم نور منجر شوند.

حساسیت به صدا (فونوفوبیا)

صداها به خصوص بلند یا تکراری، می توانند ناراحتی میگرن را تشدید کنند.

حساسیت به بوها

برخی از بوها می توانند علائم میگرن را تحریک کنند یا منجر به بدتر شدن آن شوند.

تشنگی و افزایش ادرار

برخی از افراد در طول حمله میگرن، تشنگی شدیدی دارند یا دچار افزایش ادرار می شوند.

خستگی ناشی از میگرن

میگرن می تواند از نظر جسمی و ذهنی خسته کننده باشد و منجر به خستگی و بی حالی شود.

مشکلات شناختی

میگرن که به مه مغزی معروف است، می تواند بر عملکرد های شناختی از جمله حافظه و تمرکز تاثیر بگذارد.

مراحل و فاز های میگرن

درک مراحل مختلف میگرن می تواند به شما در مدیریت موثر آن ها کمک کند.

Prodrome یا علائم اولیه

این مرحله قبل از سردرد رخ می دهد و می تواند چندین ساعت یا حتی چند روز ادامه داشته باشد. علائم ممکن است شامل تغییرات خلقی، میل به غذا و سفتی گردن باشد.

فاز Aura یا هاله، مرحله دوم میگرن

برخی از مبتلایان به میگرن قبل از سردرد، فاز آئورا را تجربه می کنند، که شامل اختلالات بینایی مانند چراغ های چشمک زن یا نقاط کور و گیجی و عدم تمرکز هستند.

مرحله سوم میگرن، شروع سردرد

مرحله سردرد بدترین مرحله است که اغلب از چند ساعت تا چند روز طول می کشد. این فاز با درد شدید و ضربان دار، معمولا در یک طرف سر مشخص می شود.

Postdrome یا فاز نهایی

پس از فروکش سردرد، ممکن است خستگی و مشکلات شناختی را تجربه کنید، که گاهی اوقات به عنوان خماری میگرنی شناخته می شود.

انواع سردرد میگرنی

میگرن یک اختلال عصبی پیچیده است و انواع مختلفی از میگرن وجود دارد که هر کدام مجموعه ای از ویژگی ها و علائم خاص خود را دارند. برخی از انواع رایج میگرن شامل این موارد می شود :

میگرن بدون Aura (که قبلا به عنوان میگرن معمولی شناحته می شد)

این شایع ترین نوع میگرن است. علائم معمولا شامل سردرد ضربان دار متوسط تا شدید، اغلب در یک طرف سر، همراه با علائم دیگری مانند تهوع، استفراغ و حساسیت به نور و صدا است.

میگرن با Aura

این نوع میگرن شامل آئورا مشخصی است که قبل یا همراه سردرد است. این هاله ها یا آئورا معمولا اختلالات بینایی هستند، اما می توانند شامل تغییرات حسی یا مشکل در گفتار نیز باشند. هاله های بصری رایج شامل نور های چشمک زن، خطوط زیگزاگ، نقاط کور و سایر توهمات بصری است.

میگرن مزمن، از بدترین نوع میگرن

میگرن مزمن به داشتن حداقل 15 روز سردرد در ماه، با حداقل 8 روز سردرد با ویژگی های میگرنی، برای بیش از 3 ماه تعریف می شود. این نوع از سردرد می تواند به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی افراد تاثیر بگذارد.

میگرن دهلیزی و ایجاد سرگیجه

میگرن دهلیزی با سرگیجه و مشکلات تعادل، اغلب بدون سردرد مشخص می شود. علائم ممکن است شامل سرگیجه (احساس چرخیدن) و حالت تهوع باشد. تشخیص میگرن دهلیزی می تواند چالش برانگیز باشد؛ زیرا همیشه شامل یک سردرد معمولی نمی شود.

میگرن قاعدگی در زنان

برخی از زنان میگرن هایی را تجربه می کنند که با تغییرات هورمونی در طول چرخه قاعدگی آن ها ایجاد می شود. این میگرن ها معمولا در روزهای قبل، حین یا بعد از قاعدگی رخ می دهند.

میگرن همی پلژیک

میگرن همی پلژیک نوع نادری از میگرن است که می تواند باعث فلج شدن یا ضعف موقت در یک طرف بدن شود. علائم دیگر ممکن است شامل تغییرات بینایی، مشکل در صحبت کردن و گیجی باشد.

میگرن شبکیه

این نوع نادر میگرن است که شامل از دست دادن موقت بینایی یا کوری در یک چشم است. سایر علائم میگرن می تواند با از دست دادن بینایی همراه باشد و معمولا در عرض یک ساعت برطرف می شود.

میگرن چشمی و اختلال در بینایی

میگرن چشمی باعث اختلالات بینایی موقت در یک چشم، مانند سوسو زدن نور می شود. برخلاف میگرن شبکیه، میگرن چشمی معمولا منجر به کوری کامل در چشم آسیب دیده نمی شود.

وضعیت میگرن

این یک حمله میگرنی شدید و طولانی است که می تواند بیش از 72 ساعت طول بکشد. اغلب نیاز به مداخله پزشکی برای تسکین علائم دارد.

میگرن اپیزودیک و میگرن مزمن

این برعکس میگرن مزمن است. نوع اپیزودیک آن کمتر اتفاق میفتد، با حملات سردرد در کمتر از 15 روز در ماه رخ می دهد.

میگرن خاموش

میگرن خاموش با علائم آئورا بدون سردرد مشخص می شود. افرادی که میگرن خاموش را تجربه می کنند ممکن است بدون سردرد دچار اختلالات بینایی، تغییرات حسی یا مشکلات گفتاری شوند.

توجه به این نکته مهم است که همه افراد مبتلا به میگرن به طور منظم در یکی از این دسته بندی ها قرار نمی گیرند و برخی ممکن است ترکیبی از ویژگی های انواع مختلف را تجربه کنند. تشخیص دقیق و طبقه بندی نوع میگرن برای درمان و مدیرت موثر بسیار مهم است. اگر مشکوک به میگرن هستید یا سردرد های غیر عادی را تجربه می کنید، مهم است که با یک پزشک متخصص برای ارزیابی مناسب و برنامه درمانی شخصی مشورت کنید.

علل میگرن

میگرن می تواند محرک ها و علل مختلفی داشته باشد، از جمله :

• ژنتیک
  • تغییرات هورمونی
  • عوامل رژیمی
  • استرس
  • عوامل محیطی
  • الگوی خواب

تسکین و مدیریت میگرن

برخی داروها و اقدامات پیشگیرانه به درمان میگرن کمک می کنند که عبارتند از :

دارو ها

داروهای مختلفی برای تسکین میگرن وجود دارد، از جمله مسکن های بدون نسخه و دارو های تجویزی. برای تعیین اینکه کدام یک برای شما بهتر است، با پزشک خود مشورت کنید.

تزریق بوتاکس

پزشکان دریافته اند که تزریق بوتاکس علاوه بر رفع چین و چروک به میگرن نیز کمک می کند. در واقع می تواند انتقال دهنده های عصبی را که سیگنال های درد را به مغز شما می فرستند را مسدود کند. هدف بوتاکس کاهش تعداد دفعات حملات میگرنی و شدت آن است و معمولا 30 تا 50 درصد از شدت آن را می کاهد. بوتاکس میگرنی معمولا در پیشانی، شقیقه و پشت سر و گردن تزریق می شود.

مسکن ها

مسکن های بدون نسخه یا نسخه ای می توانند به کاهش علائم میگرن کمک کنند.

داروهای پیشگیرانه

این داروها برای کاهش دفعات و شدت میگرن تجویز می شوند.

اصلاح سبک زندگی

شما می توانید با اصلاح و تغییر برخی عادات زندگی خود، به پیشگیری و درمان میگرن کمک کنید :

تغییرات رژیم غذایی

غذاهای محرک را شناسایی کنید و از آن اجتناب کنید. حفظ یک برنامه غذایی منظم نیز می تواند کمک کننده باشد.

کاهش استرس

تکنیک های کاهش استرس، مانند یوگا، مدیتیشن و تمرینات تنفس عمیق را تمرین کنید.

خواب کافی

مطمئن شوید که به اندازه کافی می خوابید و یک برنامه خواب ثابت ایجاد کنید.

نوشیدن آب فراوان

هیدراته بمانید؛ چون کم آبی بدن می تواند باعث میگرن شود.

ورزش منظم

برای کاهش دفعات و شدت میگرن، به فعالیت بدنی منظم بپردازید.

اقدامات پیشگیرانه

اگر به طور مکرر میگرن را تجربه می کنید، باید برخی اقدامات پیشگیرانه را انجام دهید، تا با حداقل امکان از فاز های مختلف میگرن در امان بمانید.

داشتن یک دفترچه خاطرات میگرن

داشتن دفترچه خاطرات میگرن می تواند به شما در شناسایی الگوها و محرک های خاص بیماری شما کمک کند. این ابزار ارزشمند می تواند به شما و پزشک شما در ایجاد یک برنامه درمانی موثر کمک کند.

با یک متخصص مشورت کنید

اگر میگرن شما با وجود تغییر در شیوه زندگی و داروها ادامه داشت، با یک متخصص مغز و اعصاب یا متخصص سردرد مشورت کنید. آن ها می توانند شما را راهنمایی کنند و گزینه های درمانی پیشرفته را بررسی کنند.

علائم میگرن

آیا راهکارهای میگرن تاثیری دارد؟

میگرن می تواند به شدت آزار دهنده باشد، اما با دانش و استراتژی های مناسب، می توانید آن را مدیریت کنید و حتی از آن پیشگیری کنید. اگر از میگرن رنج می برید، برای یک برنامه درمانی شخصی با یک پزشک مشورت کنید.

با درک علل، علائم و مواردی که می توانید میگرن را مدیریت کنید، می توانید کنترل زندگی خود را دوباره به دست آورید و تاثیر میگرن را به حداقل برسانید.

سوالات متداول علائم میگرن و راهکار درمان آن

آیا میگرن ارثی است؟

در حالی که میگرن ریشه ژنتیکی نیز دارد، می تواند تحت تاثیر عوامل محیطی قرار گیرد.

میگرن مزمن درمانی دارد؟

هیچ درمان قطعی وجود ندارد؛ اما با مدیریت صحیح، بسیاری از افراد می توانند زندگی بدون سردرد داشته باشند.

چگونه می توانم بین سردرد تنشی و میگرن تفاوت قائل شوم؟

میگرن اغلب با علائم اضافی مانند حالت تهوع و حساسیت به نور و صدا همراه است، در حالی که سردرد تنشی معمولا به صورت یک درد مبهم ظاهر می شود.

آیا درمان های جایگزین برای مدیریت میگرن وجود دارد؟

بله، درمان های جایگزین مانند طب سوزنی، بیوفیدبک و مکمل های گیاهی را می توان در کنار درمان های مرسوم برای تسکین میگرن بررسی کرد.

میانگین رضایت کاربران 5 / 5. تعداد رای: 2