روشهای درمانی

علت شپش سر و راهکارهای درمان شپش

وجود شپش در بین موهای سر که از خون پوست کف سر تغذیه می کند بسیار مشکل اذیت کننده و آزاردهنده ای می باشد.

شپش سر

شپش به چه شکلی است؟

شپش ها در رنگ های قهوه ای، زرد و یا خاکستری شناسایی شده اند و ممکن است مابین ابرو و مژه ها نیز یافت شوند. علت سخت بودن رهایی از این حشرات کوچک تولید ماده ی چسبناکی است که باعث چسبیدن تخم شپش ها به ریشه مو می شوند. حرکت و نیش این حشره بر روی کف سر خارش و زخم ایجاد می کند که در صورت درمان نکردن آن ها موجب بروز عفونت می گردد.

چرخه زندگی

حضور این حشرات موذی در فصل گرما افزایش می یابد و هر کدام از آن ها بعد از تولد تا 4 هفته زنده می مانند و در این فاصله به تولید مثل ادامه می دهند. شپش اگر بر روی سر نباشد و هیچ منبع تغذیه ای نداشته باشد فقط دو روز زنده می ماند.

چه افرادی مستعد انتقال هستند؟

اکثرا کودکان سه تا چهارده سال به این مشکل دچار می شوند و سپس به خانواده انتقال می دهند.

راه های انتقال شپش

این موجودات بال و توانایی پریدن ندارند به همین دلیل انتقال آن ها فقط از طریق تماس مستقیم است.

از موارد انتقال شپش می توان به کلاه، شال، روسری، برس (شانه)، سنجاق سر، کش مو، هدفون، بالش، حوله، روکش تخت یا صندلی، پتو و هرگونه وسیله یا لباسی که با ناحیه سر تماس داشته باشد اشاره کرد. حیوانات خانگی مثل گربه و سگ در بروز و پخش شپش نقشی ندارند.

تشخیص شوره از تخم شپش

گاهی شوره سر و تخم شپش از یکدیگر قابل تشخیص نیستند اما شوره سر را می توان به راحتی از موها جدا کرد اما تخم شپش به علت چسبندگی که دارد به سختی می توان آن ها را از موها خارج کرد.

در بعضی موارد کسی که مبتلا به شپش می شود تا زمانی که علائم شدت بگیرند اصلا از این موضوع خبردار نمی شود.

راه های انتقال شپش

علائم ابتلا به شپش

• خارش
  • مشاهده حشره در کف سر
  • وجود تخم شپش چسبیده به ریشه موها شبیه به شوره سر
  • زخم و خراشیدگی
  • برآمدگی هایی مانند جوش

راهکارهای درمانی شپش سر

پس از تشخیص وجود این حشره بر روی سر درمان های متعدد خانگی و پزشکی بصورت همزمان برای از بین بردن آن می توان شروع کرد.

درمان های پزشکی

شامل شامپوهای مخصوص و محلول های موضعی می شود که هر کدامم دستورالعمل های مصرفی متفاوتی دارند که برخی از این داروها عبارتند از: پرمترین (Permethrin)، پریترین (Pyrethrin with additives)، بنزیل الکل (Benzyl alcohol)، ایور مکتین (Ivermectin)، اسپینوساد (Spinosad))، مالاتیون (Malathion)، لیندان (Lindane) و …

گاهی شپش با استفاده از این داروها کاملا برطرف می گردد اما در مواردی مشاهده شده که نسبت به این داروها نیز مقاومت نشان می دهند به همین دلیل توصیه ما استفاده همزمان از داروهای پزشکی و گیاهان طب سنتی می باشد.

درمان خانگی شپش سر

در ادامه چند مورد از بهترین راه حل های خانگی درمان شپش سر را برای شما عنوان می کنیم:

سرکه

مایع سرکه ای که در دمای محیط قرار گرفته را کمی در معرض حرارت قرار دهید و بعد کف سر را آغشته به آن کنید. مدت زمان لازم قبل از شستشو 30 الی 40 دقیقه می باشد.

آب پیاز

کف سر را با این مایع معجزه کننده ماساژ دهید و حدودا یک ساعت با کلاه سر را بپوشانید و سپس بشویید.

حنا

پودر حنا و آب ولرم را به روش قدیمی باهم ترکیب کرده و مخلوط حاصل شده را مانند رنگ مو بر کف سر و ریشه موها بزنید. برای اثرگذاری باید تقریبا دو ساعت بر روی سر باقی بماند.

روغن نارگیل، زیتون، رزماری و درخت چای

مانند روش های قبل یک ساعت قبل از هر بار که حمام می روید کف سر را به هر کدام از این روغن ها آغشته نمایید.

13 پرسش و پاسخ

1. سلام وقت بخیر
      روغن نارگیل فقط برای از بین بردن شپش های بالغ موثره و برای تخم های شپش تاثیری نداره

1. خسته نباشید
    مدتی هست که یه سری دونه های سفید روی موهام هستش و برام قابل تشخیص نیست که مشکل چیه.راه های تشخیص چی هست؟

1. سلام وقت بخیر
      ممنون،باید حضوری تشریف بیارید پزشک معاینه و بررسی کنن بهتون مشاوره میدن و راهنماییتون میکنن و میتونید برای درمان اقدام کنید

1. سلام وقت بخیر
      بله دوست عزیز هر روز پزشک در مجموعه حضور دارن برای رزرو وقت با شماره 45856-021 تماس بگیرید و میتونید برای معاینه و درمان تشریف بیارین