آیا چاقی و دیابت با هم ارتباط دارند؟

سلامتی وتندرستی
3.8
(18)

همیشه به ما گفته شده که چاقی و اضافه وزن برای سلامتی ما ضرر دارد اما در واقعیت نمی دانیم دقیقا چه تاثیراتی بر روی سلامتی می گذارد. چاقی خطر ابتلا به دیابت و فشار خون را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد که این شرایط با بیماری قلبی همراه است. گرچه این دو کلمه چاقی و دیابت همواره در کنار هم ذکر شده اند اما هرکدام تاثیرات متفاوتی بر روی بدن می گذارند.

چاقی و دیابت

تشخیص چاقی

چاقی به شرایطی می گویند که به قدری چربی در نواحی مختلف بدن انباشته شده است که سلامت عمومی فرد را به خطر می اندازد. چاقی با اضافه وزن فرق می کند. ممکن است اضافه وزن بر اثر ماهیچه ها، عضلات، استخوان بندی یا میزان آب بدن بروز کند. اگر وزن ایده آل نسبت به  قد خود را محاسبه کنید و وزن فعلی شما 20 درصد بیشتر از این مقدار باشد شما جزو دسته بندی چاق در نظر گرفته می شوید. برای اینکه از مقدار وزن ایده آل و چربی های موجود در بدن خود اطلاع داشته باشید بهترین روش، انجام تست آنالیز بدن و محاسبه BMI می باشد. معمولا افراد چاق BMI بالاتر از 30 دارند. همواره به این نکته توجه داشته باشید که لزوما چاقی به معنای ناسالم بودن نیست. اما باید پیشگیری های لازم انجام شود.

چاقی و دیابت چگونه باعث بیماری قلبی می شوند؟

افرادی که چاق هستند مبتلا به دیابت نوع 2 می شوند که به عنوان مقاومت انسولین شناخته می شود. به این معنی که سطح قند خون به طور مداوم بالا باشد. انسولین به سلول ها اجازه می دهد که از قند برای تولید انرژی استفاده کنند. هنگامی که بدن به انسولین مقاومت نشان می دهد سلول ها نمی توانند قند را به انرژی تبدیل کنند و میزان قند موجود در خون بالا می رود. همین اتفاق التهاب سلول ها را افزایش داده و منجر به بیماری قلبی می گردد.

دیابت به عنوان یک بیماری مزمن متابولیسم بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. دیابت نوع 1 بیشتر در کودکان مشاهده می شود. اما گاهی اوقات در گروه های سنی بزرگسالان نیز دیده می شود. افراد مبتلا به دیابت نوع 1 ظاهر چاقی ندارند. گسترش روند چاقی در بین افراد، ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد. با اصلاح برنامه غذایی و تنظیم عملکرد هورمون ها می توان علائم مبتلایان به دیابت را درمان نمود.

ارتباط چاقی و دیابت

یکی از رابطه های چاقی ودیابت اینگونه هست که هنگامی فردی مستعد ابتلا به دیابت باشد و اضافه وزن پیدا کند، سلول های بدن حساسیت خود را نسبت به انسولین آزاد شده از پانکراس از دست می دهند. سلول های چربی نسبت به سلول های ماهیچه ای بیشتر در برابر انسولین مقاومت می کنند. به همین دلیل برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ورزش کردن و عضله سازی ضروری است. بنابراین زندگی کم تحرک و بدون فعالیت باعث افزایش تعداد سلول های چربی در نواحی مختلف بدن می شود و خطر دیابت هم بیشتر می شود.

چاقی و دیابت

عواملی که ریسک ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد:

عادت های غذایی ناسالم:

رعایت رژیم غذایی سالم تحت نظر پزشک متخصص تغذیه در روند کنترل بیماری دیابت بسیار تاثیرگذار است. سعی کنید مقدار چربی را از وعده های غذایی خود کاهش دهید.

ژنتیک:

کسانی که در بین اعضای خانواده خود افراد مبتلا به دیابت وجود دارد بیشتر از دیگران در معرض درگیری با این بیماری قرار دارند. بنابراین باید مراقب وزن و رژیم غذایی خود باشند.

افزایش سن:

با افزایش سن خطر ابتلا به چاقی و دیابت بالا می رود. حتی اگر فرد مسن چاق هم نباشد باید تغذیه خود را کنترل کند تا از دیابت، فشار خون، مشکلات قلبی و بیماری های دیگر جلوگیری شود.

فشار خون و کلسترول بالا:

این دو عامل از مشخصات اولیه بسیاری از بیماری های خطرناک هستند. همچنین دو عنصر اصلی سندروم متابولیک می باشند. سندروم متابولیک خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع 2 را افزایش می دهد.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

با انتخاب ستاره ها به مطلب امتیاز دهید!

میانگین رضایت کاربران 3.8 / 5. تعداد رای: 18

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 پرسش و پاسخ

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا